Apistogramma macmasteri angriper

hei.

en macmasteri hanne som går rett etter øynene på corydoras ... er dette vanlig?
såg plutselig en pansermalle med et rødt øye. sjekket vannverdier i en fei, men såg plutselig en apisto hanne som gikk rett i øynene på fisken. Trodde disse typer fisk kunne gå fint om en annen?

har god plass, bra med planter og huler.
Amistadheart
...en macmasteri hanne som går rett etter øynene på corydoras ... er dette vanlig?...

Ja, dette er dessverre vanlig, og advart mot uttallige ganger på dette forumet. Et søk på "Apisto cory" gir bl.a. denne gamle tråden.

Takk for svar.

Finnes det arter disse kan gå fint med i en 110 liter?

Eller bør de rett og slett få ha karet helt for seg selv ?
Neida, de trenger ikke gå helt alene. De har tvert imot som regel godt av å gå sammen med visse andre fisker, for å bli tryggere selv, og for at de skal ha noe som stimulerer forsvaret av revir og yngel, så de ikke går i tottene på hverandre.

Forutsatt at du har forhold som passer Apistogramma (surt og bløtt vann, lite vannbevegelse, ikke for sterkt lys mv.), vil de gå fint sammen med en rekke arter av små Sør-Amerikanske tetra, og har du alger vil noen Otocinclus kunne ta seg av dem.
Mange av de vanlige små tetra-artene (som for eksempel Neon- og Kardinal-tetra) vil imidlertid kunne gjøre grove innhogg i en eventuell gjeng med nyklekte Apistogramma-yngel.
I mine kar har de fleste Apistogramma selskap av Nannostomus-arter; de fleste av disse tar ikke mye yngel.
I morgen har jeg en tanke om å skaffe torv som jeg kan sile vannet igjennom.
Passer det da å kjøpe torvbriketter å sile vannet i ? se link

http://www.plantasjen.no/sortiment/sa_og_plante/tilbehor_for_drivhus/530d52b5b618224dbf000111/torvbriketter

eller kjøper man billigere sekker med torv? jeg har skjønt det slik at man filtrerer vannet igjennom torven, at man har den i en strømpe eller noe. Må vannet stå i bøtter med torven over tid, eller holder det å sile vannet igjennom torven og utføre vannbytte med en gang?
Jeg skal bruke søkefunksjonen å se hva jeg finner.

Jeg har googlet en del ang fisk jeg kan ha sammen med macmasteriene, men kan noen hjelpe meg litt mer på vei ? Trenger noen fisk som er vanlig å få tak i i dyrebutikk til ok priser ...

edit: ser noen skriver at man faktisk bare kan ha litt torv i filteret ... stemmer det?

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=37410&message_id=263429#263429
Lønner seg å kjøpe torv i sekk, men den må ikke være tilsatt noe gjødsel. Og sjekk pH på torven, som pleier å stå på sekken. All torv er ikke like bra. Vet mange har brukt Tiurtorv fra Plantasjen og hatt suksess med det.
Torv i filteret har begrenset effekt, og det kommer helt an på utgangs-pH på vannet og hvor mye du skal senke. Den må dessuten byttes ofte.

Filtrering gjennom en sil fungerer mye bedre, jeg har brukt denne metoden med hell.

jeg bestemte meg for å ta den ultimate snarvei.

Jeg byttet inn fisken i fisk som trives i den ph jeg har i springen.

Fant ut at tid og energi jeg ikke hadde da ble spart ...

takk for tips og hjelp.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap