Oscar

har veldig lust på en-to oscarer og lurer på om de kan være med andre fisk som foreksempel pleco og saijica ciklider? har tenkt å kjøpe yngel å ha de i en 200 liter en liten stund til jeg for meg et 350 liters. Vil dette gå bra ?
Jeg ville ikke satset på et 350 liters heller, jeg da... Iflg. Fiskebasen er 500 liter anbefalt som minimum til voksne Oscar. Det er derfor ikke å anbefale å plutselig bare droppe 150 liter under det igjen, og holde Oscar i. Du bør satse på 500 liter, først som sist.

En 200 liter passer kun en veldig kort tid for Oscar-yngel. Faren er at mange beholder dem for lenge i for små kar, ment som "oppvekst-kar" for Oscaren. Gjør man den feilen, kan fisken rammes av "stuntet" vekst, dvs misdannelser og krokete vekst pga for trange kår. Du bør ha øynene med deg og i god tid gjøre i stand 500 literen til fiskene. Jeg ville egentlig bare gått rett på 500 literen jeg, så Oscarene har god plass å vokse på!

Oscar spiser alt som passer inn i munnene deres, så de andre ciklidene du nevner lever på lånt tid i sammen med Oscar. Ta dem ut med det samme og selg dem eller gi dem vekk, like greit. Oscar gjør seg nok best alene, eventuelt sammen med en stor rugg av en algeeter. Den må for all del ikke passe inn i munnen på Oscarene.

Oscar er en flott fisk å ha, og mange sier de nesten blir som "hundevalper". Jeg har faktisk sett videoer på YouTube der personer har lært fisken (oscar) et par enkle triks! Nesten utrolig. Men på en annen side; Oscarer er så glupske at de gjør hva som helst for litt mat i belønning De er svært glupske, og av den grunn passer de best alene, kun sammen med artsfrender (dvs andre Oscarer av samme str).
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik, ungfisk
Reklame for plussmedlemskap