Scalare over i selskapskaret? Finnebiting ..?

Hadde lyst på ciklider og det ble til at jeg valgte scalare. Har derfor 3 små flekkete scalare i 30 liter til oppforing, og i løpet av en mnd (knapt) har de vokst så mye at de må få mer plass.

Har 250 liter og her har jeg en gruppe skunkbotia som har vært litt finne og bartenappere tidligere.
Etter at jeg bytta 5 litt store SAE mot en plante har de roet seg utrolig.

Alle finner og barter har begynnt å vokse ut hos de andre innbyggerne og jeg ser ikke noe mobbing lengre. Alle innbyggerne ser mye roligere og tilfredse ut.

Har egentlig solgt skunkbotian, pga satsingen på scalare - men må avvente til over nyttår for å sende de .... og da lurer jeg på om jeg skal ta sjansen på å flytte scalarene over alikevel - eller vil jeg få finnenappingen tilbake?

Honninggurami og de to resterende neontetra (overlevende etter neonsyke) og bytter plass med scalarene til 30 l.

Går dette bra - noen synspunkter/ erfaringer?

Hvis du er nervøs for finnenapping kan du vel bare vente til botiaene er borte?
Det er jo bare et par uker igjen til nyåret
MC Darup
Hvis du er nervøs for finnenapping kan du vel bare vente til botiaene er borte?

Ja, det er vel dette som må til. Litt dumt om det blir skader og kanskje sykdom om jeg setter dem for tidlig over.

utålmodig.. : /

Hadde planlagt at botian skulle sendes før jul, men det gikk ikke. (diskutert i en annen tråd her)

Scalarene er blitt så store at jeg tenkte at det ble alt for trangt i 30l. Men de klarer vel å holde ut i 2 uker til? Har fora dem 2 ggr daglig for å få dem litt i stand til å takle kampen om maten i 250 litern, men det har jo resultert i kjempevekst.
Har fortsatt ikke fått sendt skunkbotian, kulde og mistet kontakt med aktuell kjøper, men jeg flytta de 3 skaralarene over rett etter nyttår.

Den ene var utfrosset allerede i 30 litern og svømte for seg selv med pumpe munningen hele tiden. Dette fortsatte i 250 litern, i tillegg svømte den med "ansiktet" pekende rett opp resten av tiden. Spiste dårlig, mest spytting slik at den ble så tynn og skranten at den måtte avlives. De resterende 2 ser spreke ut.

Det har heldigvis ikke blitt mobbing fra skunkbotian. Positivt oppi det hele.
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap