Kryssning av mikrogeophagus ramirezi (sommerfuglciklide)

Jeg syns sommerfuglciklider er utrolig fine og jeg har noen 'electric blue'. Det jeg lurte på er hvordan disse går sammen med de 'vanlige' sommerfuglciklidene? Vil de krysse seg?

Hva er fordel/ulempe med at de krysser seg?

Syns begge er fine, men lurer på om jeg skal holde meg til electric blue, eller om jeg skal kjøpe noen vanlige også?
For det er jo samme rasen, bare forskjellige farge varianter. Så det burde gå fint dette? at de krysser seg?
Hva skal du gjøre med avkommene da, Andey ? Hvilken variant skal du selge dem som ? Dette er en farge-morf, og det er klart de vil krysses. Syns ikke man skal blande fargevarianter, men det er nå bare en personlig oppfatning.
Egg = mat
Jeg tenker i utgangspunktet på at hvis de klarer å få egg til å klekkes med 5 hypancistrus i karret, så skal jeg beholde dem selv :p

Men la oss se for oss at jeg skal selge, tror du ikke det kunne blitt noen kule fargevarianter som folk ville hatt?

Jeg ser jo det at 'erfarne' akvarister ikke liker blanding i forskjellige poster her på forumet, men er jo sikkert mange nye innen akvariehobby som kanskje ikke er så opptatt av det det med rene farger og heller kunne tenkt seg en blanding?
For det første er det slett ikke sikkert at en fageblanding blir pen. Så enkelt er det ikke.
For det andre, hva skjer hvis alle tenker sånn ? Jo, da blir "rene" fargevarianter borte, og man vet aldri hva man kjøper.
Googlet litt når jeg så tråden, og fan denne forum posten med bilder:
http://www.britishcichlid.org.uk/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=4986
Den kryssingen du tenker på er nok den han kaller "double blue".

Electric blue ser ut til, fra diverse sider på nettet, å være kjent for å ha dårlige egenskaper som foreldre, og dukket opp i 2009. Antar det kan bety alle stammer fra en fisk/kull opprinnelig?
Jeg kjøper SilverShaded's argument, på betingelsen av at avl i rene linjer gir fine, harmoniske og friske fisker. Av og til gjøres jo planmessig hybridisering i hundeav(om en sjeldent)l, for å gi "nytt blod" i raser med lite diversitet. Med full "rase status" for 2. generasjon, etc.
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap