Juvelciklider
Sitter å surfer inne på akvaforum etter forskjellige fisk, og i dag fant jeg Juvelcikliden interessant.
Noen som har noen informasjon om den - utover det som står i basen?
Drømmer om et selskapskar på 300 liter ++ med en del foskjellig fisk, deriblandt flere ciklider, kan juvelen gå oppi der, eller er den for aggressiv/territoriell? Tenker ikke på flere individer enn et par.
Noen som har noen informasjon om den - utover det som står i basen?
Drømmer om et selskapskar på 300 liter ++ med en del foskjellig fisk, deriblandt flere ciklider, kan juvelen gå oppi der, eller er den for aggressiv/territoriell? Tenker ikke på flere individer enn et par.
Postet 23.03.06 kl 19:46
Postet 23.03.06 kl 19:50
Postet 11.04.06 kl 01:29
Iflg mine bøker (rettere sagt den ene som hadde den beskrevet) er den aggressiv, graver visst voldsomt. "This is a quarrelsome fish and an inveterate digger - in a short time, a small group of Jewel Cichlids will uproot all th plants, dig pits in the substrate, and undermine the rocks" Leker i åpent lende, legger typisk egg på stein (men på det ene bildet har de lagt egg på ei rot),begge foreldre vokter yngel "Brood protection is particularily assiduous." Vet ikke helt hva det betyr. Spesielt påpasselige med å beskytte egg og unger?
Hørtes i det hele tatt ikke akkurat ut som en nybegynnerfisk
Hørtes i det hele tatt ikke akkurat ut som en nybegynnerfisk
Postet 11.04.06 kl 10:00
Endret: 11.04.06 kl 10:01
Postet 11.04.06 kl 10:25
Endret: 11.04.06 kl 10:26
Hans Rune BøDet virker som om Juvelciklider referer til alle Hemichromis-artene (?) FYI mitt forrige innlegg er basert på det som står om H. bimaculatus.
Jeg har disse fiskene, og har hatt de lenge. Både Hemichromis Bimaculatus og Hemichromis lifalili
Min erfaring er at de ikke graver i særlig grad, en liten grop til yngelen når denne klekker det er alt.
De er ikke veldig agresive heller, bortsett fra under lek.
Men selv da nøyer de seg med å jage fisk unna eggene eller yngelen
Det er noen kamper om å være sjefs hann, men det fører sjelden til skader bare litt frynsete underleppe. De biter hverandre i underleppa
når de sloss.
Men det er klart at de er en relativt stor Ciklide så den kian ikke holdes sammen med de minste fiskene de kan bli mat
Jeg har yngel hvis noen vil ha.
Postet 11.04.06 kl 11:06
Endret: 11.04.06 kl 11:07
Høres ut som det er gjort mange forskjellige erfaringer med denne fisken. Kanskje fisken er mer/mindre aggressiv etter hva slags fisker den blir holdt med? Likt som jeg har hatt dårlige erfaringer med unge scalarer og kampfisk. Noen fisker reagerer på hverandre av forskjellige grunner.
Tror den blir solgt som en nybegynnerfisk. Skal være relatvit enkel å holde. Men de legger ikke sjul på at den er aggressiv.
Hans Rune BøHørtes i det hele tatt ikke akkurat ut som en nybegynnerfisk ;-)
Tror den blir solgt som en nybegynnerfisk. Skal være relatvit enkel å holde. Men de legger ikke sjul på at den er aggressiv.
Postet 11.04.06 kl 11:53
I ettertid ser jeg at Akvariets lexicon også beskriver H. bimaculatus, men da under populærnavnet rød ciklide. Der beskrives den som revir- og pardannende, relativt fredelig utenom under lek. Også her nevnes at det graver mye og har "mycket utpräglad yngelvård" Det som også nevnes her er at den er svært kresen med partnervalg. Dersom de ikke passer sammen ender det med den enes død!? Vil det si at hannen og hunnen begynner å slåss?
Ang det som er nevnt over; de legger visst 200-500 egg, og siden de passer så godt på ungene som det virker som, så skjønner jeg at de kan formere seg fort
Ang det som er nevnt over; de legger visst 200-500 egg, og siden de passer så godt på ungene som det virker som, så skjønner jeg at de kan formere seg fort
Postet 11.04.06 kl 12:37