- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- hissig gravid guppy
hissig gravid guppy
Nå sitter jeg her og ser på de skjønne fiskene mine. Men noe er ikke som normalt.
Det ser ut som hannen prøver å få jentene til lek, men når han nærmer seg den ene hunnen blir hun skikkelig hissig. Jager etter han i enorm fart. Hun er helt kullsvart det hun skal være svart. Kan det hende det er like før hun skal føde?
Det ser ut som hannen prøver å få jentene til lek, men når han nærmer seg den ene hunnen blir hun skikkelig hissig. Jager etter han i enorm fart. Hun er helt kullsvart det hun skal være svart. Kan det hende det er like før hun skal føde?
Postet 29.10.06 kl 13:08
Postet 06.11.06 kl 17:37
Postet 06.11.06 kl 18:22
ingrid3GDet ser ut som hannen prøver å få jentene til lek, men når han nærmer seg den ene hunnen blir hun skikkelig hissig. Jager etter han i enorm fart.
Jeg hadde en periode en hunn som var endel større enn de andre, og alle hannene var veldig forelska i henne og forfulgte henne hele tiden.
Hun ble hissig i perioder før fødsel og jagde dem vekk når hun fikk nok av plagingen.
Det virket som om hannene var ekstra ille rett før fødselen, og det ble mer intens kurtise. Nesten voldtekter.
ingrid3GHun er helt kullsvart det hun skal være svart. Kan det hende det er like før hun skal føde?
Kan ikke si at hun er kullsvart signaliserer graviditet og fødsel. Det sorte feltet blir større (om det er det du mener), og hun blir nesten som en firkanta koffert med ryggfinnen som et håndtak rett før hun føder.
Noen holder igjen om de er stresset. Det vanlige er at det tar rundt 4 uker mellom hver fødsel. Jeg har hatt en guppydame som fødte på dagen hver 4 uke, mens en annen dame gikk mellom 5 - 6 uker. Tror det er individuelle forskjeller som det er med oss mennesker.
Tro meg, du er ikke i tvil om hun er gravid...... hun blir helt sprengt.
Hvor hun skal/bør føde?
Det avhenger om hun får fred nok til å føde der hun er. Kanskje hannen kan plukkes ut i et fødekar og hun får være der hun er når fødselen nærmer seg....? Bare et forslag.
Det å flytte hunnen over i fødekar før fødsel har nok mange - inkludert meg - litt forskjellig erfaring med. Har hatt damer som har født umiddelbart, men har også hatt damer som har holdt igjen og det kun har kommet ut døde babyer. I tillegg døde damen selv noen dager etter fødsel.
Det er veldig stressende å blir flyttet slik rett før fødsel. Det beste er la dem føde naturlig der hun er nå.
Har helt sluttet å bruke fødekar, i noen tilfeller har jeg brukt fødenett som er større, eller en plastbalje (16 liter). Alle ungene kan jo ikke overleve, men det er artig med noen unger i blant.
Har akkurat selv også gått tilbake til guppy, og det blir nok yngel der også etterhvert. Det skal gå etter naturmetoden. Noen vil nok overleve.
Lykke til
Postet 06.11.06 kl 18:24
Endret: 06.11.06 kl 18:27
Postet 06.11.06 kl 20:14