Zoogoneticus quitzeoensis

Hei!

Endte opp med et par Zoogoneticus quitzeoensis på Poecilia Scandinavias auksjon i Stavanger. Etter å ha slått opp i diverse bøker og på nettet er jeg nå usikker på hva slags temperaturer som er optimale for dem. Noen steder oppgir 25-28 grader, mens andre opppgir 18-22 med vinterhvile ned mot 10 grader(www.goodeids.com) Er det noen som har erfaring med denne arten og kan si noe om dette? Annen infornasjon om arten motas også med takk!

Med vennlig hilsen
Stein J. Warland
Informasjonen om denne arten i fiskebasen her på AF er bl.a. hentet fra denne glimrende goodeidesiden.

Mange takk for tipset Bjarne!

Både akvaforum, www.goodeiden.de og www.goodeids.com oppgir at arten skal ha det relativt kjølig og at den er mottakelig for fisketuberkulose hvis den holdes over 25 grader, så da kan jeg nok stole på det. Et par akvariebøker jeg slo opp i oppga akkurat det motsatte, nemlig at den ble lett syk ved temperaturer under 25 grader..... På siden www.goodeids.com var det endog en liste over overvintringstemperaturer for en rekke levendefødende arter og killifisk, og svært mange goodeider kan i følge disse opplysningene overvintres helt ned mot 10 grader.

SJ
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap