Terrorist- paletter

Hjelpes - eg kjøpte meg 2 stk palettciklider for 4 dagar sidan. Dei er ikkje noko par, for hannen er mindre enn hoa, så eg hadde tenkt å enten kjøpe meg eit par til, eller bytte hannen i ein større for å sjå om dei blei par. Hadde då også lyst å prøve ein annan type dvergciklider samtidig.

Såg lyst på dette, heilt til i går kveld.. Da utvikla palettene seg til å bli terrorister- begge 2. Dei er fremdeles ikkje noko par - ho jagar han, og alle andre som prøver å svømme langs bunnen - spesielt rødmunntetrastimen min. Og han på si side- blir så sur at han jagar alle!! Både store guramier, platy, guppy og mollyer i alle sjikt i bassenget. Kun kampfiskhannen min klarer å sette dei på plass med å blåse seg kraftig opp..

Ke i alle dagar er det som skjer i akvariet?? Eg hadde lest at dei var aggressive og teritorielle når dei hadde egg og yngel- men dette?? Dette hadde eg aldri forutsett.. Er dei så ekstreme av natur eller er eg megauheldig? Er dei sure fordi dei vil ha partner med ikkje likar den dei har fått? Kan eg tørre meg på å kjøpe 2 stk til for å sjå om nokon parar ut?

Blir dei stressa av den andre fisken? Har liksom lest at dei skal fungere bra med stimer, men stakkars rødmunntetraen min får gjennomgå- dei likar å sove på bunn, men det kan dei berre slutte med. Hoa mi jaga som berre juling på alle som kom til bunnen for å legge seg i går når eg slo av lyset..

Noken som kan hjelpe med tips til kva eg skal gjere for å gjenopprette harmonien i bassenget?

Har liksom ikkje lyst å kvitte meg med dei, for dei er superfine, men burde eg heller går for td. noken apistogramma?? Dei er jo hakket dyrare og eg må køyre lenger vekke for å kjøpe - det går fint - men kan ikkje farte fram og tilbake da for å bytte partnere o.l.

Dette er jo naturlig. Hunnen har ikke interesse av å ha en liten hann-fisk (muligens ikke kjønns-moden engang?) i sitt område, og vil jage bort denne.

Hvor stort akvarium har du, og hvordan ser det ut mtp. gjemmesteder? Har du et bilde av akvariet?
Har 180 liter. Legger ved bilde.
Lite brutte synslinjer, dvs. fiskene ser hverandre hele tiden. Det kan være problematisk. Du kan forsøke å dele opp litt med røtter, planter eller andre formasjoner som gjør at de ikke er i trynet på hverandre hele tiden. Det kan hjelpe.

Dog, det er de naturlige instinktene som styrer, og en liten hann vil ofte bli jaget av en større hunn.
Takk for svar. Skal prøve å dele opp karet meir. Hadde liksom prøvd å scape en åpning i midten- såg det var anbefalt - men om noe annet trengs til palettene så prøver eg på det

Men det er nå vel aldri den fulle og hele grunnen til terrorregimet? De er som regel i hver sin ende av bassenget så de ikke alltid ser hverandre, men jager likefullt. Spes den minste.

Har også begynt å lure på kjønnet på den minste.. Den har ingen ring i ryggfinnen og ifølge mange nettsider er det da garantert en han!! Men han har ikke den spisse ryggfinneendingen som hannene skal ha, den er avrundet slik hennes er, og halen har heller ikke den spissformen, den er rund som hennes. Kan det være en liten hunne uten ring i ryggfinnen?? Kan det skje? Eller kan det være at det er fordi hannen er så liten, at særtrekkene vil komme?

Er uansett veldig usikker på hvordan eg skal håndtere desse. Bytte 1 i en ny? Prøve å kjøpe 2 til og se om noen parer ut? Bytte begge i en annen ciklide? Evt hvilken? Liker sommerfuglene men ønsker en som legger egg i hule ellers vil nok ingen egg overleve SAE'ne og L129 Kunne veldig tenkt meg 2 ulike dvergciklider, men slik det ser ut nå, så håndterer eg nok ikkje et par en gang
Har etter mye om å men funnet ut at eg har 2 hoer så da blir planen å skaffe en han og sjå om noen parer ut, og så levere tilbake den andre hoa og vurderer da et par nannacara anomala/ grønn dvergacara noe eg håper vil fungere.. Noen innspill på om de vil fungere sammen?
Du kan nok trygt bytte inn den ene hunnen i en større han. Har selv hatt yngel på Palettene mange ganger, og de er ikke kresen på valg av partner. Når det gjelder Nannacara A så ville jeg hatt flere hunner til en han. Hannene kan være rimelig hissig mot damene under lek. Du må ihvertfall he mange gjemmesteder i karet hvis du skal ha begge artene sammen.
Ok. Har bare en 180 så vil berre ha 2 par dersom eg skal prøve meg på 2 ulike dvergciklider. Nannacara A blir nok vel for mange med et harem sammen med palettene.. Så da var det tilbake til tenkeboksen... Skal forhåpentligvis til Midttun zoo i morra - så får spørre meg til råds der om de har noen som kan passe bedre sammen og som er i par.. Ellers ender eg vel med 1 eller 2 palettpar. Hadde berre vore kjekt med "litt forskjellig" takk for svar forresten. - for der kunne eg gått i ei felle...
Tilfeldig bekjentskap
© svein Ove Borgsjø
Reklame for plussmedlemskap