Spiss hale

huff huff.. ser nå at 3 av mine 8 guppy yngel har spiss hale i stede for finne! :O
hvorfor har de det? er det farlig for dem? vil de kunne svømme ordentlig og vokse seg store og sterke?

hjelp!
Den spisse halen skyldes at dem klemmer denne sammen, den er ikke forsvunnet

Men det er grunn til å huffe litt for det. Det er svært vanlig at guppy som gjør dette, sliter med parasitter (gyrodactalys). Dette må behandles med medisiner, anbefaler eSHa 2000
hmm hvorfor klemmer de den sammen? :*)
Det er jaggu ikke godt å si Antar at dette kan ha sammenheng med enten ubehag, eller at parasittene "klisser" Men dette er rene gjettinger
hmm de andre fem er helt fine, de er 4 uker nå, er det best om jeg får yngelen som har spiss finne i et annet skvarie? alle 8 er i et yngel karr der jeg har laget det fint til dem. Er det sjanse for at alle ynglene kan få denne parrasitten?
Jeg hadde 9 stk , men nå er det bare 8 der kan det ha noe med denne parasitten å gjøre at den siste fisken bare ble borte?
Siden smitten først er i karet, har det lite for seg å flytte på disse fiskene.

Det kan hende, men er ganske tvilsomt, at det ene dødsfallet skyldes denne parasitten. Det er helt normalt at en og annen yngel faller fra.
er parasitten dødelig?

er litt urolig for mine søte små
Den er nok desverre det ja. Er derfor jeg anbefaler deg å medisinere mot denne parasitten, som er ekstremt vanlig på spesielt guppy. Mang en guppy har død på grunn av at eieren ikke så symptomene
huff huff! men har hørt at noen guppyer blir så stresset når de er gravide at de kan få ungene litt for tidlig og dermed kan ungene få spiss hale og andre deformateringer ( vet ikke om det er riktig ord men men)... kan dette stemme? for moren gikk med dem i magen veldig lenge! hun ville ikke føde dem så jeg kjøpte henne et fødekasse og hun fødte nessen på flekken... hannen var etter hele tiden.

ungene ser friske å raske ut, men jeg ser at de tre som har spiss hale er de tre som er minst... det er to utmerker seg som er veldig store og tre som er små. de to andre er ikke små eller store
Det er svært mange myter rundt dette temaet, men det som er konkulsjonen til dem som har studert dette nøye, er at yngel fra stressede fisk gjerne selv lever i ett stresset miljø. Stress gjør fiskene mer mottakelige for dette problemet, og annen sykdom forøvrig.
Det er derfor en bitteliten sammenheng, men ikke nok til å bombastisk si at stressede mødre gir spisse finner på yngelen.

Mer vanlig er skader på ryggsøylen til yngel, der mor har gått for lenge med yngelen.

Forresten, det er ganske uvanlig det du opplevde, at hun fødte med en gang du fikk henne i ett fødekar. Dette pleier å være tvert motsatt

At de som er hardest rammet er minst, overrasket meg desverre ikke. Parasitter er snyltere, som suger til seg masse energi fra fisken (verten).
jeg fikk tre guppyer på dyrebutikken og de sa det var to jenter å en gutt men det var vist to gutter så dermed var hun så stresset...

hmm ikke bra ikke bra..
Jeg har hatt flere guppykull med denne "feilen", og ikke snakk om at det er for at de klemmer halefinnen sammen. Den vokser seg i spiss, rett og slett.

Jeg fikk forklaringen om at dette kunne skyldes stress hos mor, og at hun slapp kullene for tidlig. Dette tror jeg på, da flere av mine kull har blitt født av en heller stresset mor, kort tid etter at hun ble satt i fødekar. Snakker da minutter på det korteste.

Ingen av mine kull med denne defekten har vokst opp, desverre. Har sluppet dem ut i storkaret og latt naturen gå sin gang, etterhvert som jeg har sett yngel med denne feilen.
huff nå detter håpet her... får håpe mine tre overlever
tror også det er pga stresset mor...
ble dine gamle?
Usikker på alder, egentlig. På mine kull har dette vist seg noen uker etter fødsel, og da fjerner jeg dem, som sagt.

Alder på dem når de har dødd av seg selv, har vel variert.
Fikk noe tilsvarende drit på mine guppyer, men det smittet mlm voksne og. Klisterfinne tror jeg det het? Tok knekken på ca 200 guppy ila 6 mnd...
Kan fortsatt ikke ha levendefødende i det karet, for det ble aldri medisinert (ingen visste noe som hjalp) Kan ha noe med gH og gjøre og, guppyer skal ha ganske hardt vann vet dere...
Høres ganske underlig ut at først etter noen uker blir halen spiss, og fortsetter å vokse slik. Høres ikke for meg ut som genetiske defekter dette, Carrera

GeoMag: Sykdommen har mange populærnavn, så klisterfinne kan vel være rett navn det Foretrekker fagnavn på sykdommer, slik at det ikke blir så mye rot og surr med hva som er hva, osv
død
huff kom hjem fra skolen nå og da varf en av mine små m spiss hale død
Dere sier at d er i akvariet å at jeg ikke kan bruke det mere?
har skiftet alt vannet på dem nå å vasket karret i skikkelig varmt vann... hvem skal jeg putte oppi? de to syke eller de 5 friske??
vil jo at de siste skal overleve...
jeg har en boks m slik akvarie salt som er mot sykdomer og slikt...bør jeg gi dem dette? har hørt at guppyer ikke skal ha salt-....

Hjelp meg.. er desperat!
hmm jeg tok de som er friske oppi akvariet og la de som var syke oppi an annen boks...da kan jeg se om de som er friske kommer til å få slik hale...
men de som er syke har noe på kroppen mot halen og på halen... det ser ut som små bobler slik som blir i vannet... er dette noe symptomer på sykdom?
Å vaske karet har trolig gjort vondt værre, Aqua... Du har nå drept alle de gode bakteriene, som akvariet er avhengi av. Parasittene lever trolig like godt...

Å få bukt med disse parasittene er ensbetydende med å medisinere, selv om dette koster penger.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap