Apistogramma - kjønnsbestemmelse
Heisann! Jeg trenger litt hjelp til å kjønnsbestemme noen av dvergciklidene jeg har skaffet meg. Det er snakk om tre individ av arten apistogramma agassizii og tre individ av apistogramma borelli.
Fisken på det første bildet er jeg ganske sikker på at er en hann - om jeg ikke tar helt feil. Men de to andre er jeg litt usikre på.
Fisken på det første bildet er jeg ganske sikker på at er en hann - om jeg ikke tar helt feil. Men de to andre er jeg litt usikre på.
Postet 12.10.14 kl 18:33
Postet 12.10.14 kl 18:34
Endret: 12.10.14 kl 18:35
Postet 13.10.14 kl 19:30
Hei
På dine Apistogramma agassizii (oppdrettsvariant) er mange av tegnene som kan brukes på å se om det er hanne eller hunne avlet bort.
Men størrelse kan være en pekepinn på kjønn. Da igjen vil underdanige hanner ikke bestandig utvikle seg slik at de unngår trøbbel med den dominante hannen.
Så da er vel den sikkreste måten å bestemme kjønnet på disse oppdrettsvariantene å se om det bli litt lek med egg legging.
Apistogramma borellii på bilde en ser ut som en gammel hanne.
Bilde av de to andre er det vanskelig å se kjønn på, kan du prøve å ta noen flere bilder av dem? hvor store er de?
På dine Apistogramma agassizii (oppdrettsvariant) er mange av tegnene som kan brukes på å se om det er hanne eller hunne avlet bort.
Men størrelse kan være en pekepinn på kjønn. Da igjen vil underdanige hanner ikke bestandig utvikle seg slik at de unngår trøbbel med den dominante hannen.
Så da er vel den sikkreste måten å bestemme kjønnet på disse oppdrettsvariantene å se om det bli litt lek med egg legging.
Apistogramma borellii på bilde en ser ut som en gammel hanne.
Bilde av de to andre er det vanskelig å se kjønn på, kan du prøve å ta noen flere bilder av dem? hvor store er de?
Postet 13.10.14 kl 20:38
Fart66Hei På dine Apistogramma agassizii (oppdrettsvariant) er mange av tegnene som kan brukes på å se om det er hanne eller hunne avlet bort. Men størrelse kan være en pekepinn på kjønn. Da igjen vil underdanige hanner ikke bestandig utvikle seg slik at de unngår trøbbel med den dominante hannen. Så da er vel den sikkreste måten å bestemme kjønnet på disse oppdrettsvariantene å se om det bli litt lek med egg legging. [I]Apistogramma borellii[/I] på bilde en ser ut som en gammel hanne. Bilde av de to andre er det vanskelig å se kjønn på, kan du prøve å ta noen flere bilder av dem? hvor store er de?
Hei og tusen takk for svar! Jeg kjøpte begge apistogramma artene fra en dyrebutikk i helgen. La merke til at fargene på regnbueciklidene var annerledes enn på bildene jeg har sett av arten tidligere. Bortsett fra at det kan være vanskelig å bestemme kjønn, er det noen andre konsekvenser av måten de er avlet opp på?
Synes det er veldig rart om hannen er gammel, i og med at dyrebutikken nettopp fikk inn fiskene på fredag. Trodde ikke de solgte gamle fisker... eller tar jeg helt feil?
Fikk ikke knipset noen bilder av de to, men skal prøve igjen senere. Hannen er omtrent 4 cm, og de to er da en del mindre enn han igjen. Fikk tatt et bedre bilde av hannen, så legger det ved
Postet 14.10.14 kl 01:07
Hei
Jeg vet ikke om det er noen andre konsekvenser på at dine Apistogramma agassizii
er avlet fram for farge enn det jeg nevnte. Min personlige mening er at det naturlige er best og finest
På det nye bilde av din Apistogramma borellii hanne (den gule fargevarienten ser jeg du har) så den ikke så gammel ut. Ser at den ikke er fult utvokst.
Jeg vet ikke om det er noen andre konsekvenser på at dine Apistogramma agassizii
er avlet fram for farge enn det jeg nevnte. Min personlige mening er at det naturlige er best og finest
På det nye bilde av din Apistogramma borellii hanne (den gule fargevarienten ser jeg du har) så den ikke så gammel ut. Ser at den ikke er fult utvokst.
Postet 14.10.14 kl 15:25
Dine Apistogramma agassizii ser ut som oppdrettsvarianten som ofte går under det kommersielle engelske navnet Apistogramma agassizii "Fire red"
Som Fart66 nevner, er det ofte ikke lett å skille kjønn på slike varianter, men hvis man legger til grunn en fremtredende forskjell som gjelder denne arten, dette at hunnene ikke har noe mønster i halefinnen (i motsetning til hannene), ser det ut som det er tydelig forskjell på dine også. Så ut fra hva som er mulig å se på bildene, støtter jeg deg i at du har 1 hann og 2 hunner.
Ja, en annen konsekvens man ofte ser, er at alt avkommet ikke ser likedan ut som foreldrene, og de kan se helt forskjellig ut i forhold til hverandre, også.
Apistogramma agassizii er en polykromatisk art, dvs det finnes gener for mange forskjellige farger, til og med innenfor samme populasjon. Å avle bort alle fargevarientgener bortsett fra en eneste, tar veldig, veldig mange generasjoner, om det i det hele tatt er mulig.
(Hvis du vil lese litt mer om Apistogramma borellii, har jeg tidligere skrevet litt om arten i innlegg nr. 20 i denne tråden.
Lykke til med begge artene!
Som Fart66 nevner, er det ofte ikke lett å skille kjønn på slike varianter, men hvis man legger til grunn en fremtredende forskjell som gjelder denne arten, dette at hunnene ikke har noe mønster i halefinnen (i motsetning til hannene), ser det ut som det er tydelig forskjell på dine også. Så ut fra hva som er mulig å se på bildene, støtter jeg deg i at du har 1 hann og 2 hunner.
AMK... Bortsett fra at det kan være vanskelig å bestemme kjønn, er det noen andre konsekvenser av måten de er avlet opp på?
Ja, en annen konsekvens man ofte ser, er at alt avkommet ikke ser likedan ut som foreldrene, og de kan se helt forskjellig ut i forhold til hverandre, også.
Apistogramma agassizii er en polykromatisk art, dvs det finnes gener for mange forskjellige farger, til og med innenfor samme populasjon. Å avle bort alle fargevarientgener bortsett fra en eneste, tar veldig, veldig mange generasjoner, om det i det hele tatt er mulig.
(Hvis du vil lese litt mer om Apistogramma borellii, har jeg tidligere skrevet litt om arten i innlegg nr. 20 i denne tråden.
Lykke til med begge artene!
Postet 22.10.14 kl 21:18
Tusen takk for gode svar! I løpet av den siste uken som har gått har jeg blitt ganske sikker på at det er snakk om 1 hann og 2 hunner av apistogramma agassizii. Hver av hunnene har okkupert sin hule og vokter den hele tiden, mens hannen svømmer rundt like ved. De jager bort annen fisk når de kommer for nærme, så jeg lurer på om de har begynt å leke. Synes forøvrig at det var litt tidlig, har bare hatt dem i to uker.
Denne atferden begynte for ca. 1 uke siden, og jeg har måtte gi tilbake mine apistogrammi borelli som et resultat av all jagingen. Merket at de ble tydelig stresset av å bli jaget; de mistet fargene sine og hannen begynte å bli mørk. Pusten ble mye raskere og de oppholdt seg i et lite hjørne i karet.
Blir spennende å se om det er snakk om lek eller ikke. Men hvor lang tid tar det egentlig før eventuelle egg klekker?
Denne atferden begynte for ca. 1 uke siden, og jeg har måtte gi tilbake mine apistogrammi borelli som et resultat av all jagingen. Merket at de ble tydelig stresset av å bli jaget; de mistet fargene sine og hannen begynte å bli mørk. Pusten ble mye raskere og de oppholdt seg i et lite hjørne i karet.
Blir spennende å se om det er snakk om lek eller ikke. Men hvor lang tid tar det egentlig før eventuelle egg klekker?
Postet 25.10.14 kl 18:59
AMK.... Men hvor lang tid tar det egentlig før eventuelle egg klekker?
Det vanlige er 3-4 dager som egg (2-5 ved ekstreme temperaturer, dvs kortere tid jo varmere vannet er)
Deretter 3 (4-5) dager som larver (såkalte "wigglers"), før de så blir frittsvømmende +- 1 uke etter at eggene ble lagt. Da trenger de levende mat med en gang... som f.eks. nyklekket artemia.
Hvis du ønsker å ta vare på de da...
Vær i tilfellet oppmerksom på at hos Apistogramma bestemmes yngelens kjønn i en periode på 25 dager fra eggene er lagt, der vannets temperatur er den avgjørende faktoren. Ca. 25 grader gir ofte tilnærmet lik fordeling av kjønnene, lavere temperaturer gir flere hunner, og høyere flere hanner.
Lykke til med de små!
Postet 25.10.14 kl 21:09
Har lest tidligere at temperaturen spiller inn når det gjelder kjønn. Temperaturen ligger for øyeblikket på 26 grader, kanskje jeg burde senke den en grad? Ønsker selvfølgelig at de skal vokse opp, og vil gjøre mitt beste for at dette skal skje
Hvor kan jeg forresten få tak i nyklekket artemia? Får man kjøpt det på dyrebutikken?
Hvor kan jeg forresten få tak i nyklekket artemia? Får man kjøpt det på dyrebutikken?
Postet 25.10.14 kl 21:42
Jeg ville senket den til 24 grader om du har mulighet til det. Alltid bra med noen hunner, særlig hos polygame (1 hann leker med flere hunner innenfor sitt stor-revir) arter som Apistogramma agssizii
Du får ikke kjøpt nyklekket artemia, men du kjøper egg som du klekker selv hver dag.
Eksempelvis kan du lese om dette her.
Du får ikke kjøpt nyklekket artemia, men du kjøper egg som du klekker selv hver dag.
Eksempelvis kan du lese om dette her.
Postet 25.10.14 kl 21:53
Tom CJeg ville senket den til 24 grader om du har mulighet til det. Alltid bra med noen hunner, særlig hos polygame (1 hann leker med flere hunner innenfor sitt stor-revir) arter som [I]Apistogramma agssizii [/I] Du får ikke kjøpt nyklekket artemia, men du kjøper egg som du klekker selv hver dag. Eksempelvis kan du [URLBLOCK1].
Da senker jeg temperaturen til 24 grader
Takk for linken, skal lese meg opp på det. Ved 24 grader blir det altså hovedsakelig hunner, men det blir vel noen hanner også regner jeg med?
Postet 25.10.14 kl 21:59
Endret: 25.10.14 kl 22:00
AMK...Ved 24 grader blir det altså hovedsakelig hunner, men det blir vel noen hanner også regner jeg med?
Dette er dessverre ingen eksakt vitenskap, da det er flere faktorer som sammen og hver for seg påvirker kjønnsdannelsen. Så selv om temperaturen er den viktigste faktoren, kan f.eks. også pH verdi og hardhet påvirke fordelingen i en bestemt retning.
24 grader øker sannsynligheten for at det blir litt flere hunner enn hanner. I vitenskapelige forsøk har 23 grader resultert i ca 75% hunner, men noe avhengig av art.
Og eggene har jo antakelig allerede noen dager bak seg i 26 grader, det påvirker også.
En annen fordel med å senke temperaturen noe, er at da klekkes eggene litt senere, slik at yngelen rekker å vokse og utvikle seg litt mer før de klekkes, og de er således bedre forberedt for livet utenfor skallet.
Postet 25.10.14 kl 22:11
Endret: 25.10.14 kl 22:14
Takk for god forklaring, ble litt klokere
Jeg tenkte jeg skulle legge ved et bilde av selve karet. Har blitt helt betatt av apistogramma og prøver å innrede akvariet etter artens behov. Har nettopp trimmet anubiasplantene til høyre (grunnet brune blader), men de vil etterhvert vokse seg til mellom 25 og 45 cm i høyden. Det er flere huler, både i form av kokosnøtter og huler under røttene. Begge hunnene har hvertfall funnet sine favoritthuler. Planen er å skaffe enda flere planter neste uke, men setter pris på innspill til hvordan jeg kan øke trivselen til mine apistogramma!
Jeg tenkte jeg skulle legge ved et bilde av selve karet. Har blitt helt betatt av apistogramma og prøver å innrede akvariet etter artens behov. Har nettopp trimmet anubiasplantene til høyre (grunnet brune blader), men de vil etterhvert vokse seg til mellom 25 og 45 cm i høyden. Det er flere huler, både i form av kokosnøtter og huler under røttene. Begge hunnene har hvertfall funnet sine favoritthuler. Planen er å skaffe enda flere planter neste uke, men setter pris på innspill til hvordan jeg kan øke trivselen til mine apistogramma!
Postet 25.10.14 kl 22:29
Det er ofte viktig at fisker som forsvarer revir og/eller yngel, ikke ser "trynet" på hverandre hele tiden. Å bryte opp siktlinjene...
Jeg ville definitivt plassert ei rot eller noe annet mellom hulene der de to damene nå holder hus, ellers risikerer du at de flyr i tottene på hverandre etterhvert,,, og det kan bli stygt. Mye mer strukturer (planter eller røtter) vil være fint ellers i karet også, så kan de "gå på tur" med barna sine uten å se "tamte Sofie" hele tiden...
Hvis begge damene kommer ut med yngel, kan det bli moro. Er du heldig kan du observere at damene kidnapper hverandres unger, fram og tilbake, med trusler og snikende angrep, iblandet lynhurtige utfall for å kidnappe en unge, og av og til fristende gul mor som gjør seg ekstra synlig for å lokke flest mulig over til seg.
Dette er på flere måter med på å sikre egne avkoms overlevelse...
Ikke slamsug eventuelt slam og bunnfall nå. Hunnene vil lede yngelen til slike ansamlinger, vifte slammet opp med finnene sine, og yngelen vil stupe inn i dette for å spise mikroorganismene som finnes der.
Jeg ville definitivt plassert ei rot eller noe annet mellom hulene der de to damene nå holder hus, ellers risikerer du at de flyr i tottene på hverandre etterhvert,,, og det kan bli stygt. Mye mer strukturer (planter eller røtter) vil være fint ellers i karet også, så kan de "gå på tur" med barna sine uten å se "tamte Sofie" hele tiden...
Hvis begge damene kommer ut med yngel, kan det bli moro. Er du heldig kan du observere at damene kidnapper hverandres unger, fram og tilbake, med trusler og snikende angrep, iblandet lynhurtige utfall for å kidnappe en unge, og av og til fristende gul mor som gjør seg ekstra synlig for å lokke flest mulig over til seg.
Dette er på flere måter med på å sikre egne avkoms overlevelse...
Ikke slamsug eventuelt slam og bunnfall nå. Hunnene vil lede yngelen til slike ansamlinger, vifte slammet opp med finnene sine, og yngelen vil stupe inn i dette for å spise mikroorganismene som finnes der.
Postet 25.10.14 kl 23:36
Da har jeg noe konkret å gå etter når jeg skal handle inn planter og diverse annet neste uke. Har allerede en rot liggende som har stått i en bøtte med vann i ca. 1 uke. Tenker at jeg fester noen anubias på den, og plasserer den slik at siktlinjene blir brutt. I tillegg tenker jeg å handle inn noen mindre gressplanter som også kan hjelpe til med dette.
Det har ikke vært noe særlig krangel mellom hunnene så langt. Den ene styrer mellom de to kokosnøtthulene til høyre, mens den andre hunnen har funnet seg en hule under roten som ligger bak disse kokosnøtthulene. Hannen, som tidligere oppholdt seg mest ved den store roten til venstre, har nå begynt å passe på området ved kokosnøtthulene og plantene. Etter hvert som plantene vokser, kommer det til å bli et enda bedre skille mellom territoriene til hunnene.
Det høres veldig spennende ut, blir artig å se om de prøver å kidnappe hverandres barn
Det har ikke vært noe særlig krangel mellom hunnene så langt. Den ene styrer mellom de to kokosnøtthulene til høyre, mens den andre hunnen har funnet seg en hule under roten som ligger bak disse kokosnøtthulene. Hannen, som tidligere oppholdt seg mest ved den store roten til venstre, har nå begynt å passe på området ved kokosnøtthulene og plantene. Etter hvert som plantene vokser, kommer det til å bli et enda bedre skille mellom territoriene til hunnene.
Det høres veldig spennende ut, blir artig å se om de prøver å kidnappe hverandres barn
Postet 26.10.14 kl 00:49