Sverdrageryngel - alle blir gutter!

Huff som hun yngler. Lure meg ville ha et par-tre store sverdragerdamer i karet mitt. Jeg kjøpte en, og den var selvfølgelig gravid. Jeg er en av de få som ikke ønsker hundrevis av sverdragere (ville som sagt ha et par-tre - buhu).

Vel - hun yngler selvfølgelig nå med jevne mellomrom, og straks jeg ser et gonopondium, håver jeg fisken over i et annet akvarium for å forhindre mere parring.

Nå har jeg flyttet alle de største over i det andre akvariumet. Det virker som om de største, som jeg trodde var jenter - tør å utvikle gonoponidiumet når den andre er vekk?

Eller er det andre faktorer? Vannet holder 26 grader. Mener å ha vært borti at temp. spiller en rolle på kjønn hos enkelte fiskearter.
Sverdrageryngel vil ofte utvikle sitt gonopondium veldig sent, og ofte kan det se ut som hanner hele gjengen, så her er det viktig å ta tiden til hjelp.

Selv når du kjøper de i butikken som 1 hann og 2 hunner så vil det ofte vise seg å være 2 hanner og en hunn eller 3 hanner du endte opp med..
De jeg har plukket ut har tydelig gonopondium, men bare to av dem har utviklet sverd.
Sverddragere utvikler seg veldig forskjellige fra individ til individ, noen blir såkalte "tidlige hanner" og andre blir "sene hanner"

De tidlige hannene er de du ser først =) de blir veldig fine og slanke og med et pent sverd =)

De sene hannene derimot, kan se ut som en hunn i ca 1år (det min gjorde ihvertfall), så kommer sverdet nesten sånn helt plutselig =) de sene hannene syns jeg egentlig er litt finere siden de gjerne blir litt kraftigere og ser mer "sunn" ut enn de tidlige hannene =) størrelsen blir generelt større.

på det første bildet ser du en tidlig hann =)
og helt til venstre på det andre ser du en sen hann =)
beklager om bildene ble litt dårlige, men skal prøve å få tatt noen bedre siden =)

Håper dette hjalp deg å få litt ekstra innsikt i adferden hos unge dragere =)

Mvh

GIG
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap