Hva tror dere om å holde Scalare, Ildbuk, Palett- og Juvelciklider sammen i et 200 liters (selskaps) kar? Er det eventuelt andre av de mer vanlige fiskene (tetraer med litt størrelse, guramier, levendefødende) som kan gå sammen med ciklidene?
Ciklider trives godt på bunnen av akvariumet og er veldig territoriale og kan bli ganske så agressive ved lek og da spesielt når dem har egg/yngler. Så jeg ville nok ha valgt kun 1 ciklide art og en fin stim fisk som passer med vannverdiene på toppen.
Årsaken er at de behøver sin egen plass for å trives. Må de konkurrere med andre territorielle fisk, så blir det mindre trivsel for fiskene - og mindre trivelig for deg. Støtter det som er skrevet over her. Selv ville jeg valgt palettciklide av de som du nevnte. Da kan du også ha noen andre fisker oppe i karet.
Juvelciklider og ildbuk kan vel fort bli irriterte på andre fisk i en 200 liter. I alle fall når de er utvokste. Da har du ikke så mange muligheter....
Vær klar over at selskapsfisk for juvelciklider, scalare og ildbuk kan bety .... mat. Palettciklider er "snillere".
Jeg har hatt Scalarer i dette karet før. Minnes at de later til å ha rolig oppførsel, men at det gjerne forsvinner en Neontetra i ny og ne. Scalarer holder seg vel mer oppe i vannet og ikke så mye nær bunnen. Kanskje et Ildbukpar kunne bodd sammen med et Scalarepar?