Nytt akvarie, apistogramma på handlelisten!

Har bestemt meg for å starte opp med akvarium igjen etter noen års pause. Jeg ville prøve en ny cichlide, og har falt pladask for apistogramma hongsloi . De ligner jo litt på congomunnrugere jeg hadde før. Etterpå oppdaget jeg at de egentlig er litt vanskelige å få tak i... backup plan er ap. borellii
Jeg skal først høre om dyrebutikken kan bestille dem. Jeg skal ha den sammen med noen corydoras og oto, og så kanskje et par sommerfugl ciklider. De har jo forskjellig gyte metode, så jeg tror ikke det blir noe krysning. Hva syns dere?
Da det blir søramerikansk istedet for afrikansk biotop, har jeg en unnskyldning til å akaffe noen platy de er så herlige å ha i karet. Jeg putta i noen planter i går, og da er alt på plass bortsett fra røttene og det andre filtret. Det er så kjedelig uten fisk, men jeg må bare vente
Å ha platy sammen med apistoer er vel ikke noen super ide, da disse skal ha tvert motsatte vannverdier.
Tålmodighet lønner seg seg...regner med at karet skal kjøres inn før du setter inn noen fisk...og det tar jo sin tid
Oi! Jeg la ikke merke til at det var så stor forskjell, bra du sa ifra :P har aldri tenkt så mye over vannforhold til platyene, de jeg har hatt har alltid klart seg bra

Akvariet har stått i en uke, skal stå en stund til. Jeg vil finne en annen dvergciclide å ha sammen med apistoene, tror du kurv eller sommerfulgciclide er en god ide? Evt hvilken passer bedre?
Det blir ikke nok av de bakteriene du trenger i filteret ditt ved bare å la karet stå et par uker. Du må sørge for å gi bakteriene noe å leve av også. Les gjerne om Innkjøring, slik at du både ser hva som skjer og kan velge metode.

Corydoras bør ikke gå sammen med Apistogramma. Ikke sommerfuglciklider heller, om du ønsker å se yngel. Det er skrevet masse om Apistogramma og corydoras i flere tråder her.

Sommerfuglciklider og Apistogramma er nok heller ingen optimal kombinasjon. De er begge aggressive når de har egg og yngel og kommer til å slåss. De konkurrerer også om bunnplassen i karet ditt.

Som SilverShaded skriver, Platy og Apistogramma har ulike krav til vannverdier og bør ikke gå sammen.
Når jeg sier "en stund til" mener jeg ikke bare en uke, jeg har god tid på meg tenkte å la det stå i minst en måned, og etter det kan det ta noen uker før fiskene blir levert.
Jeg hadde inntrykk av at sommerfuglciklidede ikke var aggressive, men hvis dere sier de ikke går sammen, tar jeg ikke sjansen på det.
Har dere noen andre forslag til fisk som kan gå sammen med ap. hongsloi? Fantomtetra?
De er ikke aggressive hele tiden, bare når de har egg og yngel, men om forholdene i karet ligger til rette for det, vil de legge egg. Apistogramma i en hule (halv kokosnøtt med et hull i enden, under en rot el.l. Sommerfuglciklidene legger gjerne eggene på en flat stein på bunnen og vil selvsagt jage vekk det som kommer i nærheten.

Hvis du vil se avkom, bør du nok velge annen fisk som ikke spiser eggene, f.eks. en art Nannostomus (betyr liten munn) eller Otocinclus som er en liten algespiser og som ikke vil ta egg. Større tetraarter (neontetra og oppover) vil spise egg.

Hvis det ikke er viktig for deg at fiskene skal formere seg, står du mye friere i valg av fisk, men altså ikke corydoras. Legg inn et søk med dine vannverdier og akvariestørrelse som parametere samt maks størrelse på fisk og se hva som kommer opp.

Igjen, det blir ikke mange bakterier av å la karet stå. De bakteriene som skal "bo" i filteret ditt og i bunnlaget skal bryte ned avfallsstoffer etter fiskene, råtnende plantedeler, overflødig for mm. Når ingenting av dette er til stede, blir det heller ikke noe næring som bakteriene kan leve og formere seg av.
Arrgh, jeg er så dum! Glemte helt av substratet, de trenger jo sand og jeg har grus D:
da er det back to the drawing board... Kanskje jeg går tilbake til congo munnruger

p.s., jeg kjører et av filtrene i akvariet nå
Som Sigmund sier, du får ingen (eller svært lite få) bakterier når de ikke har noe å leve av, det hjelper lite at filteret går. I rent vann blir det lite å leve av, så de trenger mat ! Les om Fiskeløs Innkjøring, f.eks. her, så forstår du hvor viktig dette er. Slik innkjøring "simulerer" den belastningen det blir når det er fisker i akvariet, og slik skaper man et filter som fungerer uten at noen fisk behøver å plages eller dø.
Tusen takk for mange fine råd, men innkjøringen av akvariet er et annet tema.. Jeg har hatt flere akvarier før, så jeg er klar over hva som skjer når man dumper fisk i et ferskt akvarium. Jeg skal innkjøre det før jeg handler fisk, såklart Jeg skrev overskriften litt dumt.
Det jeg lurer på er om hvilke arter kan gå godt sammen med ap. Hongsloi.
Etter litt mer undersøking har jeg sett at apistoer er avhengig av sandbunn, noe jeg ikke har. Derfor tenker jeg å bytte til curv ciclide eller noe lignende
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap