Jeg har fått platyyngel

yes!! dette har jeg venta på så lenge, ja så lenge... trallala
jeg er kjempe glad uff, for et vær forrsten, det hagler omtrent her i Skien nå. men tilbake til yngelen, det er nemlig bare det at jeg har kun funnet en, som jeg har puttet oppi yngelboksen. moren er fortsatt like tykk, hun har faktisk aldri vært så tykk, men hvet noen når resten kan komme? jeg ga yngelen litt mat, fordi den hadde så flat mage, nå har den en stor, og sprekkferdig mage hehe god appetitt den har
takker for alle svar
forresten, får yngelen noe luft i en slik boks? den er oppi akvariet, men der er jo vegger på den, og da blir det vel lite sirkulasjon oppi der?
Gratulerer :-)
Ville bare si gratulerer som "småbarnsmor".
Platyèn er en favoritt hos meg, og jeg kan godt forstå din glede. Jeg husker godt da "jeg" fikk mitt første kull.
De er små disse barna og ikke så lett å se. Og med moren tykk og rund kommer der nok flere ganske snart.
Jeg har ikke kompetanse nok til å tørre besvare spørsmålene dine.
Men dele din glede, det kan jeg.

De første kullene jeg fikk, havnet i fødenett - der var jo vannsirkulasjonen god.
Jeg foret dem med babymat tre ganger daglig.
Senere har jeg latt naturen gå sin egen gang, den sterkeste overlever.
Det vil si, jeg har godt med flyteplanter hvor yngelen kan gjemme seg. Synes fødenett var lite pent.
Jeg gir dem heller ikke spesialmat lengere. De tar til seg føde likevel. (i ett nett eller fødekar blir saken jo litt anerledes da!)
I dag yngler platyene mer enn ønskelig..... Jeg er jo så glad i denne fisken og ønsker ikke avlive/kvitte meg med en eneste sjel.

Gled deg til barna vokser til. De får jo fargene til sine foreldre. Men mønster/kombinasjoner er utallige - og flotte
grattis
gratulerer så mye.
Jeg har også platy yngel i karet mitt. Så de plutselig for et par uker siden 2 stk som svømte. I akvariet mitt har jeg to forholdsvis store røtter som de gjemmer seg i. Følger med hver dag om de har klart seg gjennom natta. Har to damer til som snart skal føde, og da vil jeg bare la naturen gå sin gang. Den sterkeste overlever.
Lykke til med dine små
Tusen takk jeg har fortsatt ikke sett flere, men de kommer nok jeg har fått yngel kun en gang før, og da hadde jeg akkurat fått akvarie, så jeg hadde den i et syltetøy glass på bunnen av akvariet, og i dag er den blitt nesten voksen, er en hunn, som er orans det er så gøy med yngel, og det blir nok guppyyngel snart også fult hus hehe...
Syltetøyglass i bunnen av akvariet?
Kan du ikke fortelle om dette "jeg er som platyyngel" Har ikke hørt om dette før.
Hvordan gjør du dette?
vel, jeg fant et olivenglass i kjellern, siden det er sekskantet, trodde ikke det var bra med runde glass, så tok jeg en plastikkpose(gjennomsiktig) å klipte den til , som formen på glasset, deretter stakk jeg mange hull i plastikken med stoppenål, og tok et gummystrikk over plastikken på glasset. oppi glasset hadde jeg puttet oppi litt grus, og en liten plante, og yngelen da, selvsagt, og så satte jeg den ned i grusen i akvariet. men det var veldig tungvindt, for hver dag når jeg stod opp, måtte jeg ta opp glasset, av med strikket og plastikken, og litt knust flakfor, og slik fortsatte jeg. jeg prøvde med en hel gjennomsiktig plastikk pose oppi der også, men den tok så mye plass, og de andre fiskene stanget i den hele tida. så nå har jeg en nesten voksen platy dame nå har jeg heldigvis fått fødekar, og et annet mindre kar, som jeg kan putte yngel i, men jeg er litt skeptisk, for jeg vil ikke at yngelen skal dø viss jeg puttet den i det andre karet, så jeg llar den nok få være der den er (i fødekassa)
hi hi. Den var ikke dum den! Jeg synes jeg kan se for meg de andre fiskene kræsje i posen.
Fin løsning når man ikke har andre muligheter. Men som du selv sier, ganske mye arbeidet for å få bare matet småbarna.
har fortsatt ikke kommet noen fler, jaja, de får vel komme når de kommer, men det er frykteli fristende å bare klemme litt på hunnen, så kansje ungene fyker ut;p det hadde vært litt kjekt, så lenge ikke noen fikk skade av det da... hihi, ser det for meg...
Er hun fortsatt svart i buken da, og i hele buken? Dersom hun har født vil du se at det mørke feltet har minket, ned mot gattåpningen. Dersom du har mye fisk og nokså lite planter i karet vil jo de andre kose seg godt med yngelen, så kanskje bare en overlevde? De er jo flinke til å gjemme seg også da, og nesten umulige å se når de ikke rører seg. Har du andre typer fisk sammen med dem, noen er mer ivrige på egg og yngelspising enn andre. Uansett kommer det nok et nytt kull om et par uker.
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap