Rød kurvciklide

Er det noen som har erfaring med rød kurvciklide? Hvordan er de? Hvor ofte leker de?
Heisann, flere fra Bodø!!

Du er sikkert ute etter opplysninger fra noen som har rød kurvciklide, noe jeg ikke har.... (...men har planer om å skaffe når vårværet og plussgradene kommer - har bestilt av Michael T. her på forumet.)

Legger ved noen lenker:
[URL=null]http://www.aquariumfish.com/aquariumfish/detail.aspx?aid=569&cid=3780&search=[/URL]
[URL=null]http://www.tdl.com/~wako/aquaria.html[/URL]
[URL=null]http://www.sydneycichlid.com/content/?page_id=41[/URL]

Litt lesestoff før du får svar fra noen med erfaring!
Det kullet Michael skal selge, har han fått fra meg
Det er mitt ene lekspar som er foreldrene. Pr i dag har jeg et lekspar Laetacara Dorsigera pluss en voksen sønn av dem. Sønnen er nå større enn sin far Jeg har drettet tre kull av denne søte, lille cikliden I tillegg har jeg fire søsken fra det kullet som Michael nå skal selge, de er halvvoksne og blir vel kjønnsmodne straks.

L.Dorsigera leker veldig lett, dersom du legger forholdene til rette. Ta dem ut og sett dem i et eget kar, selv har jeg brukt 46 liter og 63 liter. I dette karet legger du ned et par røtter, og en flat stein. Helst fin sand på bunnen. Gjerne noen tette, finbladete planter for beskyttelse, men planter er ikke et must. Det øker imidlertid tryggheten, og skaper skygge. Flyteplanter er fint til det.

De elsker røde mygglarver. Noen dager med dette og frossen artemia, og de vil helt sikkert leke etter et vannbytte.

L. Dorsigera liker ikke sterkt lys. I mine lekskar for dem har jeg derfor kun hatt et lyspære-armatur, med en enkelt 15 watts mignon-pære. Dempet belysning er å anbefale.

Lekskaret bør ha lett surt vann, selv har jeg brukt 6.5-6.6 i ph, og tilsatt torv i vannet. Legg inn en strømpe torv i filteret, eller tilsett fra flaske. Jeg har tatt latmannsvarianten og tilsatt fra flaske

De får minst et par hundre yngel.
Eggene legges på en flat, vannrett og hard overflate, gjerne en stein. De har lagt egg på flate, vannrette deler av røtter også, i mangel på noe annet. Eggene passes av begge foreldrene, og de bytter på å stå vakt over eggene og å patruljere i karet. Skulle de begynne å krangle, sett inn noen få tetraer eller noe annen, rask og harmløs fisk. De vil da glemme sine interne stridigheter og "join forces" for å beskytte avkommet mot inntrengerne igjen (dette å sette inn avlednings-fisk kalles "dither fish" på engelsk).

På vanlig ciklide-vis, klekker eggene etter ca fire-fem dager, og blir liggende som "wigglers" i ytterligere to dager. I denne tiden flytter foreldrene dem, de koster opp små groper i sanden som de legger ynglene i. Gjerne hver dag, opptil flere ganger pr dag om de føler det slik

Når yngelen blir frittsvømmende, har jeg matet med nyklekt artemia.
De tåler mye, personlig har jeg enda ikke klart å kverke noen av Dorsigeraenes yngel.

Daglige vannbytter er å anbefale (en fjerdedel til halvparten av vannet), da så mange avkom produserer mye avfall og du kan få ph-dropp som resultat. Nå foretrekker og tåler Dorsigera faktisk temmelig surt vann, jeg har hatt helt nede i 5 uten at noen yngel har strøket med av den grunn.... Men å sørge for rent vann er alltid bra for yngel.

L. Dorsigera kommer fra litt stillestående bakevjer og myrete vanndammer i naturen. Surt og halvmørkt, med andre ord.
Dette må vel inn i fiskebasen
Takk for bra svar! Jeg må nok skaffe meg et par ja.. =) De er jo kjempefine. Munda, hvilken butikk handler du mest på? Jeg har ikke klart å sortere inntrykkene helt..
PS! Glemte å nevne ovenfor at de har lekt ved en vanntemperatur på mellom 27-28 C. Ganske varmt, altså
Cathrin
Jeg må nok skaffe meg et par ja.. =) De er jo kjempefine. Munda, hvilken butikk handler du mest på? Jeg har ikke klart å sortere inntrykkene helt..

Jeg handler egentlig litt over alt. Syns egentlig alle butikkene har trivelig betjening, om enn kunnskapsnivået varierer. Viktig å se litt i fiskebasen og ellers på nettet før man handler, sånn at man vet hva som passer sammen av ulike arter (for her kan du ikke alltid stole på betjeninga!). I tillegg til Sjøgt. og Trekanten, må du også huske å ta en tur innom Julie (Bodø Båt & Maskin -tror jeg det heter) i Olav V, og AquaKarolin (skal få fisk snart) på Tverlandet. Ta noen runder rundt, og kikk nøye på hva som er av utvalg. Se om det er reint i karene, og at det ikke ligger dødfisk der. Se gjerne at fisken spiser, og at den ikke ser mager og sløv ut. Bruk god tid, og dra gjerne når det ikke er så mange andre kunder.

Som sagt, skal jeg få tilsendt rød kurvciklide fra Michael når temperaturen tillater det. -Regner med at disse er av god kvalitet, ettersom MonaO. er bestemora deres!! -Vi kunne jo gå sammen om ei bestilling, og dele på porto? Du finner annonsen på Kjøp/salg-fisk.

Lykke til!
Skulle gjerne ha bestilt sammen med deg, men jeg har ikke fått startet opp akvariet deres enda! Får det på mandag, hehe.. =) Bare planlegger alt jeg skal ha.. Så det blir nok en god stund til de kan flytte inn hos meg, men kanskje ved en senere anledning? Fikk handlet grus i går, engelsk elvegrus, liten str. Veldig fornøyd med den! =)
Går det buss, f.eks. Norway Buss ekspress, til Bodø fra Oslo?

Jeg har sendt fisk med buss mange ganger, jeg. Land og strand rundt.
Setter opp mitt mest sukkersøte fjes til sjåføren og har faktisk fått sende dem gratis Da har de fått stå inne i bussen, og der er det jo godt og varmt.

Èn gang måtte jeg betale da, men da hadde jeg så stor pakke (to fullvoksne scalarer, pakket i hver sin pose og så satt i stor eske) at det skulle vel bare mangle... Den pakken havnet også i lasterommet.

(siden dere snakket om å måtte vente på varmere vær før sending av fisk, tenkte jeg at jeg ville nevne den muligheten)
Hiver meg gjerne med på ei bestilling sammen med dere. Har jo tro på bestemora. Hvordan gjør vi dette i praksis, da.
KB
Hiver meg gjerne med på ei bestilling sammen med dere. [B]Har jo tro på bestemora.[/B] Hvordan gjør vi dette i praksis, da.

* harker og gurgler *

Der satte jeg brusen i halsen, gitt!

Kaller du meg for bestemor??? * gisper etter luft *
JEG har jo aldri gransket dette sleks-treet, men i følge munda er det så? he, he.
Såvidt jeg husker, går det bare buss mellom Bodø og Trondheim... Ellers hadde jo det vært en god ide!
Skulle gjerne ha bestilt sammen med deg, men jeg har ikke fått startet opp akvariet deres enda! Får det på mandag, hehe.. =) Bare planlegger alt jeg skal ha.. Så det blir nok en god stund til de kan flytte inn hos meg, men kanskje ved en senere anledning? Fikk handlet grus i går, engelsk elvegrus, liten str. Veldig fornøyd med den! =)
Hiver meg gjerne med på ei bestilling sammen med dere. Har jo tro på bestemora. Hvordan gjør vi dette i praksis, da.

KB: Så fint!
Cathrin: Du kan sikkert ha fisken din hos meg (kan ikke være mange) eller KB inntil videre.

Hva (str/antall) er dere interessert i? Så får vi høre med Michael om han har igjen dette.

Ang. transport, tror jeg ikke det går noen expressbuss sørfra lenger. Jeg kan høre med NSB, om det er mulig å få sendt fisken med toget. Tror det går et tog fra Oslo på ettermiddagen, som korresponderer med nattog Tr.heim-Bodø, noe som hadde vært ideelt! Får høre hvor grei og behjelpelig NSB er..... Ellers så har vi expresspakke-over-natten med posten til kr 487 inntil 3 kg-som kanskje er likså greit som tog? Evt brev (2 dgn) til ca 160 kr (maks 2 kg). Hva tror dere?

Så får vi avtale nærmere etter hvert. Sender dere en mail til meg, kan dere få et tlf.nr jeg kan nås på. Snakkes!
Hvis transporten med tog innebærer togbytte, så tror jeg NSB kan være litt vriene... jeg har fått nei på det.
Tror det stemmer Mona. Jeg prøvde å få meg et stort, rimelig akvarium fra Østlandet for en stund siden, men det måtte jeg gi opp pga at det var håpløst å få det transportert nordover. Kontakter dem uansett - bedre å spørre en gang for mye, enn en gang for lite...
Snakka nettopp med en trivelig trønder (selvsagt) i NSB, som sa at det skulle gå bra å sende akvariefisk med NSB!! Tog fra Oslo kl 14.50 ene dagen, så er fisken framme i Bodø kl 9.10 neste dag (skifte av tog i Tr.h.). Viktig å levere pakken i god tid (mand.-torsd.), og informere om hva den inneholder/at den skal stå i romtemperatur. Pris ca 450 kr + moms.
-Måtte bare fortelle at det er mulig!!
Jeg har nå bestemt meg for å skaffe meg ett par av disse nydelige fiskene til mitt tomme 63l akvarium. Oppi karet har jeg en veldig svak pumpe så jeg tenkte jeg skulle kjøpe en kraftigere, men så leste jeg i denne tråden at

" L. Dorsigera kommer fra litt stillestående bakevjerog myrete vanndammer i naturen. Surt og halvmørkt, med andre ord"

L. Dorsigera kommer fra litt stillestående bakevjer

Betyr det at jeg ikke trenger å kjøpe en ny pumpe, eller??

De skal få hele karet for seg selv, og jeg har lyst til å prøve å drette sjarmtrollene
Ikke vanskelige å drette..men krever nyklekket artemia for å overleve, de små. Mistet mange kull før jeg prøvde dette.
Viggo Gausvik
Ikke vanskelige å drette..men krever nyklekket artemia for å overleve, de små. Mistet mange kull før jeg prøvde dette.

Kan virke som at dette stemmer, for har mistet mange da jeg kunn har fora med avskallede artemia egg. Men kan funke med mikro orm da uten at jeg skal påstå dette.
Tilfeldig bekjentskap
© McEve
Reklame for plussmedlemskap