Sommerfuglciklider og kjønn

Hei, nylig kjøpt en stim med barber. Ved et uhell hadde det blitt med en liten sommerfuglciklide! Så ensom og skvetten stakkars. Jeg vil gjerne kjøpe en kompis til denne, da jeg leser litt om at de trives i par. Men er det mulig å se forskjell på kjønnene?
Hvis du har fin sand som bunnlag, kan du skaffe noen flere sommerfugler. Det er ikke gitt at en hann og en hunn blir et par...fisk har sine egne meninger om hvilken partner de vil ha
Hvis fisken(e) er noenlunde voksne, er det mulig å se forskjell på kjønn...både farger og finner er ofte mer uttalt på hannene. Men som sagt er det ikke nødvendigvis garantert suksess med å kjøpe en av motsatt kjønn, så kjøp heller noen stykker.

Har du ikke fin sand, bør du ikke holde sommerfuglciklider.
Har en blanding av fin sand og svart (ganske fin?) grus. Sommerfuglcikliden har gravd et hulrom under pumpa som går helt ned til sanden. Så hvis den greier å jobbe med sanden så går det vel bra? Kjøper tre til så da må vel noen bli fornøyde? karet er på 200 liter
Nå skjønte jeg ikke...har du sand under grusen ?
Det er ikke egentlig snakk om at sommerfuglene "jobber med" sanden, i deres instinkt ligger det at de finner mat ved å sile sanden vha. munnen og gjellene. De tar opp en munnfull sand, lar spiselige partikler gå i magen, og slipper resten av sanden ut igjen (gjerne gjennom gjellene). Akvariet til disse bør derfor ha fin sand over mest mulig av bunnen.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap