Scalare
Har nylig fått kjørt inn et Akvarie. 360 liters.
Har nå fått satt inn diverse fisk (lørdag) bla. noen medium store Scalarer.
I dag når lyset ble slått på trodde jeg flere var døde.
Noen lå skjevt under en rot, 1 hadde "parkert" inn mellom stilkene på en vanlig sverd plante, og såg tilsynelatende død ut.
Min første tanke var at noe måtte være galt med vann kvaliteten.
Sjekket rask nitritt og pH, men dette var normalt/OK.
Sjekket temp, fin....
Men så, det gikk et par minutter og fiskene kviknet til.
Spiser og virker nå tilsynelatende helt fine.
Det kunne virke som om fiskene sov? Spesielt den i mellom bladene på sverdplanten.
Såg helt død ut, men plutselig blinket øye, og finnene begynte å bevege seg, og vips var alt som før.
Rommet som akvariet står i er uten vindu, og akvariet er derfor helt mørkt.
Er det vanlig at Scalarer sover på denne måten. Har aldri opplevd dette tidligere, men har aldri studert akvariet akkurat i det lyset kommer på, som jeg kan huske. I allefall ikke når rommet har vært helt mørkt.
Har nå fått satt inn diverse fisk (lørdag) bla. noen medium store Scalarer.
I dag når lyset ble slått på trodde jeg flere var døde.
Noen lå skjevt under en rot, 1 hadde "parkert" inn mellom stilkene på en vanlig sverd plante, og såg tilsynelatende død ut.
Min første tanke var at noe måtte være galt med vann kvaliteten.
Sjekket rask nitritt og pH, men dette var normalt/OK.
Sjekket temp, fin....
Men så, det gikk et par minutter og fiskene kviknet til.
Spiser og virker nå tilsynelatende helt fine.
Det kunne virke som om fiskene sov? Spesielt den i mellom bladene på sverdplanten.
Såg helt død ut, men plutselig blinket øye, og finnene begynte å bevege seg, og vips var alt som før.
Rommet som akvariet står i er uten vindu, og akvariet er derfor helt mørkt.
Er det vanlig at Scalarer sover på denne måten. Har aldri opplevd dette tidligere, men har aldri studert akvariet akkurat i det lyset kommer på, som jeg kan huske. I allefall ikke når rommet har vært helt mørkt.
Postet 16.02.16 kl 20:11
Postet 16.02.16 kl 20:52
Postet 16.02.16 kl 20:57
Postet 17.02.16 kl 12:02
Endret: 17.02.16 kl 12:03
Fiskene lever i beste velgående, og ser friske og raske ut. Spiser bra.
Kanskje de var stresset ja, og akkurat som du skriver virket spesielt den ene "besvimt".
Kanskje bedre å ha på en liten lampe i rommet, så det ikke blir helt mørkt.
Hadde på lyset i naborommet, med døren åpen, i natt, men var ikke hjemme nÅr lyset kom på, så er usikker på om de sov da
Kanskje de var stresset ja, og akkurat som du skriver virket spesielt den ene "besvimt".
Kanskje bedre å ha på en liten lampe i rommet, så det ikke blir helt mørkt.
Hadde på lyset i naborommet, med døren åpen, i natt, men var ikke hjemme nÅr lyset kom på, så er usikker på om de sov da
Postet 17.02.16 kl 16:56
Postet 18.02.16 kl 15:57