Kakadueciklider og yngelvokting

Hvor lenge kan jeg forvente at kakadueciklideparet mitt vil vokte på yngelen sin?
Kan Ancistrus sp. (7-8 cm) ta yngelen?

I går kveld oppdaget jeg at ciklidene hadde ynglet. Hunnen ble for en tid tilbake knallgul og litt mindre sky, men ikke sjefete på noen måte. For 4-5 dager siden la jeg merke til at hannen jaget noen kileflekkrasboraer, men det ga seg fort så jeg tenkte at jeg kanskje hadde fôret litt for lite. De har ikke lekshule, bare en trestokk som står som en bro, så det var litt overraskende med yngel. I dag så jeg at kakaduecikliden forsøkte å sette på plass en otto, som tydeligvis ble oppfattet som for nærgående.
Hei gakk!
Jeg antar at det er Apistogramma cacatouides du snakker om? Jeg har ikke hatt denne arten selv, men har opplevd Apistogramma og Ancistrus sammen tidligere. Ancistrus er først og fremst en eggrøver av rang. Om den skulle jafse i seg noen godbiter når mørket faller på og den er i sitt ess - vet jeg for lite om. Men som det står flere steder i forumet, er disse artene ingen ideell kombinasjon. Dette bør du sjekke ut. Har forøvrig litt forskjellig erfaring når det gjelder tiden Apisto-foreldrene vil vokte yngelen sin. Alt fra ca 5 uker og framover i tid har jeg blitt fortalt og opplevd at disse dvergciklidene kan vokte sine små håpefulle. Det kan jo være at "trussel-nivået" kan påvirke tidsaspektet. Men ei hue som er klar for nye egg, kan også finne på å "konfirmere" sine små - og i værste fall drepe dem. De vil jo utgjøre en fare for sine nye småsøsken, og det vil jo ikke en omsorgsfull mor ha noe av! Er usikker på faren kileflekk-rasboraene utgjør, men Otto/Apisto er en glimrende kombinasjon! Så hvis du er ute etter å drette Apistoer, ville jeg uansett fjerne Ancistrus'n og sjekket ut litt mer rundt rasboraene! Hadde uansett vært artig om du oppdaterte tråden med den videre med utviklingen 8). lykke til!

Simen
Kileflekk utgjør stor risiko. Lynraske, små jegere. Ancistrus utgjør ingen fare for yngel i min erfaring.
Ancistrus utgjør ingen trussel for ynglene etter min erfaring, men jafser gjerne i seg egg fra apistoene om de får en sjanse til dette, gjerne på nettene. En dither fisk til apistogramma som jeg selv bruker er nannostomus, men anbefaler ikke arten beckfordi av disse. Nannostomus betur liten munn og er utrolig vakre

Kileflekkene jeg jeg anta vil ta yngler om de får muligheter til det. Som Simen sier varierer det litt på hvor lenge yngler går med foreldrene, men de mest vanlige artene går 6-7 uker, er iallefall det som nevnes mest =)

Skulle de legge nye egg før denne tid er faren for at hua kan drepe yngler mens hun venter på at nye egg skal klekkes, så en yngel tank kunne være greit å ha, 54L for eksempel til å begynne med.

Har selv 5 stk otto i karet mitt med apistogramma sp Nadelstreifen =)
Ciklideynglene begynner å bli store. Hvor store er ynglene når den voksne hannen og hunnen begynner å anse dem som konkurrenter som skal holdes borte fra territoriet? Hvordan kan jeg se forskjell på kjønnene på et tidlig stadie? Det er jo relevant hvis jeg skal gi dem bort.
Kjønnsforskjeller generelt på ciklider sees ved at hanner har lengre og spissere ryggfinne enn huenes, som er noe kortere og mer av rundet. Hannene vil som regel også være en del større i fra samme kullet
Dvergciklider hviler på eller nær bunnen om natten. Ancistrus er så vidt jeg vet nattaktiv. De vil forstyrre og stresse Apistoene dine til utmattelse og eventuelt sykdom. Ikke en god kombinasjon. Heller ikke corydoras er bra sammen med Apistogramma, men Otto og nannostomus funker flott.
Kanskje jeg må ommøblere litt i såfall. Hvordan går små Corydoras og Ancistrus sammen?
Bra. Ingen nevneverdige problemer der hos meg, iallfall. Selv med overbefolket akvarium (i hvert fall bunnen) der en bråte ancistrusbarn ble stadig større. Men corydasene vil sikkert ha mest mulig av bunnen for seg selv om de kan velge, og ancistrus vil spise opp eventuelle egg de legger.
Cory og ancistrus will ikke ha problemer med å gå sammen bare en ikke overbefolker bunn flaten. Når to bunnfisk skal holdes i samme kar bør plassen være god nok til at begge får rørt på seg. Ellers er det greit at disse to holdes samme når de er små. Tenker da på at ingen spiser hverandres egg =)
Det endte med at jeg ga bort ancistrusen, og beholdt ciklidene med ottoer, rasboraer og tetraer. Ciklidene fortsetter å yngle så jeg regner med at de trives...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap