Bøker om apistogramma
Er på jakt etter en bok jeg kan lese mens karet mitt kjøres inn. Har sett på "South American Dwarf Cichlids" av Hans Joachim Mayland og Dieter Bork. Noen som vet om den finnes i bokhandleren, evt om det er noen andre bra bøker om apistogramma, og helst ommikrogeophagus også, på type norli og sånt? Har ikke tid til å bestille på nett siden jeg drar på ferie om noen dager
Postet 02.07.13 kl 11:15
SmoitEr på jakt etter en bok jeg kan lese mens karet mitt kjøres inn. Har sett på "South American Dwarf Cichlids" av Hans Joachim Mayland og Dieter Bork. Noen som vet om den finnes i bokhandleren, evt om det er noen andre bra bøker om apistogramma, og helst ommikrogeophagus også, på type norli og sånt? Har ikke tid til å bestille på nett siden jeg drar på ferie om noen dager :)
Opsi, skulle være Dieter Frank
Postet 02.07.13 kl 15:38
Etter det jeg har lest er det helt greie bøker, men ikke særlig innholdsrik med tanke på identifikasjonsmetoder, ulike skilletegn, geografi o.l om de forskjellige artene. Anbefaler deg å sjekke ut diverse tråder Mike Wise har lagt ut på f.eks Apistogramma.com eller tomc.no for informasjon angående slekten/arten. Har selv a. catatuoides, a. macmasteri (x2 hunn og hann), a. gephyra, g. ramirezi og p. axelrodi (x8) i et 112l og det går forholdsvis fint (de er alle ca. 3 mnd gamle). De to macmasteriene skal flyttes til et oppdrettskar på forholdsvis 45l etterhvert for å se om de blir mer vennlige - visst ikke blir det innkjøp av en hue til. De har alle utviklet seg fint siden jeg har kjøpt de - spesielt siden jeg var på ferie og de fikk for av svigefar. Macmastieri hannen skifter farge på 0,1 sekund fra helt hvit på sidene til helt sorte striper og finnen strakt i været - en god kombinasjon iht. jaktinstikt tenker jeg. Håper å få et par blinkskudd av macmasteri og gehphyra iløpet av høsten med rned rent kar.
Postet 03.07.13 kl 01:40
Postet 03.07.13 kl 09:50
Hvordan noen kan anbefale deg å IKKE lese bøker om Apistogramma, ligger utenfor min fatteevne.
Alle slike bøker vil uansett tilføre deg mengder av grunnleggende kunnskap, og i motsetning til mye av det kjappe du finner på internett, har bøker gjennomgått prosedyrer for å sikre kvaliteten og riktigheten av det står der, før de utgis.
Mayland og Borks bok er riktignok noen år gammel nå, og flere av artene de omtaler har senere skiftet navn på grunn av at de har blitt vitenskapelig beskrevet, eller på grunn av ny kunnskap. De omtaler naturlig nok heller ikke de artene som først er oppdaget de senere årene.
Men da boken kom, ble den høyt verdsatt, og den inneholder fortsatt mengder av uvurderlig informasjon.
Så mitt råd er helt klart: Kjøp boken og les den. Senere kjøper og leser du ALLE andre bøker du finner om Apistogramma. De fleste av disse bøkene vil også omhandle andre dvergcichlider, som for eksempel Mikrogeophagus o.lign.
Alle slike bøker vil uansett tilføre deg mengder av grunnleggende kunnskap, og i motsetning til mye av det kjappe du finner på internett, har bøker gjennomgått prosedyrer for å sikre kvaliteten og riktigheten av det står der, før de utgis.
Mayland og Borks bok er riktignok noen år gammel nå, og flere av artene de omtaler har senere skiftet navn på grunn av at de har blitt vitenskapelig beskrevet, eller på grunn av ny kunnskap. De omtaler naturlig nok heller ikke de artene som først er oppdaget de senere årene.
Men da boken kom, ble den høyt verdsatt, og den inneholder fortsatt mengder av uvurderlig informasjon.
Så mitt råd er helt klart: Kjøp boken og les den. Senere kjøper og leser du ALLE andre bøker du finner om Apistogramma. De fleste av disse bøkene vil også omhandle andre dvergcichlider, som for eksempel Mikrogeophagus o.lign.
Postet 04.07.13 kl 00:07
Endret: 04.07.13 kl 00:08
Postet 04.07.13 kl 09:58