Tips og råd til valg av fisk

hei.
jeg står mellom to typer ciklider jeg ønsker i mitt akvarium.
verdiene som er ideelle for meg er 7ph, max 8 gh, og en temp på 25-27 grader. jeg har 125 l, og borellii, L-144, og killi de skal bo med, ønsker derfor en rolig og lite aggresiv ciklide.
valget jeg står mellom er Laetacara araguaiae og Nannacara anomala.
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1937
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=15964

jeg vuderer også Apistogramma eunotus men dennes står at den tåler 7.0 - 7.5 ph men trives best helt mykt vann med ph rundt 5,5. er litt forvirrende.

Har dere noen erfaringer med noen av disse evt vet hvilken som er grei for en nybegynner?
Hvor ble det av sommerfugl-ciklidene dine da ?
Greit at du spør. 3 lever enda. En hangler såpass at jeg vurderer la han slippe. De 2 andre vil nok få samme skjebne Desverre. Jeg har prøvd å få ned pH med å bruke de fleste triks. Og det så ut som om det gikk bra etter medisineringen. Men ved hvert vannbytte faller det en eller to fra. De tåler rett og slett ikke vannet her tror jeg. Medisinert med både 2000 og exit. Men kløe de har stopper ikke og enten faller finnene fra hverandre, eller så blir de blasse og slørete i fargen før de dør. Jeg vurderte å finne et nytt hjem til de men de er for syke til å klare noen flytting. Derfor forbereder jeg meg og sjekker ut andre fisk nå. Det er ikke snakk om å kjøpe ny på mandag, men å avvente, lese og med tiden få en annen type som tåler litt mer
Vel...når fiskene holder på slik, er det gjerne ikke fiskene det er noe galt med, men vannet. Ble akvariet/filteret innkjørt skikkelig...i tilfelle, hvordan ? Har du målt ammoniakk og nitritt ? Hva slags pH og GH har du i akvariet ?
Dette har jeg svart på tidligere når du spurte på facebook. PH 7, gh 0-1, nitrit under 3 og ingen amoniakk som jeg vet om. Karret har gått en stund nå og ingen annen fisk er syk. Ikke noe galt med fisken. Det er ikke det jeg sier. Men de tåler ikke mine vannverdier tror jeg. Og jeg har prøvd det meste for å få ned pH uten varig resultater. Karret ble satt opp uten fisk men gikk med fisk hos han jeg kjøpte det av. Pumpen, sand osv lå i bløt rett fra han 15 min unna og satt opp her. Verdiene er stabile og holder seg på samme verdier hver dag. Men har du noen erfaring med de typene nevnt over? Eller vil du ta spørsmål om sommerfugl ciklidene bortgang og vann verdier (som står i mitt første innlegg) på pm? Jeg tar ikke lett på det at fisken går bort
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap