Ciklidekar

Hei!
Jeg vurderer å skaffe et akvarium på 540 liter. Har luktet litt på ideen om å ha det som et slags ciklidekar. Tenker da i hovedsak sør-amerikanske. Har flere kar fra før og har hatt litt ciklider di siste 10 årene men da bare par og en art i hvert kar. Er det noen her som har erfaringer med dette? Hvilke ciklider kunne passet sammen og hvor mange? Har tenkt på et par flaggciklider og kanskje noen scalare for di øverste vannlagene. Og kanskje noen bå acara eller nøkkelhullciklider? Skal selvfølgelig sett det opp med en del planter og skjulesteder med røtter og steiner i tillegg til sand på bunn. Håper noen har erfering de vil dele
Ingen som har erfaring rundt det å ha ulike søramerikanske ciklider sammen i samme akvarium?
Plussmedlem
Hei, Matias. 

Jeg personlig har ikke utbredt erfaring med å holde flere arter ciklider i samme akvarium. Har kun gjort det ved noen få anledninger og da er det dvergciklider i størrelsesordenen apistogramma og sommerfuglciklider det er snakk om. Generelt er det ikke en anbefalt ting å gjøre da de lett blir territoriale. 

Men - jeg vet likevel at flaggciklider og scalarer er en ikke uvanlig sammensetning. De er relativt rolige arter og av likt gemytt, så det er sjelden problematisk å huse dem i samme kar. Discus og scalare går også bra, har jeg lest. 

Personlig ville jeg ikke holdt flere enn to arter ciklider i samme akvarium, i hvert fall ikke på 540 liter. Nærmer man seg 1000 så kanskje man kan vurdere flere. Når det er sagt - du har jo flere andre akvarier, så en annen mulighet er å prøve med tre eller fire arter, og så flytte dem til et eget akvarium om det ikke går? 

Det viktige her er å ha fiskenes velferd i minnet, ikke så mye hva man selv ønsker. At noe kan funke betyr ikke automatisk at man bør gjøre det. 

Uansett må man gjøre et solid stykke arbeid i forkant av anskaffelsen av fiskene slik at man kjenner de forskjellige artenes spesifikke behov og kan imøtekomme disse i deres nye hjem. Innredningen bør være slik at det tilbys rikelig med skjul, og den bør også avbryte siktlinjer slik at fiskene får vanskeligheter med å se hverandre på tvers av akvariet. Store sverdplanter er en mye brukt løsning.
Ciklider er som du vet territoriale og vil prøve å legge beslag på alt område i et akvarium hvis de har mulighet. Dvs. gir du dem 60 liter. vil de anse dette som sitt territorie. Gir man dem 540 liter, vil de prøve å dominere dette. 

Spørsmålet ditt er ikke uvanlig så det finnes nok både forumtråder her og andre steder på nettet som omhandler det samme. Videoer er det nok også på temaet. Se, les og lær. Prøv, og erfar. 



 
Tror da det vil gå bra. 
Men du må se på hvor store fisk du setter i   Har had Mesonauta på over 20 cm.
Jeg starter (altid) med 5 eller 6 av hver sort. Og så kan Du tynne ut når Du ser par. Er litt usikker på mængden Du kan ha heri ? Har et 550 L hvor jeg på et tidspunkt hadde et par Geophagus, fint det.
Senere byttede jeg de ut til et par Uaru, fint det. Bare for å illustrere.
Held og lykke . 
 
Takk for svar!
Ja jeg er helt enig i at fiskenes velferd er det absolutt viktigste. Trist å se akvarium stappet full med alt for mange/stor fisk. Derfor jeg tenkte 2-3 av de artene som er kjent for å være "rolige" ciklider. I tilligg til at flagg å nøkkelhull gjerne holder seg i litt forskjellige deler av et akvarium.

Har kar på 240 og 110 liter så om det skulle bli krangling så kan jeg eventuelt flytte noen dit.
Har prøvd å lese litt rundt å se på videoer men synes det ofte blir snakk om å "overbefolke" akvariet for at ciklidene ikke skal få muligheten til å danne territorium. Dette er ikke måten jeg ønsker å holde fisk på. 

Tror nok kanskje jeg ender opp med å prøve flaggciklide og nøkkelhullciklide/blå acara, og eventuelt noen scalarer viss ingen her har dårlige erfaringer med en slik sammensetning?
Dette blir spennende!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap