Agassizii vs trifasciata vs panduro

har et 250l kar der Agassizii hannen (og hans nåværende frue) jager alt annet bort til den tredelen av karet som er fylt opp av kokos, røtter og planter. Masse planter. Det de jager vekk er de tre andre Agassizii hunnene og 4 litt mindre Trifasciata. Det er såpass voldsomt at han nylig tok livet av en Trifasciata hann. Altså kun tre igjen av dem. Jeg har et mindre kar (100l) der det går 4 panduro, ca samme størrelse som Trifasciataene. Jeg har lest at Panduro er enda mer aggressive enn Agassizii, så jeg antar at min umiddelbare tanke om å flytte de gjenværende Trifasciataene dit vil være et dårlig valg. Begge karene har mye gjemmesteder, men de er som dere ser ikke store kar. Jeg har ikke mulighet til å sette opp et tredje kar på kort varsel. Hva tror forum? La Trifasciata være i det større karet på tross av de svært aggressive Agassiziiene, eller ta sjansen på at Panduro vil være mindre voldsomme? Panduroene har ikke dannet par ennå.
Ikke par
I og med at det ikke par, vil jeg tro flytting går bra. Lykke til. 
Ingen av disse Apistogramma-artene bør kombineres med hverandre. En Apistogramma-hann kan betrakte en grunnflate på mer enn 2 kvadratmeter som sitt private revir, i hvilket han kun vil tillate leksklare hunner eller slike med egg/yngel, å oppholde seg. Og hunner med egg/yngel av de tre nevnte artene kan være vel så aggressive som hannene.
Alle disse tre artene har et relativt stort aggresjonspotensial, så sjansen for at en hvilken som helst kombinasjon skal gå bra, er liten.
Alternativene er vel bare å enten gi bort en art, eller veldig raskt sette opp et nytt kar...

Jeg ommøblerte masse røtter og planter, slik at karet er mer tydelig delt. Nå ser han kun "sitt" revir. Lettere for de andre å gjemme seg. Han tillater de mer synlig også, så lenge de ikke svømmer forbi grensa. Jeg skjønner selvsagt at det ikke er en varig løsning, så det blir eget kar til Trifasciata etter hvert. Flytter dem ikke til panduroene, da det karet akkurat er stort nok til dem og ildtetraene.
Bra jobba, du fikk det til å fungere litt bedre!
Det er jo forskjeller i aggresjonsnivå enkeltindivider imellom, og her har du kanskje ikke de aller verste. Jeg har sett Apistogramma som jager over hele karet, ut og inn og foran og bak røtter og planter uten stans, til den forfulgte rett og slett bare gir opp.
Hos deg kan det nå kanskje fungere på et vis inntil du finner en mer permanent løsning.
A. trifasciata'ene dine har det ikke optimalt slik det er nå, men kanskje ikke verre enn at de tåler det en stund. De liker jo også litt lavere temperaturer enn A. agassizii, så et eget kar er jo å anbefale.
Ikke mye å komme med her, når Tom har svaret  
Men jeg ville nå heller ikke holde flere arter sammen.
kort oppdatering: Trifasciataene fikk det mye bedre da de kom til eget kar. For over et år siden. Og Agassizii hannen jeg nevnte var litt spesiell, mye mer agressiv enn andre jeg har hatt. Hva som er unntaket, han eller de "snille" vet jeg ikke, men jeg kommer uansett aldri til å holde andre Apisto arter sammen med Agassizii.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap