VF Scalarer

Har 4 Scalarer som jeg lurer på om er VF eller F1.
Bildene er ikke de beste men de brune prikkene mellom de sorte stripene og grønn skjæret på gjellelokkene er tydelige. Dette er noen av tegnene på at de er VF har jeg hørt, stemmer det?
Jo, det du beskriver er tegnene på viltfangede scalarer-om dine er det vet jeg ikke-men det kan jo se sånn ut. Hva kjøpte du dem som??
Vel..
De hadde fått "feil" Scalarer, de hadde besdtilt noen store fine noen, men fikk noen små på ca.5 cm (Dette var før Jul i 2005). De var dobbelt så dyre også som de andre Scalarene de selger der. Har spurt om de vet hvor de kommer fra, men de er bare blit sendt som Scalarer. Har sett flere ganger på de listene de får med fisken de bestiller at det er mye feil merket fisk. Eller fisk som bare er merket med familie navnet.

-MEN-

Jeg har hatt en del andre Scalarer, og ingen av de har brukt så lang tid på å bli trygge i karet, eller vært så sære i matveien. Det er først nå de begynner å komme fram med en gang når det fores med myggiser I begynnelsen så måtte jeg gå ut av rommet, eller sitte helt stille lenge før de kom ut for å nappe til seg noen få myggiser, de var heller mer intressert i Kardinal Tetrane i begynnelsen.

For ca.14 dager siden begynnte de for første gang å nappe litt i flakforet også. I dag så går det meste ned, men de er fortsatt litt usikkre på bevegelser utenfor karet.

Jeg vet det blir mest "synnsing" men jeg selv føler at det er en større mulighet for at de er VF på bakgrunn av de erfaringene jeg har gjort og den innformasjonen jeg har funnet på nettet.

[External Image]
Dette er såkalte "Peru Altum" Scalare høyst sansynlig VF eller etterkommere etter Pterophyllum scalare fra Peru..har selv 5 flotte eksemplarer...er dine til salgs ?
he he ;-P
Nei de er nok ikke til salgs, jeg har lyst på noen flere selv. De ligner veldig på "Peru Altum" Scalarene ja. Det er veldig lite innfo å finne om den på nettet synes jeg.
Er bare å lese om vanlig scalare, Peru Altum er samme fisken
Hva er egentlig forskjellen mellom "vanlig" scalare, Altum og Peru Altum? Er det liksom bare høyden og hvor de kommer fra? Flotte fisker dette, må si jeg har lyst på selv

Ser i en gammel (1970) "Lademanns Naturfører" om akvariefisk, der omtaler de også en Pterophyllum dumerilii, noen som kjenner til denne? Ligger ikke i basen. På bildet er den litt grønnere der den vanlige er "fiskegrå" og litt gulaktig i munnpartiet.
[QUOTE=Hans Rune Bø]Hva er egentlig forskjellen mellom "vanlig" scalare, Altum og Peru Altum? Er det liksom bare høyden og hvor de kommer fra? Flotte fisker dette, må si jeg har lyst på selv

Noen mener det er en naturlig kryssning va Altum og vanlig Scalare.
Peru Scalare er en lokasjon av Pt. scalare fra Peru. Den er regnes som noe finere enn vanlig scalare men er samme art. Navnet Peru Altum er misvisende og skal ikke brukes.

Pt. altum er en derimot en egen art. Pt. altum er en av de store mysteriene innen akvaristikken siden ingen har greid å drette den rutinemessig. Oppdrett har skjedd, men ingen har greid å knekke koden.
I Tyskland har de visstnok det, Håvard. Den godeste Heiko Bleher, tror jeg det er, en mann som har drevet med oppdrett av akvariefisk siden jeg ble født Har lest dette på forum, så jeg har ingen førstehåndslinker, dessverre. Fjerde generasjon Altum er visst drettet der.

Hans Rune Bø
Ser i en gammel (1970) "Lademanns Naturfører" om akvariefisk, der omtaler de også en Pterophyllum dumerilii, noen som kjenner til denne? Ligger ikke i basen. På bildet er den litt grønnere der den vanlige er "fiskegrå" og litt gulaktig i munnpartiet.

Dumerilii er vel et gammelt navn på leopoldi, så vidt jeg veit...
Vil si at den på bildet er Ptherophyllum cf. Scalare, og ikke vanlig Ptherophyllum scalare.

På VF scalarer fra peru, så er det 2 typer cf. og vanlig, cf. har mer knekk i nesen, slik som altum har. Mens vanlig VF scalare fra Peru har ikke det. Dessuten så har cf. den svarte flekken i bånn av ryggfinnen mellom de svarte strekene slik som leopoldi har, men blir større enn leopoldi.

Peru altum er vell bare et navn som har dukket opp , fordi den er litt høyere og mere elegant enn vanlig scalare fra feks, brasil. Men er vell i utagngspunkter bare en vanlig scalare med en lokal variasjon. Og har ingenting med Pt. altum og gjøre i det hele tatt.

Pt. altum kommer fra Colombia/Venezuela.
Ptherophyllum cf. Scalare VS Ptherophyllum scalare.
Rune Evjeberg
Vil si at den på bildet er Ptherophyllum cf. Scalare, og ikke vanlig Ptherophyllum scalare. På VF scalarer fra peru, så er det 2 typer cf. og vanlig, cf. har mer knekk i nesen, slik som altum har. Mens vanlig VF scalare fra Peru har ikke det. Dessuten så har cf. den svarte flekken i bånn av ryggfinnen mellom de svarte strekene slik som leopoldi har, men blir større enn leopoldi. Peru altum er vell bare et navn som har dukket opp , fordi den er litt høyere og mere elegant enn vanlig scalare fra feks, brasil. Men er vell i utagngspunkter bare en vanlig scalare med en lokal variasjon. Og har ingenting med Pt. altum og gjøre i det hele tatt. Pt. altum kommer fra Colombia/Venezuela.

ehh....

Mulig jeg er helt tett i huet nå, men hva mener du med Ptherophyllum cf. Scalare.? Hva står cf. forkortelsen for?

cf. er forkortelse for confer (lat.) , som betyr sammenlign, ligner på.
Har ett scalarepar jeg lurer på om kan være VF da de begge har brune flekker ved den øvre finnen (se bilder). Kan dette være VF? Og hva er i så fall "riktig"/vanlig pris å selge disse for når de er ett lekspar?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap