Hjelp til akvariesammensetning/fordeling...

Hei...
Mens eg driver og køyrer temperaturkuren mot kvitprikk i 180 literen min - så sit eg og tenkjer på kva endringar eg skal gjere i akvaria mine.

Planen min - ettersom eg til slutt har satt meg litt meir inn i behova til mine impulskjøp - var å putte seilfinnemollyene over i 40 literen til guppy, platy, reker og kuhlier og ha min normale kranvannph på 7- 7,5 her. Veit seilfinnene burde ha litt større plass, men ph må jo også være riktig, når dei først er komt i hus.

Deretter tenkte eg å ha palettciklidene og sjakkbrettciklidene sammen med ancistrusen og L129 i 180-literen med litt lavere ph...

Meeeen så er saka.....

Det er lurer på no er at, siden Palettciklidene tåler samme ph som alle levendeføderene mine, så har eg altså lurt på om det ville gå greit å flytte mine 2 små L129 og 3 små sjakkbrettciklider over til 40 literen sammen med kirsebærrekene og med lavere ph som de kan trives med... og la palettene regjere 180 literen sammen med levendeføderene.. Eller vil det da ikkje overleve ein einaste yngel?? Ungane i huset (+ meg) liker yngelen fra levendeføderene veldig godt. Ikkje nødvendig at alle overlever, for det har vi ikkje plass til. Men slutta med scalara fordi da overlevde INGEN.

Eller vil det være helt totalt skandale å putte 3 sjakkbrettciklider i en 40l? Og de 2 L129?

De er fremdeles ganske små og har verken fått farge eller kan kjønnsbestemmes.. Tenker at 40 literen, sjølv om den er litt liten, vil være roligere og dermed triveligere for desse skjøre og sky typene som både sjakkbretta og L129 er. Men vil desse kunne gå sammen med rekene og kuhliene eller vil nokon bli spist opp?
Synes det høres ut som om du enten bør kvitte deg med noen, så ikke 40 l blir heelt overfylt. Eller kjøpe et større akvarium. Egentlig hadde det vel vært nok med guppy og noen reker der. Med platy og molly i tillegg må det bli altfor mange tror jeg.

Kjenner ikke sjakkbrettciklider, men tror vel 40 liter vil bli i minste laget for dem også? Om du absolutt ikke har anledning til å skaffe deg et større kar tror jeg at jeg ville gått for det med sjakkbrettciklidene og L129 i 40 l (midlertidig i hvert fall), og resten i 180 som du foreslår.

Palettene vil vel i så fall regjere det meste der men..
Enig med deg i at det nok er litt for mykje her.. Blir nok større akvarie med tiden, men ikkje mulighet for dette det nærmeste året eller så...

Er veldig glad i alle fiskene som har havna hit og har lyst å beholde dei.. Eit anna alternativ er jo å ha alle i 180 literen slik eg har hatt før, og bruke 40 literene kun til kirsebærreker, kuhliene og som føde og yngelakvarie... Ph på 7,0 skal faktisk alle kunne leve med....

Usikkerheten lenge leve...
Fleire om kan hjelpe vinglepetteren med en tanke eller 2?
Har ingen erfaringer med de fleste artene du har bortsett fra reker og L129. Har lest flere steder at guppyer spiser reker så dem burde nok ikke bo i samme kar.
Vil også tro at med så mange bunnfisker så vil det bli en del kranglinger under lek og yngel tiden og selv om dem er små nå så vokser dem fort(L129 vokser sakte, men er svært aktive da lyset er av).

Min mening er at det er litt for mange forskjellige fisker og jeg ville ha beholdt 1 fav art og bygget innbyggerne etter str på akvariumet, vannverdiene og selvfølgelig antallet rundt den ene arten. Dette er kun min mening
Husk også at guppyer formerer seg meget raskt så det kan fort bli veldig så mange.
Er enig med deg i deg Cathy - men har nå havna opp med desse fiskene som eg har og har jo veldig lyst å prøve å beholde dei.. Blir nok endringer i fiskestanden i de nærmeste årene, men hadde ikkje lyst å styre meir no, av den grunn at eg no har alle de artene eg har ønsket meg... sjølv om det kanskje er en dårlig sammensetning. Men er ingen som blir veldig Haga eller mobba eller ser ut til å mistrives..

ting fungerer greit, men siden eg visstnok ikkje har en optimal sammensetning, lurer liksom berre på om eg kunne, siden eg har 2 akvarier, delt fiskene på en annen og kanskje bedre måte enn eg gjer no...

Kanskje en tredje mulighet ville være palettparet i 40 literen sammen med noken neon eller platy og resten i 180 literen...

Platy og neontetra skal ha helt forskjellig gh. Ene arten skal vel ha høy og andre lav. Samme er det vel med resten av gjengen.

Ettersom du ikke vil kvitte deg med noen av dem så er mitt beste råd at du setter ett fåtall(de som ikke blir så store og er minst aktive) og som passer best sammen i 40l og de som er største og mest aktive i 180l.

Vet ikke hvor mange guppyer eller platyer du har, men kanskje ha dem i 40l og resten i 180l. Rekene vil nok bli mat uansett hvor du har dem enn for det er vel bare mallene dine som ikke spiser reker.
Ja det er den fordelingen eg har i dag..

Var egentlig pga ph-verdi at eg først vurderte (og for så vidt fortsatt vurderer) å flytte L129 og sjakkbrettciklidene over i 40 literen (sammen med kuhlier og reker) i håp om at de kunne trives i et godt beplanta kar der sjølv om det er litt lite. Det er jo 2 sky fisketyper begge to, som kanskje ville like roen der bedre enn stresset med alle de andre i 180...

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap