Kan ciklider være venner?

Hei!

Jeg har et kar på 400 liter med bl.a. en liten stim gullbarber og andre fredelige fisker.

I tillegg har vi en Blå Acara hunn (fortsatt relativt ung) og kjøpte for noen dager siden en Sebra Ciklide hunn (også relativt ung). Begge er ca 3-4cm store.

Problemet er at den nye sebraen jager acaraen konstant, eller i det minste hver gang hun ser henne. Hun jager også gullbarbene tidvis, spesielt ved fôring. Hun har foreløpig ikke skadet noen andre fisker, men acaraen ser veldig redd og stakkarslig ut og har mistet fargene sine.

Er dette normal ciklide-oppførsel som man bare må finne seg i og håpe at det ikke går galt, eller jager hun mer enn normalt og vil ikke gå over? Kan acaraen bli så stresset at det går ut over helse? Jeg vurderer å levere tilbake sebraen og bare akseptere at jeg bare kan ha et individ i karet, men det er jo litt synd når vi har et så stort kar og jeg gjerne kunne tenkt meg å ha et par fisker med litt størrelse.
Blåflekkede ciklider (Andinoacara pulcher) og sebraciklider (Amatitlania nigrofasciata) ser ganske like ut.
den ene jager den andre og anser dem som konkurranse...
Hvordan kan du være sikker på at dette er hunner, selv om de er så små?
De andre fiskene på dyrebutikken i samme størrelse hadde fått tydelige spisser langs finnene, og i samarbeid med fiskeeksperten deres brukte vi lang tid på å evaluere riktig individ som var hunn og fredelig mot de andre ettersom det var viktig for meg, men vet jo at det ikke er noen garanti og at jeg fort kan ha fått med meg en hissig hanne

Vet også at sebraciklider er mer hissige av seg, men leste at de skulle kunne gå fint sammen med acara. Men hva defineres som å "gå godt sammen"? 
Plussmedlem
Hei.

Dette er normal ciklideoppførsel og vil etter all sannsynlighet ikke bli bedre.

Ciklider ønsker å etablere territorier og en rangordning, og sebraen mener seg åpenbart overlegen acaraen. Derfor spiller det også liten rolle hvorvidt sebraen er hunn eller hann. De er "hissige" uansett.
Ja, acaraens helse kan bli satt på spill av sebraens oppførsel. I naturen ville et slikt møte resultert i at en av dem forlot området og stresset ville dermed vært midlertidig. I et akvarium kan ikke fiskene dette og stresset vil være mer konstant.
Langvarig stress er immunsvekkende (både for oss og for fisk) og vil kunne resultere i sykdom og tidlig død i verste fall.

Jeg anbefaler å returnere sebracikliden. Om du ønsker fler ciklider ville jeg heller anskaffet flere acaraer. De vil kunne jage seg i mellom også, nettopp av ranghensyn og hvis de får yngel. Men denne jagingen er som oftest av en langt mildere art og med flere fisk vil jagingen fordeles istedet for å konsentreres mot ett individ.
Tusen takk for svar, det var nok det jeg fryktet. 

Hvilken kjønnsfordeling bør jeg ha på en liten gruppe acara? Og kan jeg evt kombinere og ha en eller to av den elektriske varianten?
Plussmedlem
Spørs hva formålet er. Men generelt flere hunner enn hanner. Gjerne 1 hann og 3-4 hunner. 
Ja, du kan ha blande de. Eneste er at yngelen vil da bli utvannede versjoner av "electric" med sannsynligvis mindre knallblå. Men det er samme fisken så det er ikke noe i veien for det.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap