Malawi eller Tanganyika

Hei. Jeg lurer på hvilke av disse ciklidene som er lettest å ha, og hvilke som egner seg best. har hørt at man ikke burde blande de to typene i samme akvarie.
Begge er vell forholdsvis enkle, sevfølgelig med noen untak innimellom.

Malawi trenger oftest større plass enn Tanganyika, så vel etter hvor mye plass du har.

Det beste er og holde Malawi og Tanganyika adskilt ja.
Jeg har følgende erfaringer:
* Malawi er mer utbredt blant akvarister pr. i dag enn Tanganyika. Dette gir mulighet for bytte/salg av fisker og kunnskapsutvikling. F. eks. Zebra kompleks er populær hos Malawi holder men Tropheus er svart godt likt hos Tanganyika akvarister.
* Malawi har større utvalg enn Tanganyika og dermed billigere i pris, men prisen er høyt allikevel for begge.
* Tanganyika fisker har derimot spesielle kroppsformer.
* Tanganyika fisker krever høyere Ph-verdi (8,5-9), men Malawi 8.

Resten er smak og behag.
badat
Resten er smak og behag.

Dette er nok en av de mest avgjørende faktorene.
Jeg falt veldig fort for Tanganyika, selv om malawi jo er flotte de og.

Hvorfor?
Kanskje pga de mer spesielle fasongene, som badat nevner.
Jeg liker fisker som ikke er kjempe-knallfarvet, mer at jeg ser forskjellene tydelig ved lek. At de er detaljrike og gleder meg når de virkelig farver ut.
(Joda, det finnes jo Tanganyika med skarpe farver)

Og siden jeg falt for tanganyika ble det til at jeg leste og studerte disse mest.
Og blir bare mer og mer sikkert på i hvilken innsjø mitt hjerte ligger.

(Nei, ikke bokstavelig)
Rune Evjeberg
Det beste er og holde Malawi og Tanganyika adskilt ja.

Kan noen begrunne hvorfor? litt nyskjerrig bare... Blir ikke sammensetting fra disse sjøene bare et afrikansk selskapsakvarium!?
Er det andre grunner enn PH som gjør at blanding er dumt?
jeg ville ikke blandet de av den grunn at du får ikke se de i sitt naturlige "miljø"
Du får ikke full glede av tanganyika ciklidene eller malawiene. Holder du de hver for seg vil du se mer lek, og pardannelser osv.
Jeg vil absolutt anbefale tanganyika. De syns jeg har en helt spesiell være måte som Mc darup sier. Der kan du velge mellom sneglehus lekere fra 2 cm til leptosoma eller sandlekere opp til 15 cm.
Men smak og behag lykke til uansett hva du bestemmer deg for!
har selv både sneglehuslekere og malawi. Kan anbefale begge på det sterkeste. sneglehus lekerene har kanksje den mest spennende adferden, mens malawiene har finest farger, men dette er selvfølgelig smak og behag.

Blir som å velge mellom hvitt eller gult gull
Nå har jeg et malawi kar i drift og vet en del om begge disse typene. Men jeg finner ingen god begrunnelse på hvorfor de ikke kan gå i samme kar. Det er jo plenty med selskapskar i de norske hjem med fisk i fra forskjellige habitater, og mange får yngel på fiskene sine selv om det er god blanding. Har selv hatt sør-amerikansk sammen med afrikansk og asiatiske fisk, og alle lekte i ny og ne. Mer naturlig oppførsel og trivsel i et 240 liter enn det er vell vanskelig og få til. Bortsett fra biotopp, artskar osv seff...

Både Malawi og Tanganyika huser fisk som lever i klippeformasjoner, på sandbunnen osv. Hvis man da setter sammen noen fisk som alle har feks klippeformasjoner og steiner som naturlig habitat, så fremvises jo deres naturlig oppførsel i forhold til "deres naturlige miljø".

Flere synspunkter på dette?
Jeg har bare Malawi og er fornøyd med det. Elsker de flotte fargene og personligheten.
Har tenkt til å skaffe med et kar i reolen jeg skal kjøpe som jeg vil holde sneglehuslekere i. Ble litt fasinert av disse.

Men, jeg vet det er mange som holder malawi og tanganyika sammen. Og tror ikke de har noen problemer. Personlig ville jeg ikke holdt disse sammen, men det er bare fordi jeg ikke vil.

Mvh Linka
akvafil
Nå har jeg et malawi kar i drift og vet en del om begge disse typene. Men jeg finner ingen [B]god[/B] begrunnelse på hvorfor de ikke kan gå i samme kar. Det er jo plenty med selskapskar i de norske hjem med fisk i fra forskjellige habitater, og mange får yngel på fiskene sine selv om det er god blanding. Har selv hatt sør-amerikansk sammen med afrikansk og asiatiske fisk, og alle lekte i ny og ne. Mer naturlig oppførsel og trivsel i et 240 liter enn det er vell vanskelig og få til. Bortsett fra biotopp, artskar osv seff... Både Malawi og Tanganyika huser fisk som lever i klippeformasjoner, på sandbunnen osv. Hvis man da setter sammen noen fisk som alle har feks klippeformasjoner og steiner som naturlig habitat, så fremvises jo deres naturlig oppførsel i forhold til "deres naturlige miljø". Flere synspunkter på dette?

Nå blir vel de fleste Malawi mye større en Tanganyika, og de vil kunne "terrorisere" de mindre tanganyikaene. Det ble iallefall sagt av en oppdretter på akvarie-dvden. Er sikkert noen som har fisker fra begge sjøene i sitt kar og det går bra. Vannverdier og slikt er jo ganske like for begge sjøer.

Er jo ingen lov som sier at disse skal holdes adskilt, men det er vel i bunn og grunn best for de å være hver for seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap