Fiskefangst i Amazonas: Leticia, Colombia
Som vanlig, er jeg i Iquitos, Peru, på denne tiden av året.
Heros'ene i eksportørens utendørs kummer ser fantastiske ut:
og det gjør også Rio Itaya, på denne tiden av året:
Så hvem er gal nok til å forlate dette for å ta en 12,5 timers nedstrøms tur på Rio Amazonas, 485 km hvis man ser bort fra at båten ikke kan kjøre i rett linje,, i denne Rapido'en?
bare for å få massevis av utfordringer med politiet, papirer, innvandring, kostnader, dokumenter, transport på land og vann, steder å bo etc. etc., og deretter en 12,5 timers oppstrøms-tur i samme båt noen dager senere?
Vel, jeg kjenner ham ...
Apistogramma sp. "Kelleri" ble oppdaget i 2006. Jeg dro til Leticia, Colombia, i 2008 sammen med Mike Wise og Julio Melgar for å finne den, men rett før vi dro uteble regnet i lang tid, og de fleste små bekkene tørket ut (og fisken flyttet på seg). Så selv om vannet var tilbake i de små bekkene da vi ankom stedene, var ikke fiskene tilbake, og vi kunne dessverre ikke finne den ønskede arten...
Etter det har jeg holdt Apistogramma sp. "Kelleri" i lang tid, avlet den, og studert villfangede eksemplarer i mine akvarier. Men jeg hadde aldri gitt opp drømmen om å finne den i naturen, og å se habitatene.
Internett-tilkobling her i Iquitos er ikke god nok til å opp-eller nedlaste masse bilder, så jeg skal gjøre dette kort (jeg skal publisere en liten rapport på hjemmesiden min senere, med noen flere bilder ...)
Jeg reiste fra Iquitos, Peru til Leticia, Colombia, sist fredag, med to peruanske fiskere og venner, og i denne lille quebrada'en:
fant vi min favoritt-Copella: Copella vilmae
og fantastisk nok, disse også:
Apistogramma sp. "Kelleri" i en fargedrakt jeg aldri har sett maken til!
En av hunnene munnruget i posen!
I en annen liten bekk, bare 3 kilometers fra den første, fant vi den mer "vanlige" fargevarienten, med røde flekker i ansiktet:
Ganske spesielt å se disse to så forskjellige fargevarientene av den samme arten!
Ettersom jeg har holdt varienten med rødt i ansiktet tidligere, ble bare noen av den gulaktige varienten fanget og tatt med.
Det ville være interessant å vite hvor mye forskjellen i farge påvirkes av miljøfaktorer (hvis i det hele tatt), eller om det er rent genetikk ..... selvfølgelig, det må jo være en slags kombinasjon av de to.
Så: Tilbake etter en 5 dagers tur som bare resulterte i 1,5 dager med å lete etter og å fange fisk, sliten, konkurs, med massevis av fysiske minner fra vannbundet og flygende insekter, men med fine minner fra hyggelige mennesker jeg møtte, noen vakre fisker i posene, og veldig lykkelig!
Heros'ene i eksportørens utendørs kummer ser fantastiske ut:
og det gjør også Rio Itaya, på denne tiden av året:
Så hvem er gal nok til å forlate dette for å ta en 12,5 timers nedstrøms tur på Rio Amazonas, 485 km hvis man ser bort fra at båten ikke kan kjøre i rett linje,, i denne Rapido'en?
bare for å få massevis av utfordringer med politiet, papirer, innvandring, kostnader, dokumenter, transport på land og vann, steder å bo etc. etc., og deretter en 12,5 timers oppstrøms-tur i samme båt noen dager senere?
Vel, jeg kjenner ham ...
Apistogramma sp. "Kelleri" ble oppdaget i 2006. Jeg dro til Leticia, Colombia, i 2008 sammen med Mike Wise og Julio Melgar for å finne den, men rett før vi dro uteble regnet i lang tid, og de fleste små bekkene tørket ut (og fisken flyttet på seg). Så selv om vannet var tilbake i de små bekkene da vi ankom stedene, var ikke fiskene tilbake, og vi kunne dessverre ikke finne den ønskede arten...
Etter det har jeg holdt Apistogramma sp. "Kelleri" i lang tid, avlet den, og studert villfangede eksemplarer i mine akvarier. Men jeg hadde aldri gitt opp drømmen om å finne den i naturen, og å se habitatene.
Internett-tilkobling her i Iquitos er ikke god nok til å opp-eller nedlaste masse bilder, så jeg skal gjøre dette kort (jeg skal publisere en liten rapport på hjemmesiden min senere, med noen flere bilder ...)
Jeg reiste fra Iquitos, Peru til Leticia, Colombia, sist fredag, med to peruanske fiskere og venner, og i denne lille quebrada'en:
fant vi min favoritt-Copella: Copella vilmae
og fantastisk nok, disse også:
Apistogramma sp. "Kelleri" i en fargedrakt jeg aldri har sett maken til!
En av hunnene munnruget i posen!
I en annen liten bekk, bare 3 kilometers fra den første, fant vi den mer "vanlige" fargevarienten, med røde flekker i ansiktet:
Ganske spesielt å se disse to så forskjellige fargevarientene av den samme arten!
Ettersom jeg har holdt varienten med rødt i ansiktet tidligere, ble bare noen av den gulaktige varienten fanget og tatt med.
Det ville være interessant å vite hvor mye forskjellen i farge påvirkes av miljøfaktorer (hvis i det hele tatt), eller om det er rent genetikk ..... selvfølgelig, det må jo være en slags kombinasjon av de to.
Så: Tilbake etter en 5 dagers tur som bare resulterte i 1,5 dager med å lete etter og å fange fisk, sliten, konkurs, med massevis av fysiske minner fra vannbundet og flygende insekter, men med fine minner fra hyggelige mennesker jeg møtte, noen vakre fisker i posene, og veldig lykkelig!
Postet 09.10.14 kl 02:51
Endret: 09.10.14 kl 03:09
Postet 09.10.14 kl 09:38
Postet 09.10.14 kl 10:30
Postet 09.10.14 kl 10:59
Postet 09.10.14 kl 11:42
Postet 09.10.14 kl 16:03
SilverShaded...Noen Corydoras i sikte ?
Joda, treffer stadig på noen Corydoras.
- Når jeg en sjelden gang bruker garnet i litt større bekker med fin sandbunn.
- I de små bekkene der det finnes Apistogramma støter jeg av og til på de langsnutede, territorielle artene, som f. eks. Corydoras fowleri (ved Pebas) og Corydoras semiaquilus (ved Jenaro Herrera). Disse ligger ofte på grunnt vann med ca. 1 meters avstand mellom hver fisk. Finner de imidlertid nesten aldri på samme sted som Apistogramma, så de er nok ikke gode venner. Når jeg finner begge på nesten samme sted, er det:
- når det p.g.a. tørke presses mye fisk sammen i små restvannsdammer.
I og for seg er jo slekten veldig interessant: Makan til fisk med merkelige (les: totalt ubrukelige) former for overlevelsesstrategier, skal man lete lenge etter.
- bortsett fra de langsnutede, har de tilsynelatende ingen peiling på revir og signaler om slikt fra annen fisk, så de vimser inn i situasjoner der de blir banket opp og jaget hele tiden. Det er tydeligvis ikke uten grunn de har rustning i form av benplater og spisse finner.
Og flere av de revirhevdende langsnutede, kan jo finne på å drepe hverandre med de spisse finnene...
- de er i stand til å begå selvmord ved å skille ut dødelig gift i vannet, om de blir fanget i en pose eller lignende.
- flere av dem er observert å ikke gjøre noe for å komme tilbake i vannet igjen, om de tas ut derfra. Eksempel: I Rio Pintuyacu la vi til båten her:
Vi så noe bevegelse i vannet, og tok et sveip med en liten håv. Vi fikk flere Cordydoras i nettet, og satt de på båtripen slik:
Og der satt de... og satt de... og satt de, i stekende "rett under ekvator"-sol, uten å gjøre en eneste liten sprellende bevegelse med halen eller en finne for å komme tilbake i vannet! Er det mulig? De var 5 cm. fra å kunne stupe ut i vannet igjen for fortsatt liv.
To små gutter som bodde der vi la til, fortalte at de ble deilig, sprø tørrfisk om vi bare ventet litt... men jeg dyttet dem selvfølgelig uti igjen.
Jeg hiver fortsatt alt av Corydoras ut igjen...
Men når vi først snakker om denne slekten: Jeg er blitt tilbudt CW071 og CW090 (rett fra en elv i Colombia), arter som antakelig ikke finnes i Europa, og som ikke vil bli tilgjengelig igjen på en lang stund. Er interessen for slikt stor her på berget?
(Aner ikke prisen p.t., og vil i tilfellet ikke selv importere disse for kommersielt formål).
Postet 22.10.14 kl 18:40
Endret: 22.10.14 kl 18:53
Rio Corrientes
Rio Corrientes
er en stor tilførselselv til nedre del av Rio Tigre. Det er derfor ingen stor overraskelse at Apistogramma bitaeniata fra dette området har et lignende skjønnhetspotensial som den velkjente Rio Tigre populasjonen.
Denne viste til og med en rosa-aktig kropp!
Apistogramma bitaeniata (Rio Corrientes):
Dette er ikke den eneste skapningen i dette området med vakre farger:
Antakelig en Ranitomeya variabilis (tidligere Dendrobates variabilis), en type pilgiftfrosk (kroppen var bare ca 2,5 cm!):
er en stor tilførselselv til nedre del av Rio Tigre. Det er derfor ingen stor overraskelse at Apistogramma bitaeniata fra dette området har et lignende skjønnhetspotensial som den velkjente Rio Tigre populasjonen.
Denne viste til og med en rosa-aktig kropp!
Apistogramma bitaeniata (Rio Corrientes):
Dette er ikke den eneste skapningen i dette området med vakre farger:
Antakelig en Ranitomeya variabilis (tidligere Dendrobates variabilis), en type pilgiftfrosk (kroppen var bare ca 2,5 cm!):
Postet 22.10.14 kl 18:47
Endret: 22.10.14 kl 18:58
Postet 22.10.14 kl 19:07
Postet 22.10.14 kl 19:25
Postet 23.10.14 kl 02:50
Postet 23.10.14 kl 04:13
Postet 23.10.14 kl 13:15
SilverShaded... Og noen vf fowleri og/eller semiaquilus hadde blitt tatt imot med åpne armer ..
Sendte deg epost via AF om C. fowleri (hvor mange du ville ha) mens jeg var der, men fikk ikke noe svar. Nå er jeg hjemme igjen, og det er dessverre for sent.
Cathy...og ikke minst oppleve alle fiskene man kommer over i sitt eget habitat. ...
Ja, det blir mange flotte arter man treffer på!
mona oFinnes det blodigler (sånne som suger seg fast på beina og andre kroppsdeler) i vannene der du ferdes i Amazonas, Tom...?
Jada, det gjør det i rikt monn. Men noen som er overraskende raske, som finnes på land, og som suger seg raskt så fast at de må skjæres løs med kniv, er slike:
Slik ser den ut på undersiden:
Og slik så arret etter en slik ut etter at en lokal fisker fikk en på benet under buksa, mens han satt og spiste:
Postet 25.10.14 kl 21:46
Postet 25.10.14 kl 21:55
Postet 25.10.14 kl 22:04
Postet 25.10.14 kl 23:56
Postet 26.10.14 kl 18:32
Postet 26.10.14 kl 19:05
Postet 26.10.14 kl 19:26