Finne ut kjønn på sommerfuglciklider

Jeg har to sommerfuglciklider jeg ikke finner ut om de er hann eller hun. Ser ut som de krangler, og de har tydeligvis funnet hvert sitt territorium i akvariet. Da vi kjøpte de, sa de at det skulle mest sannsynlig være en av hvert kjønn. Den ene er vanskelig å få tatt bilde av, da dens territorium er innerst i akvariet :P så beklager dårlig bildekvalitet..
Foresten.. Er dette den vanlige typen sommerfuglciklide, eller er dette boliviansk?
Hos hannen er den sorte flekken på siden helt sort, mens den hos hunnen kan ha blå prikker.
Inaktiv bruker
Det ser ut som vanlig sommerfuglciklide. Hannene har lengre finner under foran, samt så er ryggfinna høyere, eller større øverst.

Hunnene har rødfarge på buken, og er vel kanskje også litt rundere, samt så liker de litt mindre å sloss eller jage, sammenlignet med hannene.

Det kan hende at bildet av den øverste fisken er en hunn, da den har rødskjær på buken, men den har endel rødfarge ellers også. Den nederste ser ut som en hann, men det kan se ut som at den øverste har rødfargen fra oppdrett, og at det er hann også.

Kan hende det er to hann sommerfuglciklider fra to forskjellige oppdrettsgrupper.
Det kan godt være at det er to hanner... De sloss veldig mye, og nå har den ene (den på det overste bildet) mistet helt fargene sine.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå.. :-/
Virker ikke som den trivst i det hele, og han andre jager den konstant..
Du bør ta den ut og sette den i eget kar, ellers kan den andre drepe den. Veldig stusslig i så fall. Kanskje du får gitt den bort til noen med et kar den passer bedre i?
Inaktiv bruker
Det ser ut som at den øverste på bildet er litt slank. Kan være greit å gi fiskene nok mat, men mye foring kan også øke risikoen for sykdom etter overspising. Det kan skje med endel akvariefisk iallefall, at de forspiser seg, eller spiser for mye av for de ikke tåler helt.

Mine fisker blir mer begeistret for tubiflex enn flakfor. Tubiflex er noen ganske primitive larver som selges frysetørket. Jeg vet ikke helt om akvariefisk lett blir bortskjemt med tubliflex, som er kjøttmat, og at flakfor kan være sunnere.

Men sommerfuglciklider tåler visst ikke røde mygglarver helt. Eller det kan komme av stress at den ikke spiser nok, da jeg synes den så litt slank ut

Løsningen kan være å bytte ut den fisken som jager, med en annen sommerfuglciklide. Prøve å gi den tilbake til dyrebutikken, og spørre om rabatt på ny, kanskje. Burde gå greiere med en hunn.

Sommerfuglciklider kommer også i ganske forskjellige farger: electric blue, albino (veldig lys), samt mørkere farger. Det er sannsynlig at hvis det er forskjelllige fargevarianter, så vil de la hverandre være mer i fred, da de muligens ikke kjenner igjen hverandre. Men det er ikke noe helt sikkert holdepunkt eller teori.

Selv har jeg to par, i forskjellig fargevariant. Samt noen tetra-stimfisk, og det går bra. Sommerfuglciklidene kan finne på å jage andre fisk også, og med en stimfisk så kan jagingen bli mer fordelt.

De to på bildet har omtrent samme farge, som er den vanlige fargen, vil jeg si. Hvis du har en liten hule eller gjemmeplass, så kan det hende den ene gjemmer seg, men det er egentlig ikke noe løsning.
Synes du den som har rødt på seg er slank? Jeg ville sagt omvent :P den blå er da mye tynnere..? De får flere typer forskjellige flakfor og artemia innimellom.
Jeg har to forksjellige gurami par, tetra, ancistrus og kuhlii oppi samme karet, og har ingen problem med den kombinasjonen

Det jeg synes er litt rart er at i starten når de sloss, så fikk begge veldig sterke farger, å den røde fikk veldig rød buk.. Har jo lest at hunnen blir rød i buken når den er "parringsklar"?
Først så var det den største (den med rødt) som var sjefen. Men det snudde fort da jeg hadde en opprydning der oppi med vannbytte og slamsuging..

Men jeg må vell bare innse at jeg må få omplassert den ene... :-/
Fikk endelig til å ta bilder av de sammen! Kanskje det er lettere å se kjønn nå?
Inaktiv bruker
Ut ifra det bildet så synes jeg den til venstre ser ut som hunn. Hunnfiskene har en tendens til å være litt større, samt så er den til venstre rød-lilla på buken.

Selv synes jeg det gikk bedre med fire sommerfuglciklider enn to.

Tror det er hannfisken som jager hunnfisken, men hunnfisken er ikke interressert. Jeg tror likevel det er bra med hannfisk.
Ja, og den andre har ikke antydninger til rødfarge.. Og så er det så Eggs svarte her først at den ene har blå prikker i den svarte flekken og den andre ikke..
Men om det er en hunn og en hann, er det bare det at de ikke går overens? Kan jeg skaffe to til istedenfor å omplassere den ene?
algekula
Tror det er hannfisken som jager hunnfisken, men hunnfisken er ikke interressert. Jeg tror likevel det er bra med hannfisk.

Når jeg tenker meg om, så tror jeg dette stemmer godt med hvordan det var i starten.. Vi lurte på om de fortsatt ikke var blitt voksne og at "hunnen" var eldre enn "hannen" og derfor ikke interessert..?

Må le litt av meg selv.. Rart hvor interessert det går ann å bli i en fisk XD
Inaktiv bruker
Marenjoh
Ja, og den andre har ikke antydninger til rødfarge.. Og så er det så Eggs svarte her først at den ene har blå prikker i den svarte flekken og den andre ikke.. Men om det er en hunn og en hann, er det bare det at de ikke går overens? Kan jeg skaffe to til istedenfor å omplassere den ene?

Jeg selv ville kanskje skaffet et par til for å se hvordan det går. Sannsynligvisk hann og hunn. Og etterpå bytta ut den som maser som du allerede har, hvis den ikke slutter å mase. Med en ny hann og hunn, så kan det hende den får en hann og småsloss med

Ikke helt lett å vite hvordan det blir.
Tror vi heller prøver det først Har ikke lyst å "kvitte" meg med noen av fiskene jeg har :-/ så jeg får håper at det hjelper med litt konkuranse.. :P
Inaktiv bruker
De jeg har gjør endel forskjelligt, men det er vel en tendens til at den ene hannen liker å svømme mer etter de andre, eller at den jager litt mer. Hunnene er litt mer på svømmetur.

Kan vel håpe på at den du har som jager endel vil fordele jagingen sin hvis det blir flere. :P
Tror du det er best å kjøpe en av hver eller to hunner?
Inaktiv bruker
Vet ikke egentlig, hvis det er litt plass i akvariet, så er det greit med hanner.

Kan være bra at hannen har en annen hann å prøve å sloss med. Ville kanskje prøvd enda en hann og hunn. Har ikke hatt så mye akvariefisk at jeg kan gi noe sikkert tips.

Den hannen du har så veldig frisk ut, så jeg tror jeg vilel beholdt den hvis akvariet har endel størrelse. 60 liter eller mer.
Akvariet er på 125 liter, men er usikker på om det egentlig er plass til flere fisker.. Skal forhøre meg litt med de i butikken.. Tusen takk for hjelpen ihvertfall jeg kan jo kanskje oppdatere her om hvordan det går...
Inaktiv bruker
Jeg ville vel bytta ut fisken hvis den er en veldig masete. Jeg har selv hatt hann-fisk som ble for masete, men da var avkvariet ganske lite. Det kan vel være at endel skal finne en hann-fisk i akvariebutikken, og velger den største.. men det kan igjen bli problematisk med mindre fisk av samme art, hunnfisk, liten plass i akvariet osv.
Inaktiv bruker
De fire jeg har fungerer fint sammen. Det er vel to som har dannet par, og hunn-fisken graver sandgrop av og til, vet ikke helt hvordan det går, og tviler på at det blir yngel. Synes sommerfuglciklidene er morsomme fisk når de er flere. Men hvis det er hannfisk som bare jager andre, så ville jeg muligens bytta den. lykke til
Kjøpte en ny hunnfisk på onsdag og nå har den andre hunnfisken fått fargene sine tilbake igjen! litt jaging er det, men ikke så ekstremt som det var..
Blir spennende å se hvordan det går fremover håper at de kan fungere fint i lag..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap