Hissig eller elskovssyk Palettciklide?

Nå trenger jeg litt hjelp.
Jeg kjøpte et par av Palettciklide for 5-6 uker siden og de var litt av en mach. I løpet av 3 dager hadde hun lagt egg i hulen og hannen var så fornøyd med seg selv. Begge foreldrene passet yngelen som er blitt litt ca 1 cm store nå.
Problemet er at hannen begynte å jage hunnen i går etter at jeg hadde byttet vann. Han virket intr og jeg tenkte at nå får jeg kanskje flere unger igjen... jaja. Men i dag oppdaget jeg at hun gjemte seg og da jeg så nærmere etter hadde hun oppspiste og frynsete finner. Hun lå helt oppe i vannskorpa litt over på siden. Jeg bestemte meg for å avlive henne da hannen fortsatt stanget og beit i henne.
Det jeg lurer på er hvorfor denne vannvittige oppførselen fra hannen? Er dette en av naturens luner eller burde jeg ha gjort noe før. I tilfelle hva? Dette er første gangen jeg har ciklider og jeg vet bare at hos Palettciklider så oppdrar begge foreldrene ungene...
Dette er desverre slikt som av og til skjer.

Paletter er som folk, uenigheter forekommer i et parforhold.

Det kan være at hun var klar for en ny parring mens han mente det var for tidlig.(Dette har jeg opplevd et par ganger)

Eller hun falt for fristelsen til å la være å spytte ut et yngel da hun skulle flytte det(skjer av og til med førstegangs foreldre) Har sett en hun som frenetisk gafflet i seg barna sine som var 14 dager gamle, mens pappaen prøvde å forsvare de.

Det er ikke godt å vite hva som skjedde i slike tilfeller, uten at en tilfeldigvis sitter å ser på i øyeblikket.

Følg med hvilket forhold pappaen nå får til sitt avkom.
Hei
Takk for svar.

Det er ikke dukket opp nye yngel så jeg tror han rett og slett slet henne ut da hun ikke ville. Han er i allefall blass i fagen og trives nok ikke alene. Regner med jeg bør vente med ny dame til han pga yngelen som er 6 uker ca? De blir vel gjerne spist tenker jeg...
Ja, dette lurer jeg og på. Hoa hos meg døde dessverre. Når kan man sette inn en ny header, uten at får evt angriper ho? Han har fremdeles yngel.
Tilfeldig bekjentskap
© Astrid Westad
Reklame for plussmedlemskap