Merkelig oppførsel av palettciklide

Hei
Har solgt alle mine palettciklider, og gjenstår nå med 2 stk en hann og ei hunn(usikker lol).
Idag satt jeg og så på dem, men merket at den lille (som jeg tror er hunn) plutselig startet å "vibrere" hvis det blir riktig å si. Den holdt på i noen sekunder, og så stoppet den, så gjorde den det på nytt, og hannen var alltid i nærheten, er dette normalt? den er ikke mer enn 5 mnd gammel og 3-4 cm, mens hannen er 8-9 mnd og 7+ cm. Er det normalt at de gjør slikt? det er første gang jeg ser det, hannen var rolig, den svømte etter henne, og når den "ga opp", svømte hun til han, men da ble han bare aggressiv.
Kan noen forklare hva som skjer?
Heisann!

Jeg ser akkurat samme oppførsel på et av parene jeg har hos meg. Tror det kan være "oppfordring" til "hyggelig sammenkomst", da hunnen er meget rød i buken,og virker være straks klar for å bli mor. De holder seg rundt omkring en hul stein jeg har i hjørnet på akvariumet,og tipper de har sett seg ut denne for å være et egnet sted for å ha avkom på.
De andre cikilidene holdes på trygg avstand,og hannen virker å hevde sitt territorum.

Jeg er ingen overhodet ingen ekspert på dette,men om mine antakelser er riktig,er dette en slags parringslek.

Disse fiskene finner jeg meget imponerende å studere oppførselen på,og de har alle en slags "personlig" sjarm som jeg ikke blir lei av å betrakte.
Sånn driver mine på også.
Dette er tegn på at hunn er parringsklar.
Åja det er nok hunn og hann du har
Det startet kort tid etter mine kom i hus.

PS!
Pass på at det ikke er andre fisker i karret som blir jaget.

Har kun guppyer og endlers som holder seg på toppen av karet så jeg tror ikke det blir noe problem, men takk, nå ble jeg glad! trodde det kunne være sykdom eller noe xD
Men vil det si at hun er gravid nå? jeg merket også at buken ble rød og finnene lilla etter det :P
Hunnen bærer nok egg som legges i ei hule dem finner seg fornøyde med og føler seg trygge i.
Du vil se at dem rydder hula og lager en stor haug utenfor for at åpningen skal bli minst mulig.

Når det kommer til andre fisker:
Du kan jo prøve og ha dem sammen med andre, men så fort du merker at dem blir nappet etter/på eller du ser dem trykkes opp i et hjørne så må Palettene få et eget kar.
Skal følge med
Etter at jeg slo av lyset, har de svømt sammen HELE tiden, og hvis en svømmer bort, følger den andre bare etter igjen, og sånn har de holdt på i et par timer nå :P
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap