Sommerfuglciklider + corydoras?

Hei!

Jeg ønsker å anskaffe et akvarium om noen måneder hvor jeg ønsker å ha sommerfuglciklider

Har fått veldig lyst til å ha en art Corydoras i samme kar. Jeg har kikket i fiskebasen på noen arter, men det er jo så utrolig mange forskjellige...

det noen som har hatt denne kombinasjonen, og eventuelt har en art å anbefale som passer fint sammen med sommerfuglciklidene med tanke på vannverdier og temperatur ?
Corydoras og sommerfuglciklider er ingen god kombinasjon. Begge er bunnlevende, men har motsatt døgnrytme. Dette vil si at coryene vil vimse rundt og forstyrre ciklidene om natten når de hviler. I tillegg er ciklidene revirhevdende, mens coryene har null peiling på dette revir/territorium. Dette kan føre til at coryene får mye bank fordi de beveger seg der ciklidene ikke vil ha dem.
Aha! Der kan man se, godt at man forhører seg her før man gjør noe Huff, nå som jeg hadde begynt å like Corydoras så godt også! Begynner å merke litersyken, og har full forståelse for hvorfor mange ender opp med 10-15 akvarium..

Er det noen algeetere du kan anbefale å ha sammen med sommerfuglciklidene da?
Er det f.eks. mulig med SAE, eller vil dette føre til samme typer problemer som Corydoras?

Setter forresten også pris på innspill om andre typer fisk som kunne passet med sommerfuglciklider Kan de gå med enkelte stimfisker, f.eks. rødmunntetra? Så sant det er god nok plass selvfølgelig, og at vannverdier matcher..
Det skulle ikke være noe i veien for å ha ihvertfall otocinclus sammen med sommerfuglciklider, og også rødmunnstetra. Dette selvsagt under forutsetning av at du har "riktig" vann til disse, dvs. surt og bløtt og stort nok kar. Rødmunnstetra er aktive og blir relativt store, og krever svømmerom...minst 100 liter.

Men før du bestemmer noen ting angående fisk, er det lurt å sjekke verdiene i kranvannet. Det er best å ha fisk som er noenlunde tilpasset kranvannet, ihvertfall hvis man er nybegynner.
Jeg hat mine sammen... Bare corydorasene ikker er for store, funker greit her. Ciklidene ser ikke på dem som en trussel. Var etter dem første dagen, etter det har det vært fred her
Hos meg fungerer det bra. Sommerfuglene bryr deg ikke om coryene. De jager de heller ikke når de har vært i lek.

Jeg har 4 sommerfugler og 7 coryer(4metallpanser og 3 flekket panser). Har en 180l godt beplantet akvarium, så det er flere steder og gjemme seg. Også har jeg en flat sten i hvert hjørne til sommerfuglene.

Her lever de ivertfall i harmoni.
Takk for svar alle sammen

Dersom det blir sommerfuglciklider har jeg kun lyst på ett par. Håper også på å få anskaffet et akvarium som er på 200 L eller mer.

Ser Mona skriver i en annen tråd at det kan gå bra med corydoras i tillegg, men at man isåfall burde ha en reserveløsning klar. Hadde jo vært utrolig kult om det fungerte hvis plassen var stor nok, og karet innredet slik at det ikke kræsjet mellom dem.. Men allikevel syns jeg det høres litt risikabelt ut, så får prøve å tenke ut noen andre løsninger / sammensetninger..

Mulig jeg kan bytte ut grusen jeg har i akvariumet fra før av, slik at jeg i stedet har 2 akvarium med sand slik at jeg kan få til sommerfuglciklider i det ene og corydoras i det andre..

Er enda 2-3 mnd til jeg får anskaffet et til akvarium, og mest sannsynlig må det innkjøres (dersom jeg ikke får tak i et med innkjørt filter), så jeg har jo enda god tid til å tenke ut hva jeg ønsker i det nye akvariet
GH er iallefall lav i krana her 2-3 tror jeg.

PH-teste jeg kjøpte var selvfølgelig den unøyaktige, men tror den ligger på 7-7.5..
Ny og bedre PH-test står på ønskelista, og kommer nok i hus når studentbudsjettet strekker til..

Ettersom jeg har skjønt er det ofte at fisk vil ha lav GH og lav PH, eller høy GH og høy PH, altså må det vel ofte til en justering på enten GH eller PH vil jeg tro.. ?
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap