Guianacara owroewefi plutselig aggresiv
Jeg har nylig kjøpt meg 2 stk Guianacara owroewefi ciklider. En hann og en ho mente oppdretter at det var. De var veldig rolige inntil noen dager siden da jeg byttet sand til finkornet og dem fikk mere steiner og gjemme seg i siden jeg har noen malawi fisker. Det så ut som dem likte forandringene. så en av dem gravde en tunel under steinene som er hule. Jeg har nokk av kjøpte huler men de ville ikke gå inn i dem. Etter det ble den ene så aggresiv at den jager bort alle fisker som er i nerheten av den klippa. Den som jager bort alle og lagde hulen har også begynt å bite dytte til den andre Guianacara owroewefien jeg har. Den får knapt røre seg i akvariummet . hvis den rører seg ut av det hjørnet den er jaget i kommer den ene med engang. Nå er denne fisken så hardt bitt på at jeg måtte flytte den alene. Er usikker på om den vill overleve. Det ser så dårlig ut. Spørsmålet mitt er hva skal jeg gjøre? Hvorfor oppfører den seg slik? Og andre råd. Den som er i akvariummet nå er den som gravde hule den er ikke berørt av de andre. Bare aggresiv.
Postet 07.06.15 kl 14:41
Postet 07.06.15 kl 16:49
Nei har ikke sett noe egg litt vanskelig og se. Har 120 L akvarium . Har 2.stk yellow chicklide som er fra klippe kysten det var noen som mente at det gikk helt fint og ha disse sammen. Hva burde jeg gjøre vill helst ikke kvitte meg med disse. Og er heller ikke så veldig lyst til å ha masse akvarier rundt i huset. skal kjøpe ett større men det tar litt tid.
Postet 07.06.15 kl 22:08
Postet 08.06.15 kl 07:31
Postet 10.06.15 kl 09:14
Postet 10.06.15 kl 09:36
Postet 11.06.15 kl 21:15
Emilie GåserødGuianacara er munnruger. Det burde du vite.
Må nok skuffe deg der, ingen munnrugere disse.
INFO
Postet 11.06.15 kl 23:31
Helt enig med Roland her, det er nok du som mangler kunnskap her. Akvariet er for lite, og krav til vannverdier er nokså motsatte. Guianacara skal ha surt og bløtt vann, mens malawi-ciklider skal ha pH på rundt 8 (basisk) og hardt vann.
Aggresjonen kan komme av at fisken er stresset pga. lite plass, den trenger et eget territorium i akvariet og det er ikke plass nok for den andre til å komme unna. Hvis hunnen ikke er klar for lek, vil hun bli jaget. Disse legger egg i huler/hulrom i stein og er naturlig aggressive når de forsvarer sitt territorium.
Aggresjonen kan komme av at fisken er stresset pga. lite plass, den trenger et eget territorium i akvariet og det er ikke plass nok for den andre til å komme unna. Hvis hunnen ikke er klar for lek, vil hun bli jaget. Disse legger egg i huler/hulrom i stein og er naturlig aggressive når de forsvarer sitt territorium.
Postet 12.06.15 kl 10:00