Apistogramma eller andre små ciklider i 180 liter?

Hei

Jeg har lyst til å skaffe meg noen små ciklider til 180-liters akvariet mitt. Synes disse fiskene er vakre og spennende.

Selve akvariet har vært oppe i noen år, men den siste tiden har det kun gått tetraer og andre småfisk i det. Tetraene er nå flyttet til et annet akvarie, og det er kun en gruppe ottocincluser som går i 180litern. Vannet er bløtt med en ph på ca. 6.5. Som bunnsubstrat har jeg biltemasand. Er relativt fersk når det kommer til ciklider

De artene jeg har sett på er:
-Regnbueciklide (apistogramma agassizii)
-Sommerfuglciklide (Mikrogeophagus ramirezi-electric blue)
-Kurvciklide (laetacara curviceps og laetacara dorsigera)

Tenkte å ha ciklidene sammen med en gruppe tetra, er det en god match? Noen andre forslag til hva de evt. kan gå sammen med? Jeg har ikke som mål at de skal få unger, men hvis det skulle skje vil jeg prøve å hindre at de terroriserer de andre fiskene for mye.

Kan jeg ha flere par i samme akvarium? Er det en mulighet å ha feks. et par regnbueciklider og et par kurvciklider?

Det viktigste er at fiskene skal ha det bra og trives.

På forhånd takk for svar
Kjenner ikke kurvciklidene, men både Apistogramma og Mikrogeophagus er det vel greit å ha sammen med tetraer. Det er vel til og med anbefalt for sommerfuglciklider, hvis de er litt sky, siden det er sagt at de føler seg tryggere med en gruppe små stimfisk rundt seg.
Apistogramma tror jeg det er anbefalt å ha en trio av, en hann med to huer. Av Mikrogeophagus kan du ha en liten gruppe, f.eks. to hanner med fire huer e.l. Men må være forberedt på at de kan jage de andre dersom det danner seg et par som legger egg, så lurt å ha en "flyktningeleir" for de utstøtte på lur om det trengs.

Når ikke karet er større ville jeg kanskje holdt meg til en type ciklider der, men har ikke fasitsvaret på det. Kanskje andre har erfaring med kurvciklider og regnbueciklider sammen?
Er det mulig å ha en gruppe coryer sammen med ciklidene hvis jeg bare har ett par ciklider? Vil de bli plaget, eller går det bra hvis de har nok plass og gjemmesteder?
Hanne Bjørnås
Er det mulig å ha en gruppe coryer sammen med ciklidene hvis jeg bare har ett par ciklider? Vil de bli plaget, eller går det bra hvis de har nok plass og gjemmesteder?

hei

det ville jeg tro skulle gå greit

mye flott apistoer rundt om, så lykke til!
Det som blir konflikten mellom coryer og ciklider er at coryene svinser rundt på bunnen også om natta, når dvergciklidene står stille og sover på eller nær bunnen, slik at ciklidene blir forstyrret gang på gang.
I tillegg er det at ciklidene blir veldig territorielle og aggressive når de har egg og yngel, og de stakkars coryene er en helt annen type fisk som ikke forstår det med territorier så godt. De skjønner ikke at de må holde seg unna ciklidenes "område" i karet, og går inn i "løvens hule" gang på gang. Dvergciklider er ganske små, men er fæle til å gå etter øynene som er det følsomme punktet på coryene, slik at de kan bli skadet og ødelagt.
Jeg hadde èn sommerfuglciklide sammen med mange coryer, men valgte å skaffe eget kar og artsfrender til cikliden. Den snappet etter øynene på coryene også ved fôringstid. Tror kanskje det er bedre med f.eks. dverggurami eller annet som holder seg mer i de øvre lagene av karet, om du skal ha dem sammen med cory?
Men nå var det jo ciklider du i utgangspunktet var interessert i da. Kanskje heller gå for f.eks. kuhliål på bunnen? Kjempesøte og morsomme fisk som ikke plager noen. Må ha mange sammen da. Minst 10-15 stk.
Enig med Trieso her. Cory og apistogramma er ikke noen ideell kombinasjon. Muligheten for øye- eller barteløs cory er absolutt til stede. Litt vil avhenge av apistotype og -individualitet, men de aller fleste apistoer vil sterkt mislike vimsende coryer rundt lekeplassen sin og agere med en viss aggresjon.
mulig jeg svarte feil , men har ikke selv opplevd å ha problemer med dverger og coryer i samme tank så jeg kan huske

mulig mine dverger tidligere har vist seg fra sin beste side
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap