Er det greit med tre guppy i en 25 liter?

det håper jeg, for jeg ønsker meg veldig guppy og når disse formerer seg, har jeg en 54 liter noen kan hoppe over i er det greit med guppy i så små kar? men det akvariumet de skal i, er akkurat nyinnkjøpt, på torsdagen, og i går(fredag) kjøpte jeg grus, og to planter. så det karet her skal stå uten fisk i en hel uke det er så kjedelig å vente, men det er jo det beste for fisken men kan nitritt bare komme viss man gir fiskene for mye mat, eller fins det andre grunner? er litt redd for nitritt.

takker for alle svar
jeg er som platyyngel:)
det håper jeg, for jeg ønsker meg veldig guppy:D og når disse formerer seg, har jeg en 54 liter noen kan hoppe over i :D er det greit med guppy i så små kar?

Guppy er en av de fiskene som passer i et slikt kar

men det akvariumet de skal i, er akkurat nyinnkjøpt, på torsdagen, og i går(fredag) kjøpte jeg grus, og to planter. så det karet her skal stå uten fisk i en hel uke:( det er så kjedelig å vente, men det er jo det beste for fisken:) men kan nitritt bare komme viss man gir fiskene for mye mat, eller fins det andre grunner? er litt redd for nitritt. takker for alle svar:D

I det øyeblikket man setter inn biologisk belastning i karret starter nitratsyklusen. Denne syklusen er det som starter opp dannelsen av bakterier i filteret ditt. Bakteriene bryter ned Ammonium/Ammoniakk(pH under 7 / pH over 7) til nitritt og deretter til nitrat.

Siden du kun har planter i karret vil ikke denne prosesen komme skikkelig i gang. For å få igang prosessen kan du gi det tomme karret littegrann flakfor. Når flakforet blir liggende i vann vil dette være nok til at prosessen starter.

3 guppy skulle gå bare fint i en 25L. Plant gjerne tett, slik at hunfiskene kan greie å gjemme seg litt unna en innpåslitende hanfisk.

Nitritt dukker gjerne opp uansett, med en topp på 28-31 dager. Hvor høy nitritten blir, kommer mye ann på hvor mye som skal brytes ned i karet av biologisk materiale, og hvor mye vann du er villig til å bytte.
Se gjerne på denne siden, der er det meget gode tabeller for hvordan denne utviklingen går
Siden du allerede har et kar oppe og går, vil jeg anbefale deg å ta litt av filterguffen fra dette karet og over i det nye for å gi bakteriekulturen en liten tjuvstart.
I det øyeblikket man setter inn biologisk belastning i karret starter nitratsyklusen. Denne syklusen er det som starter opp dannelsen av bakterier i filteret ditt. Bakteriene bryter ned Ammonium/Ammoniakk(pH under 7 / pH over 7) til nitritt og deretter til nitrat.

er det meningen at jeg skal få nitrat prosessen til å starte? sjkønte ikke HELT hva som mentes med det?
er det meningen at jeg skal få nitrat prosessen til å starte? sjkønte ikke HELT hva som mentes med det?

Jepp Litt føde til bakteriene må til for at dem skal utvikle seg.

Ganske så greit er det å ha i litt flakfor i karret nok til å starte prosessen. Selv om de ikke er fisk i karret vil nedbrytningen av flakforet starte prosessen. Uten biologisk belastning (flakforet og plantene) vil ikke prosessen starte opp skikkelig.
Pass på at det er en hann og to hunner du tar oppi, for ellers vil hunnen bli altfor stressa av de innpåslitne hannene og dø. Få gjerne tak i flere planter, og helst noen som vokser veldig fort. Spør på dyrebutikken.
Tilfeldig bekjentskap
© Jone Knudsen
Reklame for plussmedlemskap