Flere ciklider i ett kar?

jeg har inntrykk av at de fleste har et par ciklider i ett akvarium, eller mange av samme sort... jeg lurer på om det er mulig å ha 2 forskjellige ciklider i samme kar? jeg har et par sommerfuglciklider, kan jeg putte 1 par med palettciklider oppi også?

Jeg skal hente et kar på 42 liter til helga som jeg har tenkt til å ha kampfisk i. er det noen ciklider jeg kan ha oppi der sammen med kampfisk? ciklider er så nydelige

Med små kar kan man ende opp med at et par med ciklider vil oppfatte hele karret som sitt revir og da sier det seg selv at det blir problematisk med andre fisk oppi der. Ser du for eksempel på en liten ciklide som Apistogramma agassizii vil du se at denne krever et kar på ca 100 liter.

De som holder flere arter i samme kar har gjerne så stort kar at det er mulig å "bygge" inn flere revir i karret. Revirene blir adskilt som en naturlig del av innredningen. Røtter, steiner og planter er naturlige objekter til dette formålet.
Joda!
Jeg har mange forskjellige ciklider i et 250 liters kar,har 3 forskjellige sorter!Jack dempsey,yellow electric og palettciklider samt en annen variant,dissse fungerer utmerket i sammen bare man har nok hjemme plass til alle.Men problemet er at det vil sjelden bli noe kull på parene eller rasene pga overbeskyttende trangen dem har territorialt!
Mvh Thomas
Forskjellige ciklider i samme karr
Ja i min 500L har jeg mange forskjellige ciklide typer og det går bra. Di er veldig territoriale, spesielt om et par har egg/yngel slik jeg har i det karret nå. Jeg har ca 10 sebra ciklider, 3 regnbue ciklider, juvel ciklide parr og en del malawi. Sistnevnte er forholdsvis små, men har også et parr store.

Er kanskje ikke alle individer i alle tilfeller som går like bra sammen, slik som det er med oss mennesker, men hos meg har det iallefall til nå vært harmoni i mitt "ciklidekarr". Ellers har jeg også 3 scalarerog et par store plecoer i samme karret. Ønsker deg lykke til med karrene dine

Mvh Leif
loffa
Ja i min 500L har jeg mange forskjellige ciklide typer og det går bra. Di er veldig territoriale, spesielt om et par har egg/yngel slik jeg har i det karret nå. Jeg har ca 10 sebra ciklider, 3 regnbue ciklider, juvel ciklide parr og en del malawi. Sistnevnte er forholdsvis små, men har også et parr store. Er kanskje ikke alle individer i alle tilfeller som går like bra sammen, slik som det er med oss mennesker, men hos meg har det iallefall til nå vært harmoni i mitt "ciklidekarr". Ellers har jeg også 3 scalarerog et par store plecoer i samme karret. Ønsker deg lykke til med karrene dine Mvh Leif
Om ikke karet er veldig stort så ville jeg ikke anbefalt paletter og sommerfuglciklider i samme kar. Palettene er nemlig veldig aggresive og territorielle når de har egg og unger, og det har de nesten hele tiden. I tillegg så er sommerfuglciklidene noe skjøre og kan lett bli syk av stress, og stress vil det bli med paletter i lek.

Som du skjønner så er det best om du velger en av artene
Om du har stort nok kar til begge par så har du også problemet med kommunikasjon. Det er nemlig ting som tyder på at ciklider fra afrika og de fra sør-amerika har forskjellig kroppspråk med komplikasjonene som det kan føre med seg.

Med unntak av ciklidene fra riftsjøene i Afrika så kan det være problematisk å holde flere par ciklider på et begrenset område som et akvarie er. Du må i såfall beregne stor nok plass og ha nok kunnskap til å innrede og tilpasse akvariet slik at det er mulig for de å kunne leve sammen. I tillegg nok kunnskap til å velge de riktige artene. Er du nybegynner så vil jeg anbefale at du bare starter med et par med ciklider.

42 liter er for lite til de fleste ciklider. I tillegg vil de nok forsyne seg av slørene til kampfisken din. Anbefaler deg å lese i fiskebasen om de forskjellige artene du ønsker å holde og legg spesielt merke til anbefalt minstemål på akvariet og vannverdier.

I motsetning til Loffa så vil jeg ikke anbefale å holde fisk med forskjellig krav til vannverdier i samme kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap