Kranglefisker

Jeg har 4 store scalarer i et 250l kar, to av hvert kjønn. Det har gått fint lenge, men to av dem har de siste 3 mnd forsøkt å legge egg ustanselig, uten at det har blitt noe av. Over 2-3 dager blir alle eggene hvite, og jeg har i det siste lagt opp til at de skal bli spist fortest mulig for å få husfreden tilbake. 2 dager senere legger de egg igjen.

I begynnelsen jagde de naturligvis en del på de andre to, men lot dem være så lenge de holdt seg på "sin" side. Nå ser det ut til at scalarene jager dem akvariet rundt, og er begynt å krangle mye seg imellom også. Det har resultert i mye revne finner og sopp.

Er det noe jeg kan gjøre for å få husfreden tilbake? Noen konstellasjon av disse 4 scalarene som ikke blir bråk? Jeg vurderte å gi bort hannen i paret, da burde jeg i teorien ha 3 parløse scalarer - blir det fredeligere? Eller burde jeg gi bort de to som ikke har dannet par og håpe at paret slutter fred med hverandre? Vil de fortsette å krangle så lenge de er stresset med den konstante eggleggingen?

Det er nesten bare bunnfisk i karet, med unntak av 7 SAE som lar scalarene være i fred, men jeg skal ha i rundt 20 rødmunntetra snart, og da kan jeg ihvertfall ikke ha 4 oppjaga scalarer der. Det blir kjipt for alle.

Hjælp?
Enkelt, Hiv ut to av scalarene. 250L er ikke mye for 4 store scalarer, og når de skal danne territorium blir det fort lite plass, som resulterer i krangel og slåssing.
250 liter kan nok være i minste laget for 4 store scalarer, særlig når det er ett par og egglegging. Tror at uansett hva du gjør vil det bli problemer med en gjeng rødmunnstetra i tillegg oppi der, så lenge du har pardannelse. Kanskje 3 "parløse" vil holde fred....inntil det muligvis dannes ett nytt par. Beste løsning vil vel være å flytte paret over i et annet kar, slik at de får ro rundt kurtise og egglegging.
Det er ikke et alternativ å gi dem et eget kar, og jeg har heller ikke lyst på en haug med scalareyngel. Om noen få stykker skulle klare seg i selskapskaret er det vel og bra, men jeg hadde ikke tenkt til å legge til rette for masseoppdrett.

Men det er klart - jeg vil ikke at de skal være stressa heller. Om de kommer til å fortsette å legge egg som gale uten å komme noen vei med det, vil det kanskje ikke bli bedre for dem heller.
Tilfeldig bekjentskap
© marita
Reklame for plussmedlemskap