Sajica-ciklider kjønnsbestemmelse
Hei
Jeg kjøpte i dag to sajica-ciklider i dyrebutikken. Jeg skulle ha en av hvert kjønn, men de i dyrebutikken sa de var for små til å kjønnsbestemmes. Legger ved et bilde av begge fiskene, og det ser ut som den ene(hann?) har tydelig spissere finner enn den andre(hunn?). Synes ikke det er noen særlig forskjell i fargen på de, og ser heller ingen andre forskjeller. Noen her som kanskje har peiling og klarer å kjønnsbestemme dem? Alle svar settes pris på
Jeg kjøpte i dag to sajica-ciklider i dyrebutikken. Jeg skulle ha en av hvert kjønn, men de i dyrebutikken sa de var for små til å kjønnsbestemmes. Legger ved et bilde av begge fiskene, og det ser ut som den ene(hann?) har tydelig spissere finner enn den andre(hunn?). Synes ikke det er noen særlig forskjell i fargen på de, og ser heller ingen andre forskjeller. Noen her som kanskje har peiling og klarer å kjønnsbestemme dem? Alle svar settes pris på
Postet 22.11.14 kl 00:29
Postet 22.11.14 kl 12:37
Er nok litt tidlig å se tydelig forskjell i alle fall på disse bildene. Du kan jo vente til de farger mer ut når de har funnet seg mer til rette i karet. Hunnene er som regel gule og hannene blir mer blå/lilla med røde finner. Hannene blir også mye større enn hunnene. Se kunnskapsbasen for bilder.
Jeg har hatt disse i et år nå, og det er kule fisker. De legger egg konstant og det blir fort mange av dem!
Jeg har hatt disse i et år nå, og det er kule fisker. De legger egg konstant og det blir fort mange av dem!
Postet 22.11.14 kl 13:03
Takk for svar jeg kan legge ut flere bilder nå som de har vært i karet å funnet seg til rette. men har ikke formen på finnene noe å si? leste på kjønnsbestemmelse av andre arter i samme slekt og der stå det at hannen har spissere rygg og analfinne, noe som kommer tydelig fram på disse bildene. men jeg skal legge ut flere bilder
Postet 22.11.14 kl 13:13
Alle mine unge fisker som er 5-6cm har samme form på finnene, men fargen er veldig forskjellig. Hunnene har gule finner og hannene røde. På de eldre fiskene er forskjellene på finnene større. Dine har sikkert gått sammen med mange andre i dyrebutikken og da blir det endel napping av finner og kjemping.
Postet 22.11.14 kl 13:33
Postet 22.11.14 kl 13:37
Postet 22.11.14 kl 17:28
Postet 22.11.14 kl 17:49
Postet 22.11.14 kl 18:25
Postet 22.11.14 kl 21:09
Postet 22.11.14 kl 21:41