Apistogramma og anorexi

inspirert av denne tråden tenkte jeg å høre...

er det flere en meg som opplever at nyinnkjøpte apistoer rett og slett visner hen og dør like etter innkjøp ?

har opplevd dette noen ganger med nye innkjøp... at fisken rett og slett ikke VIL spise og sturer seg til døde uten kjent årsak.
det er da gjerne flere fisker fra samme innkjøp og kun en dør.

hver gang dette har skjedd så har jeg sjekket vann osv og jeg ser det på fisken når det er i emning og tar et ekstra vannbytte uten effekt.
vil ikke begynne medisinering når jeg tross alt ikke vet hva som er galt og dermed risikere og ødelegge enda mer.

slike ting som dette får meg til å undre på om fisk har et mer utviklet følelsesliv en vi er klar over og matnekten kommer av f.eks savn ?
Hadde lignende problemer med en del "sommerfugler" i starten av kariæren som akvarist. Forsto da ikke bæra av hvorfor det skjedde, og var i ferd med å gi opp.
I dag har jeg vært borti såpass mange tilfeller av fisk som sultestreiker til dem dør, at jeg begynner å få en mistanke om at fiskene er noe mer innviklet enn man aner. At dem har følelser, hukommelse, humør etc er jeg levende overbevist om!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap