Foring av palettciklide yngel

Jeg har nettopp fått palettciklide yngel og lurer på hva jeg skal fore de med? Jeg har avskallede artemiaegg, duger det?
Forer ikke Palettcikliden yngelet selv i starten med å skille ut en slags næringsrik veske inne hulen?
Limbeck
Forer ikke Palettcikliden yngelet selv i starten med å skille ut en slags næringsrik veske inne hulen?

Haha, den har jeg aldri hørt før! Egentlig litt interessant hvordan slike fullstendig gale opplysninger oppstår, men mest tragisk at de spres og kanskje lurer noen med lite erfaring...

Palettcicklide-egg bruker 4-5 dager på å klekke, og så 4-5 dager som larver, der de bare ligger på bunnen (som regel inne i hulen). Så etter 9-10 dager er de frittsvømmende, og beveger seg da, med mor, ut av hulen.

Yngelen ernærer seg av plommesekken i larvestadiet, og tar ikke til seg føde før de er frittsvømmende. Hva det eventuelt skulle være godt for å "...skille ut en næringsrik veske (væske) inne i hulen" kan man jo lure på...

Den beste første maten for yngelen er bitte små mikroorganismer som encellede alger, infusorier, diatomer, og nyklekket artemia nauplier. Dette er levende mat som beveger seg, og tas dermed med entusiasme av yngelen. Så rikelig med slam på bunnen, tette buskas med finbladede planter (som javamose etc.), og nyklekket artemia, vil være optimalt.
Tørrmat kan være mindre forlokkende, men tas vanligvis også. Knust flakfor kan tas, og hvis du er heldig tar yngelen også dekapsulerte (avskallede) artemiaegg, selv om disse kan være litt for store de første dagene av yngelens frittsvømmende liv.
Husk uansett å bløtlegg eggene før du gir dem (så lenge at de ikke flyter - 15-20 minutter) så de ikke suger til seg væske og sveller i magene til de små ynglene.

Lykke til!
Hmmmm

Mener bestemt at jeg leste det når jeg fikk meg et kull halv/hel voksne palett ciklider og leste meg opp om dem, men ok. Er det feil så skal ikke jeg krangle før jeg eventuelt finner igjen informasjonen
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap