Noen som kan hjelpe?

Jeg har noen palettsiklider i akvariet mitt som graver huler og tror de nærmer seg yngling snart.
Har satt ned en del ting som de kan yngle i men nesten Vær ting jeg setter ned legger sugemallene seg inn i.
La just i kveld ned en rot i akvariet mitt og mine palettsiklider likte den godt men nå har mine Dumme sugemaller "tatt" roten også.
Skremmer palettsiklider vekk de andre fiskene og sugemallene vekk også når det nærmer seg yngling?
Er ganske ny på denne rasen/typen fisk.
Bare vant med gyppi jeg.
Håper på positivt svar.
Hilsen Eva. ?
Er ganske fersk selv på Palettciklider,
men her er paret så dominante dem overtar alt dem vil ha selv.
Så ja vil si at dem fint klarer å få det dem vil ha.

Tilleggsopplysningem kjeppjager alt av andre fisker og hakker på dem, selv Anistrusene blir jagd inn i et hjørne. De jeg selv har er så dominante at at dem har nå måtte flyttes i et kar HELT for seg selv.
Hadde i utgangspunktet en hunn for mye og det gikk ille utover annen fisk, mistet en del plutselig over natte da den cikliden som var til overs hadde vært på mattokt.
Problemet ditt er grunnen til at det ikke er særlig lurt å ha maller og ciklider i samme akvarium. De konkurrerer om de samme gjemmeplassene, og slåsskamper og jaging vil oppstå, spesielt når ciklidene planlegger å yngle. Da blir de svært territoriale. Det samme gjør f.eks. Ancistrus-hanner, dersom hannen har funnet en hule han vil ha til yngleplass.

Vær også oppmerksom på at det er veldig vanskelig å få til vellykket oppdrett i selskapskar. Ciklidene legger eggene og passer på dem. Men om natten hviler ciklidene og sover i en slags halvdøs. Det gjør ikke mallene, de er svært aktive og på matleiting om natten. Da kommer de ofte og spiser opp alle eggene til ciklidene. Kull etter kull kan bli spist.

Har du bare dette ene akvariet, kan det derfor bli problemer. Men har du to, kan du kanskje flytte mallene (eller ciklidene) over til et annet akvarium, så ciklidene får evt leke og legge egg i fred.
Ok.
Tusen takk for svar. ?
Håper de jeg har begynner og jage de andre litt da.?
Hadde håpet de yngle under den roten jeg satte ned I går.
De likte den så godt. ?
Eva Linn
Håper de jeg har begynner og jage de andre litt da.?

For en merkelig ting å si om fiskene sine. Hvorfor VIL du at noen skal bli jaget, stresset og kanskje hakket på og skadet, få finnene revet i stykker? Det er det som kan skje når ciklidene jager andre fisk. Mallene kan også gjøre skade med sine raspemunner, de kan lage store sår på kroppssiden til andre fisk, som f.eks. ciklidene, slik at de dør av skaden.

Å håpe på at noen fisk skal jage andre var merkelig å si.
Har dessverre bare 1 akvarium.
Må jeg gi fra meg mallene da?
Det viste jeg ikke at det kan gå SÅ galt.
Hva kan jeg gjøre for at dette ikke skjer.
Er ganske ny på dette.
Det beste du kan gjøre, er egentlig å la fiskene være i fred. Hver gang du roter oppi der, flytter på ting og setter inn nye ting, vil balansen mellom de to artene komme i ulage i karet, og de får ikke ro til å finne et "favorittsted". Enten klarer palettene å ta over og forsvare en yngleplass, eller så klarer de det ikke...men hvis forplantningslysten er stor nok, skal du nok se de legger egg. Men der det passer dem, ikke deg

Dessuten kan det gå flere egglegginger før en art klarer å få frem yngel. Mange ganger eter de egne egg, eller forsvarer dem ikke godt nok. Og som Mona sier, å få yngel til å overleve i et selskapskar er ikke lett...og 94 liter er ikke allverden av plass.
Det er IKKE mallene som er problemet her, det er det ciklidene som er.

Hadde i grunn planer om bare et akvarie selv.
Men grunnet ciklidene ble et ekstra karr kjøpt inn, dette var en nødløsning, for det er i grunn alt for lite til alt annet en yngel.
Så har bestilt enda et karr som er på 120-160L der all annen fisk kan leve i harmoni sånn som nå etter at ciklidene ble borte.

Ciklidene får hele karret dem var i fra før da det nye kommer i hus,
ciklideparet får da tilbake en hjem på 93L helt for seg selv,
Men Skattebo, du kan ikke overføre ditt problem til hennes kar For det første er fisk (og særlig par) ulike i gemytt, og for det andre er miljø/innredning ikke lik.
Syns det er feil å si at en av artene er "problemet"...fiskene oppfører seg bare ut fra det deres natur tilsier. Det er riktigere å si at det er opp til akvaristen å forhindre slike problemer ved å unngå at de oppstår, altså ved å velge fisk med omhu !
Var ment som en opplysning bare i grunn.

Så ja det er opp til hver å enkelt.
Hvor mange maller har du? Hvis du lager en hule til hver, pluss noen ekstra, så bør de slippe å sloss om huler. Selv har jeg Palettciklider som ble født i ei lita leirepotte som sto opp ned, med liten åpning. Laget maken her, men den ble det ancistrusene som tok og fikk barn i. Enda de var lengre enn potta! Lykke til!
Hva med ei hule med så liten åpning at mallene ikke kommer inn / kan grave seg inn?
Med palettsiklidene og mallene går det greit de er blitt "venner" og plager ikke hverandre.
Har mange huler. ?
Men kjøpte to palettsiklider i dag og de andre palettsiklidene som var i akvariet mitt begynne og nappe på de nye en liten stund.
Ikke noe nå lengre men var det dumt av meg og kjøpe to nye til?
Det er også gutt og jente?
De to nye er også større enn de jeg hadde i akvariet fra før.
Et akvarium på 90 liter er etter min mening alt for lite til å huse to par paletteciklider. Det kommer til å bli veldig mye krangling fordi akvariet rett og slett ikke har stor nok bunnflate. Jeg anbefaler deg å levere tilbake det nye paret, eller kjøpe et ekstra kar til det nye paret..
Søren også. ??
Ok da får jeg gjøre det da. ??
Så dumt. ??
De er så fine.
Skjønner det er kjipt å måtte gjøre det, men det for fiskens beste. Før du evt. går til innkjøp av annen fisk så er det anbefalt å søke i fiskebasen og se om det står noen anbefalinger der om plassbehov og hvilket sjikt av akvariet fisken oppholder seg mest i.

Et akvarium er vanligvis delt inn i et bunnsjikt, midtsjikt og toppsjikt. Som du sikkert har sett i ditt akvarium holder palettciklidene seg mest til bunnsjiktet.

man kan lese i fiskedatabasen at de blir svært aggressive og territoriale når et par er i ferd med å yngle. Da vil de som regel forsvare hele bunnarealet i et kar på 94 liter.

Hvis du absolutt skal ha mer fisk i et kar på den størrelsen anbefaler jeg at du heller ser på fisk som opptar Midt og toppsjiktet i akvariet, da har de et "fristed" fra palettene når de begynner å yngle.

Når det gjelder mallene dine så opptar de også bunnsjiktet, du får følge med utover å se om det blir for mye krangling. Hvis det blir det er det kanskje å vurdere å kjøpe et ekstra akvarium, eller rett og slett kvitte deg med mallene også.

Ok.
Jeg skal følge ordentlig godt med og blir det noe napping så tar jeg vekk de fiskene som blir nappet på.
Er litt mer vant med gyppi så trodde de måtte være flere en to men skal følge nøye med nå.
Tusen takk for svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap