Tanganyika akvarie.. eller ikke?

Jeg vurderer å gjøre om 480liter'n til et tanganyika biotop..
Hva er det jeg må tenke på da.. sånn med tanke på vannverdier osv..
Jeg kan lite eller ingen ting om disse afrikanske fiskene.. (så derfor er jeg fremdeles litt i tvil her) når man ser bilder av disse søte skapningene blir man jo fristet

Kan noen klare å overtale meg.. eller blir det enda mer søramerikanere på meg
Tanganyika!
Personlig syns jeg at tanganyika er mer spennende enn andre fisker fra andre steder, kanskje først og fremst pga hvordan disse fiskene er så foskjellige. Vi har sandlekere, sneglehuslekere, hulelekere osv.

Selv syns jeg sneglehuslekerene er de flotteste fiskene innen Tanganyika. Fisker som bor, forsvarer og leker i et sneglehus finner du ikke mange andre steder. De finnes flere forskjellige farger og størrelser.

Prinsessen av Burundi er også en spennende fisk. Spesielt ved denne er at eldre kull er med på å oppdra nyerer kull.

Etter å ha sett sett på disse fiskene ser man hvor fargerike og fulle av personlighet hver fisk er.

I et så stort kar som 480 liter kunne man ha en flott oppbygd steinrøys, og utover sandbankene kunne man legge hundrevis av sneglehus. Der kan en stor koloni av sneglehuslekere bo. I steinrøysa og rundt den kan Sitronciklider, Julier, Prinsesser og Calvuser bo. De er alle fisker med mer farge på, og fine nybegynnerfisk.

Selvfølgelig er oppsettet og innredingen individuelt. Er ganske fersk selv, og akvariet jeg beskrev er vel mer min drøm

Bestemmer du deg for Tanganyika tror jeg ikke du kommer til å angre!

Lykke til!
takker
ja det er disse sneglehuslekerne jeg har seytt på å som jeg syns er noen fasinerende skapninger.. håper på flere synspunkt å ideer her..

å skal det bli afrikansk biotop her må jeg kvitte meg med den utrolig fine black ghosten her.... (det kommer til å svi)
Hjelp.. Tanganyika
Blir mer å mer aktuelt her..


Nå trenger jeg hjelp til å bestemme meg for hvilke arter jeg skal holde..





Så langt her jeg kommet i letingen.. alt jeg veit er at jeg ønsker å holde noen sneglehuslekere.. Hvilke?? aner ikke

Så hjelp meg her nå

Jeg har frem til våren å bestemme meg på.. I mellom tiden får jeg prøve å selge/gi bort innholdet i 480liter'n.
Selv har jeg Neolamprologus brevis, og er veldig fornøyd med dem. Skal utvide gruppa til rundt 12 til våren.

Jeg liker også Neolamprologus multifasciatus, en hissig, men kjempeflott sneglehusleker.

Så noen Lamprologus ocellatus i butikken en stund tilbake, er ikke i tvil om at jeg må skaffe med noen sånne!

Lamprologus stappersi skal være ganske fin. Har ikke hatt eller sett denne, men det er fler som har snakket varmt om den.

Dette er kun et lite utvalg av sneglehuslekere, selv anbefaler jeg Neolamprologus brevis etter som det er den jeg har erfaring med.
Hei hei
Får vel prøve og være med og overtale deg her hehehe
Har selv multifasciatus, og lamprologus ornatipinnis Kjempe fine!
Ellers kan du gå inn på profilen min og se hvilke andre fisker eg har med mine snegle hus lekere. Nå er det så harmonisk som det går an og være med tanke på fiske sammensetning.
Lykke til og håper du blir med i tanganyika gjengen!!

Jeg har hatt Tanganyika, og det var med tungt hjerte jeg avsluttet det kjærlighetsforholdet.
Måtte ta et tungt valg siden jeg ikke kan ha flere akvarier.

Jeg kommer 100% til å starte opp med det igjen!

Jeg hadde mest sans for stappersii, nydelig nydelige sneglehuslekere.

Hvis du er passe i engelsk anbefaler jeg deg å sjekke ut
Ser ut som jeg har bestemt meg nå ja.. så nå ligger fisken jeg holder i dag på Kjøp/Salg
Jeg har kun sør-amerikanske fisk i alle mine akvarier, men jeg må si det;
hadde jeg skullet satse på noe annet i et kar, måtte det blitt Tanganyika!

Har sansen for mange av fiskene derfra, blant annet de Stappersii'ene Conny nevner ovenfor.

Jeg har siklet mest på Tropheus Duboisi, som har noen helt fantastiske farger. De har også yngel/ungfisk som er utrolig fine, og totalt forskjellige fra foreldrene! De er svarte med store hvite polka-prikker
Oki.. Nå er jeg snart i mål her..
Karret er satt opp.. å fiske handel kan begynne..


Så langt har jeg bestemt meg for: Lamprologus stappersii

Altolamproloqus Calvus eller Altolamproloqus Compressiceps (her trenger jeg hjelp av dere)

så ønsker jeg noen prinsesser...

Bommer jeg helt nå.. eller vil dette funke?
Jeg tror sammensettningen din vil funke. Hvis det skal være noe, så kan Prinsessene ha noe å si. Jeg hadde Prinsesser i min 152 liter sammen med Brevis, det endte med at prinsessene tok over karet og Brevisene holdt seg bak pumpa dagen lang. Prinsessene har jeg nå byttet inn mot Brevis.

Men jeg tror det kan bli annerledes for deg, ettersom ditt kar er på 480 liter, og da har Prinsessene mer plass å bruke. Hvis karet innredes med mange huler, og sneglehus for små til at Prinsessene kan ta de i bruk, vil det nok gå.

Du har lyst på Altolamprologus compressiceps, eller Altolamprologus calvus. To ganske like fisk, både i størrlese og form. Tror det vil være likegyldig hva du velger. Hvis jeg noen gang skal ha en av dem selv - som jeg vurderer, - tar jeg det som dukker først opp i butikken.
Altolamprologus compressiceps å Altolamprologus calvus er så like at det egentlig ikke spiller noen rolle?


Da er det bare å handle litt fisk til uken..Er vel vanlig Ancistrus som er alternativet med tanke på alger?
Reker vil vel bli mat?
Jeg har en enslig liten kirsebærreke med signatusene, og den lever i beste velgående
Ancistrus fungerer veldig bra. De yngler og koser ser. Har vel 50 småtasser etter paret mitt nå
Prinsessene har en tendens til å ta over karet før eller siden uansett hvor stort det er. Men, du kan jo være heldig.
Lykke til, blir spennende å se bilder av karet ditt.
Lurer på om jeg sliter litt med å få opp ph verdiene her.. i 200liter'n ligger ph på 6,5..

i det tillkommende Tanganyika karret ligger den nå på ca 7.

noen ideer på hvordan jeg kan få den opp på mellom 8 å 8,5?
bruker fakse kalk eller hva det heter.. men det ser ikke ut til å øke ph nokk.
Natron er lurt å bruke. Kjøper du en kilo på webzoo, så varer det lenge. Bruker selv det, tar i en teskje (+) og vannet havner på 8.3 +. En enkel, billig løsning. Leste noe om at natron sjeldent hever pH-verdien mye over 8.3, og da gjør det jo ikke så mye om du får i litt for mye en gang i blandt.

Når det gjelder kalken er den med på å heve hardheten på vannet først og fremst. Jeg bruker ikke kalk, men gips og det funker også veldig bra.

[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=145&HKatID=]1 kg natron - webzoo[/URL]
en gruppe Neolamprologus multifasciatus flytter inn i morgen
Det blik bra! Kjempefine sneglehuslekere det også.

Lykke til!
da har jeg fått tatt et par bilder.. mer stein å sneglehus kommer

http://www.akvaforum.no/akvarium.cfm?id=1521
Bra start dette Hvor mange multier starter du med?
Hmmm....fant ut av det...
Var det Lillestrøm som hadde disse?
Henter en gruppe på 12_15 stk i morgen.
Nei det er ikke fra Lillestrøm. det er fra en privat hendel
Er 2 stk Brevis der også.. men mer en det veit jeg ikke
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap