drektig?

jeg har to platy, jeg lurer på om det kan stemme at den er gravid. de er vel levendefødene.
å i det tilfelle, hvor lenge er de drektige før de føder/får yngel?
Dersom du har en hann og ei ho så er det ganske sikkert at den er gravid ja. Hvor lenge de går kan variere, men sånn ca 4-5 uker er det mest normale. P.S du bør ha mins tre hoer pr hannfisk, ellers kan ho faktisk bli så stresset av hannen som forfølger henne at ho dør.
Drektig platy
Jeg har også platy som jeg lurer på om er gravid. Har hørt at de blir mørke/svarte ved gattåpningen når de er fødeklare. Men hvor lang tid tar det før man ser flekken til det plupper ut platy-yngel?
Det stemmer at en levendefødende fisk blir svart ved gatteåpningen når den er gravid, og det tar ca. 3-4 uker før ungen popper ut da
Jeg har også en platy hun som er kjempestor rundt magen...
men hun er ikke sort..hun har vært slik stor lenge...
er det mulig at hun er gravid selv om hun ikke er sort?
har en han og to hunner, denne som er gravid har gått sammen med hannen alene (andrefisk til stede men ikke platyer*). ikke lenge siden jeg kjøpte en pike til til han.
Mine guppy får denne flekken, men jeg har enda ikke sett det på noen av platyene mine (den ene ynglet i går).
Har hatt platy en stund og ingen av disse har denne flekken. Vet ikke om det er andre enn guppydamene som har den.

Når det gjelder om de er gravide ser en det på tykkelsen. De blir ganske firkanta.
hmm ja da er nok min gravid
guppy, sverddrage og platy skal få slik flekk
Aqua
hmm ja da er nok min gravid :D guppy, sverddrage og platy skal få slik flekk :)



Da er det noe galt med våre platyer tenker jeg...... :0P

Her er et bilde av Tuxedodama mi et par uker etter at hun fødte... Ei Wagtaildame som fødte samme natta ser også like rund ut som denne digre tuxedama..........og det gjør de fortsatt uten at de er gravide..... såvidt jeg vet.... he,he
Er ikke Platy som guppyen da? At de kan lagre sperm over lengre tid, uten ny befruktning? Om der er sånn, så er hun nok "gravid" fremdeles, selv om hun har født for to uker siden. Ser det hvertfall på mine guppy som nå går uten en eneste hann, de har født jevnt og trutt over lengre tid nå og det ser ikke ut som om de har tenkt å gi seg enda....
En hunn kan oppbevare nok sperm i seg til å få ti kull... lykke til :P
Aquadama
Er ikke Platy som guppyen da? At de kan lagre sperm over lengre tid, uten ny befruktning? Om der er sånn, så er hun nok "gravid" fremdeles, selv om hun har født for to uker siden. Ser det hvertfall på mine guppy som nå går [B]uten[/B] en eneste hann, de har født jevnt og trutt over lengre tid nå og det ser ikke ut som om de har tenkt å gi seg enda....


Joda, jeg vet det, men de ser vel ikke gravide ut fra de har født helt til neste fødsel Det er det disse to damene mine gjør.
Jo da, yngelen er i forskjellige stadier hele tiden, så hun kan faktisk føde nye yngler bare et par uker etter forrige kull. Hvertfall er det det mine gjør. Har tålig oversikten for det er bare to hoer jeg har.
Aquadama
Jo da, yngelen er i forskjellige stadier hele tiden, så hun kan faktisk føde nye yngler bare et par uker etter forrige kull. Hvertfall er det det mine gjør. Har tålig oversikten for det er bare to hoer jeg har.


Da håper jeg du har rett. De ser ikke helt gode ut når de har denne formen og jeg håper derfor at det er en slik naturlig og god/positiv grunn til at de ser så gedigne ut. Og det ser faktisk ut til at de får stor respekt fra de andre fiskene når de ser slik ut. Det er ingen som tør å krangle med dem i alle fall.......
Man skal passe seg for gravide damer, fulle av hormoner...
Inaktiv bruker
Aquadama
Man skal passe seg for gravide damer, fulle av hormoner...


Sånn generelt ja
Aquadama
Jo da, yngelen er i forskjellige stadier hele tiden, så hun kan faktisk føde nye yngler bare et par uker etter forrige kull. Hvertfall er det det mine gjør. Har tålig oversikten for det er bare to hoer jeg har.

Er du sikker på dette?
Har hatt platy over et år no. Har aldri opplevd at den samme damen føder med 1 - 2 uker opperom. En av guppyene fødte med 3 - 4 uker mellomrom, ellers er det jevnt 4 uker.
Mener at de slipper alle ungene under fødselen, og ikke litt og litt.

Korallplaty har ganske firkanta fasong. De synes jeg virker tykk fra et par dager etter fødselen. De andre sortene blir slank og fin etterpå.

Aqua
guppy, sverddrage og platy skal få slik flekk :)

Tror du tar feil.

Mener at det kun er guppydamene som får denne sorte flekken.
Har aldri hatt sverddrage, men det er jo av samme slekt som platy og jeg har enda ikke sett en platy med denne flekken. Se her er et utvalg av platy avbildet, ingen av disse har denne sorte flekken.

I forhold til hvor ofte de føder:
Nei sikker er jeg ikke når det gjelder platyene. Var mine gyppier jeg siktet til. :0)
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap