Selskap til Xiphophorus cortezi

Hei hei alle sammen!

Jeg har et 120-literskar med Xiphophorus cortezi, og selv om det er en veldig kjekk fisk kunne jeg tenke meg en art til. Litt av grunnen er at corteziene mine er ekstremt sky, så jeg ser dem sjelden. Yngelen er ikke sky, men når de vokser til tar de etter sine eldre slektninger så jeg har heller ikke greid å avle meg ut av problemet.
Akvariet er godt beplantet, det er god sirkulasjon, pH-en ligger på 7,5 - 8 og temperaturen er på 23 grader.
Jeg kunne aller helst tenkt meg en levendefødende art(villform), men jeg må jo styre unna alle Xiphophorusartene siden det da vil være en fare for krysning.
Har forsøkt en villform av guppy, men det virket som om sirkulasjonen var for sterk for deres smak, så de går i et kar for seg selv.
Etter mine erfaringer er corteziene fredeligere enn mange andre sverddragerarter, så jeg tror ikke de vil plage annen fisk.
Hvis det er noen som har noen gode forslag, så er jeg svært takknemlig

mvh
Stein J
Hei Stein Johan!

Jeg hadde samme "problem" når mine X. cortezi gikk alene. Etter at jeg satt en flokk villguppy inn til dem, så har dette forandret seg, og de er nå mye framme. Kanskje du kan prøve med en litt mer "hardfør" guppy enn den du allerede har?
Tilfeldig bekjentskap
© luresau
Reklame for plussmedlemskap