Sommerfugl ciklider i selskapsaakvarium. 180l.

Har endelig fått meg akvarie igjen etter noen år uten. Her vi bor får vi vann fra brønn, og vannet har en slags gjennomsiktig kobberfarge. Det er eget filtersystem til vannet vi får i kranen osv, men fortsatt den fargen.

Har nå fyllt akvariet med vann for 1 dag siden. Puttet i sand(den fra biltema), 3 planter og en rot(en lys en som ikke vil synke, har tre steiner festet i den).

Har ikke testet vannet enda. Noen tips til hvor lenge jeg burde vente før det er poeng i å teste? Også hva kan jeg gjøre for å få vekk fargen på vannet?

Det er fortsatt uklart i vannet, satser på at det er fra sanden og at det gir seg etterhvert.

Fiskene vi har lyst å ha:
Sommerfuglciklider vanlig og electric blue.
guppy
kardinaltetra
sebrabotie
khuliiål
stjernedanio

Det jeg lurer på er; noen som har erfaring med at de fiskene i kombinasjon funker sammen. Er det noe annen fisk jeg kan ha oppi istedenfor eller i tillegg?

Pumpen er en ekstern pumpe, den er stor(passer i hyllen til juvel rio 180l møbel).

Setter pris på tips og råd.
Det var forferdelig grumsete...har det blitt noe bedre siden du fyllte i vann ? Hva slags filter har du ?
Vannet ditt høres ikke akkurat så bra ut for akvarium, det kan være tungmetaller i det som ikke er bra (særlig kobber). Drikker dere dette vannet...er det blitt testet ?
Når det gjelder å sette sammen fisk, må jo fisken passe til vannverdiene når det gjelder pH oh GH. Og dette kan du måle med en gang, ihvertfall på kranvannet.
Men en ting er sikkert, levende fødere hører ikke hjemme sammen med tetraer, og spesielt ikke med sommerfuglciklider, de skal ha ganske ulike vannverdier. Du finner info om dette i Fiskebasen for hver art.
Og du kan nok ikke regne med å kunne ha alle disse artene samtidig, da flere av dem stimfisk og må være mange sammen. Det er grenser for hva som går i et kar på 180 liter
SilverShaded
Det var forferdelig grumsete...har det blitt noe bedre siden du fyllte i vann ? Hva slags filter har du ? Vannet ditt høres ikke akkurat så bra ut for akvarium, det kan være tungmetaller i det som ikke er bra (særlig kobber). Drikker dere dette vannet...er det blitt testet ? Når det gjelder å sette sammen fisk, må jo fisken passe til vannverdiene når det gjelder pH oh GH. Og dette kan du måle med en gang, ihvertfall på kranvannet. Men en ting er sikkert, levende fødere hører ikke hjemme sammen med tetraer, og spesielt ikke med sommerfuglciklider, de skal ha ganske ulike vannverdier. Du finner info om dette i Fiskebasen for hver art. Og du kan nok ikke regne med å kunne ha alle disse artene samtidig, da flere av dem stimfisk og må være mange sammen. Det er grenser for hva som går i et kar på 180 liter :-)

Det er trygt å drikke. Har blitt litt klarere siden jeg fyllte. Litt usikker på filter, har aldri hatt sånn stor ekstern pumpe før. Men det var små kuler i bunn, så lit større kuler, og over der var det forskjellige sånne "vanlige" filter.

Ja har vært usikker på hvor mangen er for magen. Trenger nok litt hjelp med det.

Må nok putte oppi diverse greier for å få vannet riktig, men vet ikke hva.
Mål vannverdiene først, du...GH og pH både i karet og i springen.
Det er mye lettere å velge arter som passer til vannet ditt, enn å starte med å skulle gjøre masse justeringer, med mindre du har masse erfaring med nettopp dette. Hvis vannet ditt er hardt med høy pH, er det kun guppy fra listen din som vil ha det bra.

Filteroppsettet ditt høres litt merkelig ut...kan du ikke finne ut hva slags merke og modell det er ?
Cristal Profi Greenline står det på den. Ja får gå å kjøpe tester på mandag.

Jeg bare liker sommerfuglciklider så godt, vakre farger.
Du har ikke hatt akvariet i drift lenge nok ennå til at innkjøringsprosessen er kommet i gang ordentlig. Det er kanskje litt lite organisk materiale i det som kan brytes ned, til at nitrifikasjonsprosessen blir god nok. Tre planter på 180 liter og en rot...? Altfor lite planter. Kjøp flere! Man kan knapt få nok planter. Det er ennå ikke for kaldt ute til å kunne få tilsendt planter pr post. Via rubrikkforumet her kan du få kjøpt mange rimelige og flotte planter av andre akvarister som selger overskuddet sitt.

Jeg kan anbefale deg på det sterkeste å lese om salmi innkjøring av akvariet. Søk på det her. Det er enkelt når du bare forstår grunnprinsippene. Og det sparer deg for mye fiskedød og sykdom om du er smart nok til å kjøre fiskeløs innkjøring på ditt nye akvarium.

Du bør kjøpe disse vanntestene (dråpetester, IKKE strips-tester!) Anbefaler merket JBL, de er presise.

PH
GH
KH
Ammoniakk
Nitritt
Nitrat

Det er mye rimeligere å kjøpe testene på nett enn i vanlig zoobutikk, ofte halve prisen. Anbefales.

Etter ca en ukes drift av akvariet kan du måle ammoniakk, og dette vil vedvare noen dager. En ukes tid ca. Deretter vil du oppdage at ammoniakken er borte, for nå dannes det et annet giftstoff i innkjøringsprosessen istedet,nemlig nitritt. Skift til den testen.
Dette er veldig giftig for fisk, og grunnen til at mange akvarister anbefaler fiskeløs innkjøring av akvariet. Etter ca tre uker med nitritt, vil du se på testene at nivået en dag brått begynner å synke, inntil det plutselig viser null. Da er innkjøringsprosessen fullført, og akvariet er klart til å ta i mot sine første FÅ fisk. Veldig viktig å ikke overdrive antall fisk om gangen som innføres i akvariet i starten. 180 liters akvarium sa du? Start med 8-10 små fisk, og fortsett med 5-10 nye en gang pr uke.
Når akvariet har fått innbyggere, kan du jevnlig teste for nitrat og nitritt - spesielt i starten til du blir mer erfaren. Nitritt skal alltid være NULL. Nitrat er sluttproduktet i prosessen med nedbrytning, og fiskene tåler et visst, lavt nivå av det. Det er naturlig at det er en viss mengde nitrat i vannet. 10-20 er ok nivå. Blir det høyere enn det, skift 30% av vannet.

Etter at det er flyttet inn fisk i akvariet, er det på tide og legge en plan for vedlikehold. En fin og grei tommelfingerregel for vedlikehold av selskapsakvariet ditt, er å bytte ca 30% av vannet (40-50 liter i ditt 180 liters kar) en gang pr uke. De fleste legger seg til en vane og har vedlikehold av akvariet en fast dag i uka, f.eks. søndag.
Under innkjøringen, altså før fiskene flytter inn, trenger du ikke bytte vann. Det er en fordel å la være, så får filterets bakterier mest mulig avfallsstoffer å vokse på.

Hvor mange fisk du kan ha i akvariet ditt avhenger helt av hvilke fiskearter du velger, og hvor store de blir, samt hvor plasskrevende arten er. Enkelte arter krever mye svømmeplass, for eksempel de hyperaktive botiaene (finnes mange arter). Jeg ser du har ført opp sebrabotia på ønskelisten din. Husk at ved å velge disse plasskrevende, aktive fiskene, vil du kanskje måtte velge bort andre. De liker å være i gruppe, så dette er ikke en fisk du velger bare to-tre stykker av. De blir rundt 10 cm, og det er ganske stort til å være akvariefisk i et normalt selskapskar.

Jeg kan anbefale deg et par Ancistrus også, som algespisere. Nybegynnere kaller dem mye rart "Algesugere" eller "sugefisk" er ting jeg har hørt. De kan innføres etterhvert, når det har begynt å komme litt synlig algevekst i karet ditt.

Det er litt vanskelig å si om noen av disse fiskene, eller de du har på ønskelisten din, passer hos nettopp deg, fordi du ikke har testet vannet ennå og ikke vet noe som helst om ph, gh og kh. Temperatur er også viktig.
mona o
Du har ikke hatt akvariet i drift lenge nok ennå til at innkjøringsprosessen er kommet i gang ordentlig. Det er kanskje litt lite organisk materiale i det som kan brytes ned, til at nitrifikasjonsprosessen blir god nok. Tre planter på 180 liter og en rot...? Altfor lite planter. Kjøp flere! :) Man kan knapt få nok planter. Det er ennå ikke for kaldt ute til å kunne få tilsendt planter pr post. Via [URLBLOCK1] kan du få kjøpt mange rimelige og flotte planter av andre akvarister som selger overskuddet sitt. Jeg kan anbefale deg på det sterkeste å lese om salmi innkjøring av akvariet. Søk på det her. Det er enkelt når du bare forstår grunnprinsippene. Og det sparer deg for mye fiskedød og sykdom om du er smart nok til å kjøre fiskeløs innkjøring på ditt nye akvarium. :) Du bør kjøpe [B]disse vanntestene[/B] (dråpetester, IKKE strips-tester!) Anbefaler merket[URLBLOCK2], de er presise. PH GH KH Ammoniakk Nitritt Nitrat Det er mye rimeligere å kjøpe testene på nett enn i vanlig zoobutikk, ofte halve prisen. Anbefales. Etter ca en ukes drift av akvariet kan du måle ammoniakk, og dette vil vedvare noen dager. En ukes tid ca. Deretter vil du oppdage at ammoniakken er borte, for nå dannes det et annet giftstoff i innkjøringsprosessen istedet,nemlig nitritt. Skift til den testen. Dette er veldig giftig for fisk, og grunnen til at mange akvarister anbefaler fiskeløs innkjøring av akvariet. Etter ca tre uker med nitritt, vil du se på testene at nivået en dag brått begynner å synke, inntil det plutselig viser null. Da er innkjøringsprosessen fullført, og akvariet er klart til å ta i mot sine første FÅ fisk. Veldig viktig å ikke overdrive antall fisk om gangen som innføres i akvariet i starten. 180 liters akvarium sa du? Start med 8-10 små fisk, og fortsett med 5-10 nye en gang pr uke. Når akvariet har fått innbyggere, kan du jevnlig teste for nitrat og nitritt - spesielt i starten til du blir mer erfaren. Nitritt skal alltid være NULL. Nitrat er sluttproduktet i prosessen med nedbrytning, og fiskene tåler et visst, lavt nivå av det. Det er naturlig at det er en viss mengde nitrat i vannet. 10-20 er ok nivå. Blir det høyere enn det, skift 30% av vannet. Etter at det er flyttet inn fisk i akvariet, er det på tide og legge en plan for vedlikehold. En fin og grei tommelfingerregel for vedlikehold av selskapsakvariet ditt, er å bytte [B]ca 30% av vannet[/B] (40-50 liter i ditt 180 liters kar) [B]en gang pr uke[/B]. De fleste legger seg til en vane og har vedlikehold av akvariet en fast dag i uka, f.eks. søndag. Under innkjøringen, altså før fiskene flytter inn, trenger du ikke bytte vann. Det er en fordel å la være, så får filterets bakterier mest mulig avfallsstoffer å vokse på. Hvor mange fisk du kan ha i akvariet ditt avhenger helt av hvilke fiskearter du velger, og hvor store de blir, samt hvor plasskrevende arten er. Enkelte arter krever mye svømmeplass, for eksempel de hyperaktive botiaene (finnes mange arter). Jeg ser du har ført opp [URLBLOCK3] på ønskelisten din. Husk at ved å velge disse plasskrevende, aktive fiskene, vil du kanskje måtte velge bort andre. De liker å være i gruppe, så dette er ikke en fisk du velger bare to-tre stykker av. De blir rundt 10 cm, og det er ganske stort til å være akvariefisk i et normalt selskapskar. Jeg kan anbefale deg et par Ancistrus også, som algespisere. Nybegynnere kaller dem mye rart :) "Algesugere" eller "sugefisk" er ting jeg har hørt. De kan innføres etterhvert, når det har begynt å komme litt synlig algevekst i karet ditt. Det er litt vanskelig å si om noen av disse fiskene, eller de du har på ønskelisten din, passer hos nettopp deg, fordi du ikke har testet vannet ennå og ikke vet noe som helst om ph, gh og kh. Temperatur er også viktig.

Har tenkt å fylle på med mye mer planter. Hadde bare ikke nok peng til mer. Hadde en tilgodelapp på buddy som måtte brukes opp.

Har ikke tenkt å ha noe fisker før alt er bra i akvariet og vil innrede det slik de fiskene jeg vil ha liker det. Vil ha glade fisker som trives. Så om noen fisker må vekk for at det blir best så må jeg det.

Har hatt akvarie før, men har ikke her jeg bor nå. Så har ikke måtte tenke så mye på det med vann. Har ikke heller tenkt så mye over fiskeartene før. Så denne gang vil jeg gjøre mest mulig riktig.

Takk for tips.
mona o
Nybegynnere kaller dem mye rart :) "Algesugere" eller "sugefisk" er ting jeg har hørt.

Hehe, jeg kalte dem for algeeter, algespiser og sugemaller (det er jo det "uvitenskapelige" navnet på familien, men likevel...). Og kallenavnet sugekopper
Er helt åpen for andre fisker å ha sammen med sommerfuglciklidene en de jeg har skrevet. så er bare til å komme med forslag.

De har veldig greit tilbud på midtun zoo her i bergen, 10 planter for 395 så skal fylle på med mye planter

Ikke for å være negativ, men du vet jo fortsatt ikke om du kan ha sommerfuglciklider. De vil ha ganske lav pH og GH, og brønnvann kan ofte (de tilfellene jeg har sett) være helt omvendt. Da må du eventuelt tilsette noen midler.
Første bud er å sjekke hva slags vann du har, så kan du evt velge fiskearter etter hva som tilbys i vannkrana. Det er det enkleste for en nybegynner, istedenfor å begynne med midler og tiltak for å justere på vannverdiene. Det kan bli litt for komplisert når man er ny og er gjerne noe man kan finne på etterhvert som man blir erfaren

Sommerfuglciklider er veldig populære, og det av god grunn. De er pene å se på og stort sett greie å ha med og gjøre. Men dessverre blir de ofte holdt i feil vannverdier, og da lever de ofte ikke så lenge, eller de blir syke av det og dør av sykdom. Vil man ha fiskene sine lenge, bør man satse på å gi dem de forholdene de trives best under, dvs riktige vannverdier. Hver enkelt fiskeart stammer opprinnelig fra bestemte områder i naturen, der de er utviklet under visse, bestemte vannverdier. Dette er ikke lett å kopiere bestandig, men vi må/bør prøve så godt det går. Sommerfuglciklidene er Sør-Amerikanske ciklider (en kjempestor gruppe fisk med mange arter av ciklider) som stammer fra Amazonas sine elver. Der kan man generelt si at vannet gjerne er bløtt (lav gh og lav kh) og surt (lav ph).

Det er f.eks. ikke mulig å bare tilsette noe hokus-pokus i akvarievannet og få senket f.eks. gh-verdien (hardheten) i vannet man har i vannkrana. Har du brønnvann som har stått over berggrunn kan det være ganske høy gh-verdi, og dette liker ikke sommerfuglciklidene særlig godt. De trives best i vann med ph under 7 (mellom 6 og 7, kanskje enda lavere) og en kh og gh på mellom 1 og 2.
Den eneste måten å få senket gh-verdien i vannet på, er å kjøpe seg et dyrt RO-anlegg og filtrere vannets gh-salter vekk. RO = reversert osmose. Dyrt og komplisert. Evt kan man samle regnvann og bytte akvarievann med det, men det krever jo en viss mengde regn om fiskene skal få vannbyttene sine, så ikke noe jeg ville satset på.

Jeg ville altså først og fremst skaffet meg vanntestere (se www.aquamanias.no) for ph, gh, og kh og nitritt, og når du har testet, kan du begynne og velge fiskearter utifra resultatene

Nå har jeg sjekket GH og PH. Med overraskende resultater!

Fra kran: PH 5 GH 2-4.
Fra brønn: PH 5
Fra akvariet(har blandet inn 30% regnvann) PH 6(limegrønn) GH 3-5

Testet også regnvannet og det lå på 6 i ph.

Synes det var vannskelig å lese av GH testen(de hadde bare tetra på buddy, har bestillt jbl) Tok i 6 dråper med 10ml vann og fikk lysgrønn. Puttet jeg i 5 mer ble den sterkere grønn. Hvor grønn skal det bli?

Så dette lagde nyt problem for oss, med at vi drikker dette sure vannet. Og utifra det jeg leser så er dette virkelig ikke bra. What to do?

Men hva tenker dere om dette vannet til fiskene?

Har fått litt fler planter i dag, og vannet ble en del klarere av regnvannet. Så kommer nok til å kjøpe noen dunker til å samle opp regnvann siden det tydligvis hjalp på phen.

GH= antall dråper tilsatt før vannet skifter farge fra rød til grønn.
Dersom vannet blir grønt ved første dråpe har du GH på 1 eller lavere.

GH-test er en titreringstest. Dvs. at det man er ute etter er fargeomslaget. Altså ikke hvor grønn den blir, men det øyeblikket vannet slår om fra rødt/rosa til grønt. Så du må tilsette 1 dråpe fra flaska, riste litt mens du holder røret opp mot lyset og ser etter omslaget. Så gjør man det samme om igjen...en dråpe oppi, rist og se etter omslag. Når du ser omslaget, har du antall dråper tilsatt = GH (i 5 ml vann). Bruker du 10ml, blir GH antall dråper delt på 2.
Testet på nytt.
10 ml.

akvariet: etter 2 dråper skiftet det til lys grønn fra vannfarget.
kran: helt likt.
Testet på nytt.
10 ml.

akvariet: etter 2 dråper skiftet det til lys grønn fra vannfarget.
kran: helt likt.
Tilfeldig bekjentskap
© Simonsen & Engdal
Reklame for plussmedlemskap