Pelvicachromis signatus

Satte i kveld sammen det første paret med denne cikliden. Har hatt gående noen hanner og hunner hver for seg en tid nå (til oppfeting) og i dag var tiden for første "pardannelse". Hunnen kom i 112-literen i går kveld og i kveld så var det hannens tur. Hannen hadde ikke vært lenger enn et lite minutt i karet før hunnen "slo på" fargene. Det skal bli spennende å følge med på dette videre Jeg har forøvrig 3 par til som skal ut på "blinddate" senere.

Bildet er av hunnen i kveld.
Spennende! Regner med du holder oss oppdatert

Kjøpte meg et (forhåpentligvis) par av den vanlige i dag, de er litt unge ennå. Men fy fillern for en flott fisk! Det har egentlig aldri slått meg før...og så digger jeg måten den svømmer på...rolig bortover...så bråstopp...så rolig bortover igjen Og så pirker den jo mer på plantene enn Ancistrusene ser ut til å gjøre

Lykke til!

De hadde denne inne på Jan Holt her i Oslo.
Har allerede bestemt meg for å kjøpe når jeg får akvariene i orden igjen.

Men bør man kjøpe grupper, eller er de like "lett" å danne par på som paletter?
Denne arten, såvidt meg bekjent, kan du behandle rimelig på samme måte som du gjør med Palettcikliden. Altså kjøpe et par. Viktig med mange gjemmesteder. Jeg har satt opp karet med de ovennevnte fiskene med flere kokosnøtthuler, steinhuler, hellere og røtter. Forskjellige planter både i substratet, på steiner og på røttene.

Årsaken til at jeg hadde grupper med hanner og hunner hver for seg er at jeg på JAKs storauksjon kjøpte en pose med bare hanner. Hunner fikk jeg tak i noen uker seinere. Kjønnene har gått i forskjellige kar noen uker for oppfeting/klargjøring før de kan settes sammen.

Hvordan er de ang temperament, og territorier?
Har lyst å ha de i en 112- liter, er det da utelukket med feks et apistogramma- par i samme kar?

(Selvsagt masse planter, gjemmesteder og naturlige skiller)
MC Darup
Hvordan er de ang temperament, og territorier? Har lyst å ha de i en 112- liter, er det da utelukket med feks et apistogramma- par i samme kar? (Selvsagt masse planter, gjemmesteder og naturlige skiller)

Akkurat det vil jeg også gjerne vite Regner vel med at det er noe likt Palettcikliden, kanskje noe mer stridigere. Jeg skal se hvordan paret mitt ter seg framover så får vi se. De har selskap av noen guppy og en L-malle for tiden.
Da var paret, nevnt i første innlegg i denne tråden, blitt foreldre Frittsvømmende yngel er observert i dag. Skal se om jeg kan få tatt et bilde av flokken etterhvert.
Utrolig flott fisk, og gratulerer med yngel! Det var da rimelig kjapt levert.
Foreldrene passer godt på yngelen. Er ikke lett å få noen brukbare bilder av dem, men her er ett bilde av to smårollinger fra i dag. Og mor er like i nærheten.
Gratulerer med små! Flotte fisker detter her Bjarne. Ta gjerne kontakt om du har tenkt å selge noen av yngelen etterhvert
Kommer helt sikkert til å ta turen på auksjonen. Har jo meldt meg inn i klubben og alt Fikk desverre ikke mulighet å verken gå på sist møte eller være med i vangen
Bjarne
[QUOTE=MC Darup] Hvordan er de ang temperament, og territorier? Har lyst å ha de i en 112- liter, er det da utelukket med feks et apistogramma- par i samme kar? (Selvsagt masse planter, gjemmesteder og naturlige skiller)

Akkurat det vil jeg også gjerne vite Regner vel med at det er noe likt Palettcikliden, kanskje noe mer stridigere. Jeg skal se hvordan paret mitt ter seg framover så får vi se. De har selskap av noen guppy og en L-malle for tiden.

Har du funnet ut av dette nå når de er foreldre?
Paret mitt går i 112-literen og der er de sjefer i hele karet. Hadde noen guppy, men de er borte. En forskremt L-183 gjemmer seg så godt han kan. Hadde også en liten Nanochromis oppi der, men den ser også ut til å ha blitt borte. Mao. så er de ikke så glad i annen fisk for tiden Jeg ville nok ikke satset på å ha annen fisk sammen med de når de har yngel.
Det er flotte fisk disse dvergciklidene fra Vestafrika. Jeg har to par gående for tiden og begge parene går nå med nytt kull (igjen!!). Virker nesten som de yngler like lett som palettcikliden. Jeg tar med meg ett av parene på HAKs klubbauksjon 4. sept.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap