Scalarer

Fikk meg 2 stk scalarer i dag, ca. 10 cm. Vet ikke helt hva dem kalles-den ene er svart med lyse/hvite felt og den andre motsatt, lys med mørke felt. Er det det som blir kalt "marmor"scalarer på Norsk?
hva er det latinske navnet?
Det latinske navnet er det samme som for alle skalarer, Pt. scalare, selv om fargene/mønstrene varierer. På samme måte som at en guppy er en guppy, uansett om den er rød eller grønn.
Terapitanktenker
Det latinske navnet er det samme som for alle skalarer, Pt. scalare, selv om fargene/mønstrene varierer. På samme måte som at en guppy er en guppy, uansett om den er rød eller grønn.

Bortsett fra villguppy og Endlers
Den scalaren du har er en pterophyllum scalare, da vet vi det . Scalarer finnes i utallige oppdrettsvarianter, de finnes med lange finner, gule, gr?, svarte, hvite (noen er nesten rosahvit tilogmed) flekker og perlem?nster og maaaaaaaaaaasse mer.

Men det finnes tre arter av "scalare":
-pterophyllum scalare - den som er lettest ? f? tak i og den som finnes i mange var.
-pterophyllum leopoldi - ogs? kalt spiss-snute scalare (tror jeg), er spiss i formen og har en lett gjenkjennelig flekk p? ryggen, finnes ikke i oppdrettsvar. og er dyrere enn pt. scalare.
-pterophyllum altum - den st?rste og h?yeste scalaren, koster en formue og er veldig veldig vanskelig ? drette opp.

S? vidt jeg vet, s? har endlers og villguppy det samme lat. navnet, men guppy fra bestemte steder (trinidad, colombia osv) har navnet fra det stedet i tillegg til poecilia reticulata. Det er jo villguppier kulturguppyen stammer fra, er det ikke?
Hayate
S? vidt jeg vet, s? har endlers og villguppy det samme lat. navnet, men guppy fra bestemte steder (trinidad, colombia osv) har navnet fra det stedet i tillegg til poecilia reticulata. Det er jo villguppier kulturguppyen stammer fra, er det ikke?

Skulle akkurat til å si det! :op Guppy er guppy uansett.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap