Trenger hjelp fort - krise

nå har det gått ca 1 uke siden da palettciklidene la egg, i overigår la jeg inn massevis av planter og gjorde en forsiktig vannbytte, og alt har gått fint helt til idag. Når jeg kom jeg var ungene sammen med moren, de var ikke like aktive som de har vært de siste dagene. Hannen var ikke sammen med dem, så etter å hå sett litt rundt, så jeg ham i hjørnet sammen med ancistrusen, han var helt blek og sto i ro. Jeg la fingeren foran slik at den skulle flytte på seg... og da gikk moren løs på ham, og jagde ham fra hjørne til hjørne og prøvde å nappe ham Hva er det som skjer?!
Moren har også i det siste bare "ristet", det skjer en gang i blant mens hun passer ungene....
Men jeg trenger hjelp ang. denne "krangelen"

takk på forhånd
Dersom hun rister seg er det tegn på at hun er parrings klar igjen.
Dette ser du og lett på om hun er mer fargerik enn vanlig spesielt rundt buken/på magen. Følg ekstra godt med på ungene utover.
Du må flytte ham til et annet akvarium.
Hunnen ser på ham som en fare for ungene sine, det er derfor hun jager.
Ristingen er signal til ungene om at nå må de samle seg under henne og legge seg flate på sanden, for nå er det noe farlig i nærheten...
Det var akkurat det ungene gjorde også! de lå helt stille under moren, jeg trodde først at de var død, men de flyttet seg senere sammen med moren.
Men hva er grunnen til at hannen blir sett på som fare nå? han har jo passet på området og ungene helt siden de ble født, og nå blir han jaget?
Jeg har ingen andre steder å gjøre av ham, har en 10 liters kar som jeg fikk av en venn som et kar jeg kunne bruke til syke fisk, men jeg har verken pumpe eller varmekolbe til det karet, så jeg tør ikke ta sjansen på å flytte ham over.
Det kan gå slik når akvariet er for lite, og de to fiskene ikke er like sterke.
Jeg måtte selv flytte en Pelvicachromis kribensis hunn idag. Hannen passer ungene, og jeg lurte på hvor hunnen var, helt til jeg foret og hun forsøkte å få seg en matbit. Da ble hun jaget av hannen.
Hun er nå trygg i et annet akvarium, hvor hun skal få spise seg opp i kondisjon igjen.

Uten et annet akvarium, så kan du forsøke å sette hannen i en hov (så stor som mulig), slik at han har litt mer beskyttelse mot hunnen. Problemet er å få gitt ham mat, slik at han kan komme til hektene igjen.
Ok, takk for hjelpen! får se hvordan det går videre.
Kan årsaken være det at jeg la til masse planter i karet, og det tar mye av svømmeplassene deres? burde jeg ta ut noe?
Neimen om jeg vet.
Mer planter gjør at det blir lettere for ham å gjemme seg, men på den andre siden så ble jo reviret forandret, det kan ha noe med saken å gjøre.
hmm, jeg kan prøve å la det være, får håpe de blir vant til det. Som du sier er hannen å gjemmer seg mellom plantene.
Har også lagt merke til noe annet. Halen til hannen bare "henger" der, det ser ikke ut som om han bruker den, og han svømmer med bakdelen nede og hode opp. Er det bare fordi den er sliten, eller kan hunnen ha skadet ham? Han "strammer" opp halen og svømmer nokså raskt når hun jager ham, men ellers er han slik og han har blitt helt grå
har funnet midlertidig løsning. Siden hoven er for liten, kan jeg ikke fange han i den, men har nå fanget ham i et hjørne i karet mellom hoven og hulen, og det ser ut som om moren ikke ser ham lengre, fordi hun har sluttet å riste på seg, og ungene er aktive igjen. Det var også en lettelse å se at hannen spiste mygglarvene jeg ga ham. Har prøvd å fore ham hele igår og idag uten at han hatt noe matlyst, men nå spiste han nesten en halv bit av mygglarven, så jeg skal gi ham litt mer senere.
Problemet er at han er bak hula til moren, så jeg må klare å få ham til et annet sted før hun ser ham, men vet ikke hvor :/
Har en venn i klassen som også driver med akvarium. Så jeg spurte han om han kunne låne meg yngelkassa hans, det gjorde han. Jeg la kassa opp-ned på paletten, og han hadde ikke krefter til å prøve å svømme unna en gang, så nå tror jeg han er trygg med mindre hunnen graver opp under kassa. Har også lagt en hel bit med mygglarver, men han spiste ikke noe (kanskje fordi han spiste tidligere idag?). Jeg ser også at han ikke er like blek, og samtidig vifter han med halen litt nå!
Tusen takk Øyvind! Vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten hjelp og info fra deg!
Det der så ut som en utmerket løsning, siden du ikke kan flytte ham til et annet akvarium.

Hunnen kommer ikke til å grave under kanten, hun er nå opptatt med å passe på ungene sine, og eventuell graving vil skje der hun allerede har gravd tidligere. Gravingen er for å lage groper hvor ungene kan samles om natta. Det er en fordel om det er litt nattlys, slik at det ikke blir helt mørkt, slik at hunnen kan se ungene sine og samle dem sammen for natta.

Fisk kan klare seg uten eller med lite mat ganske lenge, det viktige nå er at han får tid til å lege eventuelle skader han har fått. Det er viktig at mat ikke blir liggende uspist lenge, det er nesten bedre å fore for lite enn for mye.

Jeg har også et par Pelvicachromis subocellatus som jeg har i nabokaret til P. kribensis, jeg var ikke engang klar over at de hadde lekt, men idag fikk jeg se at de også hadde unger. Her passer begge foreldrene på, slik man ønsker at det skal skje.

Heldigvis har jeg alltid artemia til klekking, slik at jeg kunne begynne å fore straks jeg oppdaget at det var unger her også.
Idag skulle jeg gjøre et vannbytte, og etter tre dager, så tenkte jeg at hannen skal få slippe ut igjen. Så jeg slapp ham ut, og ja... hunnen gikk til angrep momentant
Så jeg la boksen ned igjen, jeg så en fisk ovenfra, og det viste seg å være hunnen jeg hadde fanget. Etter å ha hatt i vann igjen og sett litt på fiskene, så jeg hvor hardt moren prøve å komme seg ut og til ungene, hun svømte opp og ned, og i nettet og alt det der. Siden hannen var rolig og "chill" i boksen, bestemte jeg å la moren være sammen med ungene, så jeg slapp henne ut, og etter litt krangling etc, kom hannen rømmende fra henne, og jeg fanget han igjen. Nå er han OGSÅ desperat etter å få komme ut! Når jeg fanget han første gang prøvde moren å angripe ham gjennom nettet. Nå er ungene er rett ved siden av kassa mellom hunnen og hannen uten at moren lager faresignalene eller får dem bort eller prøver å angripe han, så hvorfor blir hun så aggressiv når han er ute av kassa og bare vil passe på dem uten å gjøre dem noe vondt i det hele tatt?

evt. hvor lenge skal jeg ha hannen i boksen før det er trygt å la ham komme ut til ungene uten å bli terrorisert av hunnen?
Ingen kan gi deg noe tidspunkt hvor det er "trygt" å slippe ut hannen sammen med hunnen....det blir ren gjetning. Faktum er at du har et problem : Hunnen gjør bare jobben sin, hun forsvarer ungene. Og akvariet er tydeligvis for lite til at han kan komme langt nok unna til at hennes aggresjon avtar. Så dette problemet må du nesten ta tak i selv...enten kvitte deg med en av dem, kjøpe et ordentlig hvilehjem til hannen, eller skaffe et adskillig større kar.
Har nå byttet litt om på hvem som har vært i buret, og de har ikke kranglet så langt idag, men jeg så noe annet idag.
Moren gikk med hodet rett ned og halen opp mens hun ristet og "skremte" ungene vekk, er det tegn på at hun kommer til å legge nye egg snart, eller er det bare en annen måte for faresignalene? Det er første gang jeg ser det, men det varte bare litt, og etterpå samlet hun ungene igjen sammen med hannen. Håper ikke de begynner å krangle igjen

Er problemet kun plass, eller har det noe å si om jeg mater dem for mye/lite slik at de blir så aggressive? Bruker vanligvis å mate dem 1-2 ganger om dagen med flakfor/tablett, artemia omtrent annen hver dag, og mygglarver 1 gang i uka.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap