Tanganyika i selskapskar.
Kunne tenkt med noen tanganyikacicklider i mitt 375-selskapskar. Der går det fra før: 4 blågurami, 4 perlegurami, 4 rubingurami, 6 små scalarer, 2 små gibbiceps, 1 Hoplosternum thoracata, og 4 corydoras. Noen idè om hva slags tanganyiaka som evt kunne passet inn her?? tenkte på 1 han og et par hunner. Karet er bygd opp med planter på den ene siden og steiner/huler på den andre. Labyrintene holder seg stort sett borte i "plantedelen" der det også er en del flyteplanter.
PH 7,7, temp 25 grader.
PH 7,7, temp 25 grader.
Postet 20.03.06 kl 20:46
Endret: 20.03.06 kl 20:46
Det vanligste er å ha slik fisk i arts\ biotopkar, mye på grunn av spesielle krav i matveien, adferd og ikke minst vannverdier. Er jo ikke alle fisk som setter pris på ph over 8
Jeg ville nok enten hatt ett eget kar til tangnyika, eller funnet noen andre ciklider til selskapskaret (om det er cilkider du skal ha)
Jeg ville nok enten hatt ett eget kar til tangnyika, eller funnet noen andre ciklider til selskapskaret (om det er cilkider du skal ha)
Postet 20.03.06 kl 20:48
Postet 20.03.06 kl 20:49
Postet 20.03.06 kl 20:56
Postet 20.03.06 kl 21:05
Postet 20.03.06 kl 21:08
Postet 20.03.06 kl 21:10
Tanganyika kar er spesial-kar, du kan nok dessverre ikke blande disse sammen med andre fisk fra andre verdensdeler. De har så sære krav til vannets GH og PH, at dine andre fisker ikke ville tålt det særlig lenge. Ikke plantene heller, for den delen. Det er ganske hardt vann i Tanganyika-sjøen, og svært høy ph, og så godt som ingen planter nede ved bunnen der disse ciklidene lever i naturen. Du ser det godt på bilder fra deres naturlige habitat, kun stein, svaberg, sand, mudder og sneglehus så lang øyet kan se
Det er èn plante jeg vet om som trives og vokser i det vannet Tanganyika-ciklider krever, og det er Vallisneria. Det er en plante jeg ser på nesten alle bilder av Tanganyika-kar hvis og dersom det er planter der i det hele tatt.
Jeg vet ikke helt hvordan en gruppe eller et par av disse afrikanske ciklidene hadde reagert om de støtte på en scalare eller gurami heller... Kanskje de hadde gjort kål på dem tvert? Tror ikke så mange har prøvd det egentlig? Men sannsynligvis hadde noen dødd, enten av feil vannverdier eller annet.
Så om du fristes av Tanganyika, så må du foreta et valg;
ut med selskaps-suppen, både fisk og planter. Grusen bør byttes ut med sand, gjerne med kalk eller skjell i for å hjelpe til å holde hardheten og ph oppe. Kalkstein er mye brukt som dekor av samme grunn. Så må du lære deg å mikse litt, vannkjemien må på plass før fiskene kan flytte inn.
Jeg kan på det varmeste anbefale boken:
Tanganyika Cichlids
av Ad Konings
Et godt startpunkt, å lese seg varm og ivrig i trøya på
Har den selv, og jeg verker i fingrene etter å tømme ut scalarene og gjøre om til Tanganyika. Men, karet mitt er for lite til drømmefiskene mine, som er Tropheus Duboisi og T. Moorii. Mitt er på 250 liter, og de bør ha 350-400 liter, iflg. det jeg har lest meg til...*snufs*
Hva med å lese litt på denne siden om Tropheus? Det står diverse om andre fisk fra samme sjøen (Tanganyika) der, og linker og tips om bøker osv også.
Det er èn plante jeg vet om som trives og vokser i det vannet Tanganyika-ciklider krever, og det er Vallisneria. Det er en plante jeg ser på nesten alle bilder av Tanganyika-kar hvis og dersom det er planter der i det hele tatt.
Jeg vet ikke helt hvordan en gruppe eller et par av disse afrikanske ciklidene hadde reagert om de støtte på en scalare eller gurami heller... Kanskje de hadde gjort kål på dem tvert? Tror ikke så mange har prøvd det egentlig? Men sannsynligvis hadde noen dødd, enten av feil vannverdier eller annet.
Så om du fristes av Tanganyika, så må du foreta et valg;
ut med selskaps-suppen, både fisk og planter. Grusen bør byttes ut med sand, gjerne med kalk eller skjell i for å hjelpe til å holde hardheten og ph oppe. Kalkstein er mye brukt som dekor av samme grunn. Så må du lære deg å mikse litt, vannkjemien må på plass før fiskene kan flytte inn.
Jeg kan på det varmeste anbefale boken:
Tanganyika Cichlids
av Ad Konings
Et godt startpunkt, å lese seg varm og ivrig i trøya på
Har den selv, og jeg verker i fingrene etter å tømme ut scalarene og gjøre om til Tanganyika. Men, karet mitt er for lite til drømmefiskene mine, som er Tropheus Duboisi og T. Moorii. Mitt er på 250 liter, og de bør ha 350-400 liter, iflg. det jeg har lest meg til...*snufs*
Hva med å lese litt på denne siden om Tropheus? Det står diverse om andre fisk fra samme sjøen (Tanganyika) der, og linker og tips om bøker osv også.
Postet 20.03.06 kl 21:10
Endret: 20.03.06 kl 21:13
Hintet er tatt. Det blir ikke noen tanganyika i det karet. Har bare sett på et par fredelige som visstnok vil ha ph fra 7-8, og tenkte kansje det kunne gått. Men det er nok som dere sier, det er vel en grunn til at folk har malawi for seg selv og tanganyika for seg selv. Men temaet ble jo interessant? he he.
Postet 20.03.06 kl 21:18