Apistogramma cacatuoides kjønn

Hei

Gikk for noen måneder siden til innkjøp av 3stk. Apistogramma Cacatouides. Visstnok 1 hann og 2 hunner, men dette forblir usikkert.

Min teori er at jeg har 2 hanner og muligens en hunn. Den største hannen var nok mye eldre ved innkjøp i Oktober. De to andre var nærmest yngel når jeg fikk de, men har vokst kraftig.

Legger ved bilder.
Nr1. er den store hannen. Den er ca.2cm større enn de to andre.

Nr2. er evt. hanne nr2. Usikker.

Nr3. er evt. en hunn.

Noen som har "peiling"?

Hanne nr.1 er klart den mest aggresive, mens hann nr.2 blir mest jaget.
Hei Mg Godtesen!!

Her har du en link, slik at du kan se nærmere på særtrekk ved hanner og huer hos Apistogramma cacatuoides

Hei, takk for svar. Det var en fin side med mange gode eksempler, men det er fortsatt utrolig vanskelig å si hva som er hva av disse. Vanligvis på cichlider er det en slags fellesregel at hanner får lengre mer utstrakte finner og kraftigere farger, men på disse synes jeg alle har utstrakte finner og liten variasjon i farger.

Visstnok skal en lang svart linje på gjellelokket kunne si at man har en hunn, men kan ikke si at jeg ser store forskjellen på mine. I tillegg skal den første delen av ryggfinna være markant svartfarget og ikke så høy på hunner, men det er kun marginale forskjeller på disse rakkerne.

Det eneste jeg stoler på er egentlig størrelse. Da skal hanner visstnok bli en god del større enn hunnen. SÅ jeg får ta tiden til hjelp med å avgjøre kjønn på de to minste.
Håper de ikke blir større
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap