Ciklide akvarium

Hei!
jeg vurderer å kjøpe et akvarium på 540 liter. Det jeg ønsker er å ha dette som et ciklideakvarium og tenker da på sør/mellomamerikanske ciklider. Jeg har kun hatt diverse små ciklider før men ønsker nå å holde noen større, men ikke av de alt for aggressive artene.
Er det noen som har anbefalinger å komme med når det gjelder sammensetninger de har erfaring med?
Noen av de jeg har tenkt på er severum, geophagus, jack dempsey, sjokoladeciklide. Har også veldig lyst på oscar, men de er vel gjerne litt mer voldsomme. 
Håper noen har erfaringer de vil dele
Plussmedlem
Hei.
Vedr. så kan du også føre Jack Dempsey på listen over aggressive ciklider. Jack Dempsey var en bokser på 1920-tallet som var kjent for sin hardhendte fremferd med motstanderne sine, og det er en grunn til at fisken har fått det navnet.
Severum ville vært mitt personlige valg av disse, selv om sjokoladeciklider også er flotte.

Oscar er ikke spesielt voldsomme mot egen art, så hvis tanken er å ha artskar så funker det. De derimot nådeløse mot alt som er mindre enn dem selv. Men 540L er litt lite etter min mening til disse da en voksen oscar fort bikker 40cm.
Ja jeg har vel egentlig bestemt meg for at det ikke blir oscar. Tror du det vil være for mye fisk med en sjokoladeciklide, en severun og eventuelt geophagus? Ser mange spesielt i usa har disse sammen i denne størrelsen kar. Men virker som mange der kanskje overfyller karene sine.
Plussmedlem
Nei, tror ikke en av hver av disse gjør at karet blir overfylt. Jeg aner ikke hvordan disse går sammen atferdsmessig, men det virker som om det nok går helt fint.

Det er ganske populært å dytte masse fisk i samme karet ja, og det er nok dessverre ikke bare en amerikaner-ting.
Utifra det jeg klarer å finne av info så synes jeg og det virker som de kan gå fint sammen. Men hadde vært flott å høre fra noen som har erfaring med disse artene. Både sammen og hver for seg. Eventuelt andre ciklider i samme kategori som kan funke fint
Hei! Jeg vil anbefale deg å sjekke ut artikler/filmer av Oliver Lucanus (below water). Han har nok bedre peiling på store sør-amerikanske ciklider enn de fleste. Mener jeg har sett flere filmer han har laget hvor han snakker om fiskesammensetning i større akvarier. Vh Roy
Takk for tipset! Det skal jeg sjekke ut
Tilfeldig bekjentskap
© Svein Antonsen
Reklame for plussmedlemskap